Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Hercules på övningen Green Flag

Louise Levin

Taktiskt transportflyg från Skaraborgs flygflottilj är på övning i USA på Little Rock Air Force Base i Arkansas, övningen är av typen Pre-deployment training (PDT) för C-130 Hercules-förband som förbereder sig för att kunna gå till insatsområden och verka tillsamman med andra nationer och förband.

Foto: Johan Edlund/Försvarsmakten

Övningen genomförs flera gånger varje år och denna gång är det två Kanadensiska C-130J, 2 USAF C-130J och våra två C-130H, som för övrigt benämns ”Legacy” här.

Vi är en personalstyrka på cirka 40 personer som är här, två besättningar med en hoppmästare i varje från K 3, två grupper flygunderhåll, ett planeringslag (MSE), LOG (logistiker), CIS (Communication Information System) och jag som kontingentschef.

Ombaseringen till Little Rock och 34 CTS (Combat Training Squadron) sker på flera täter, några av oss flyger reguljärt över tidigare än övriga för att förbereda och ta emot på plats, planeringspersonalen kommer en dag senare för att påbörja planering av uppdrag och de flesta kommer med våra två verkansmaskiner.

Vägen hit var kantad av strul. En maskin hade en sprucken turbin som fick bytas och på den andra sprack frontrutan på morgonen samma dag som avfärd. Resultatet blev att en maskin med all personal påbörjade resan och flög till Keflavik medan rutan byttes på den andra. Detta för att vi hade en tid för övningsgenomgång på Little Rock Air Force Base som man inte ville missa.

Nu blev det ingen större påverkan på övningen som egentligen drog igång tidigt på måndag morgon med att trupp skulle fällas in i övningsområdet för att säkra och upprätta främre baser dit materiel mm skall transporteras. Nu var det vädret som satte krokben med ett stort vädersystem som drog in med åska, regn och kraftiga vindar så det momentet ställdes in.

Foto: Johan Edlund/Försvarsmakten

Till slut har i alla fall flygverksamheten kommit igång och våra besättningar flyger i två skift. Det görs materielfällningar och landas på dirt-strips med mera tillsammans med simulerade robotskott och andra hot, så det är bra övningsutbyte för både våra äldre och yngre besättningsmedlemmar.

Foto: Johan Edlund/Försvarsmakten

Flygverksamheten planeras av en multinationell planeringscell, Mission Planning Cell (MPC), som under den här övningen leds av kapten Johan Laurin som även är flygoperativt ansvarig för vårt genomförande under övningen. Planeringen startar när ATO (Air Tasking Order) för nästa dygn kommer in runt lunchtid. ATO bryts ned och uppgifterna fördelas mellan förbanden och planerarna lägger rutter och förbereder briefar för besättning mm. På varje uppdrag läggs det även en hotbild som underrättelsebefälen i staben tar fram och som måste tas hänsyn till i planering och genomförande. När allt är klart skickas planen in till högre stab (i det här fallet övningsledning) som godkänner planen som sen kan genomföras. När besättningen kommer på plats så delges planeringen och de genomför sina egna åtgärder för att genomföra uppdraget.

För att vi ska kunna hålla våra maskiner igång så har vi ett gediget gäng med tekniker under kapten Stefan Tillers ledning med oss som även de jobbar i två skift för att kunna täcka hela dygnets verksamhet.

Sist men inte minst så har vi LOG och CIS som ser till att allt runt om fungerar och att alla är nöjda och glada… det är ju genom bra logistik som man vinner striden.

Övningen håller på fram till lördag 26/10 och avslutas sedan med en AAR (After Action Review) på söndagen. Sen börjar återfärden till Sverige och Såtenäs samma väg och ordning som hit, förhoppningsvis håller maskinerna hela vägen så alla kommer hem som tänkt.

Text och foto: Major Johan Edlund, Kontingentschef GFLR 20-01

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *