Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Samma flygplanstyp – olika taktik

Jerry Lindbergh

Under flygövningen Lion Effort 2018 i Ungern övade Gripen-nationerna mot varandra och bytte erfarenheter. Sverige, Tjeckien och Ungern hade flygplan och flygpersonal på plats, medan Thailand och Brasilien deltog som observatörer. F 17:s stridspilot Andreas bloggar från övningen.

Övningdeltagarna i Lion Effort 2018. Foto: TOPIDOC

Långt i norr stoltserar Tatra-bergens snöklädda toppar i all sin prakt. I Balatonsjöns turkosa vatten speglas solens klara strålar. Högt upp över det ungerska låglandet mullrar det dova ljudet från Gripen-motorer där svenska, ungerska och tjeckiska piloter gör allt för att tillsammans besegra sina motståndare. I den återkommande övningen Lion Effort, möts Gripen-användare från olika länder, i allt från erfarenhetsutbyte till luftstrid.

Den svenska kontingenten bestående av 172:a stridsflygdivisionen och 22:a flygunderhållskompaniet – normalt hemmahörande på Blekinge flygflottilj, F 17 – baserar nu på Kecskemét Airbase i centrala Ungern. Som relativt nya divisionsmedlemmar, är detta en perfekt första utlandsövning med Jas 39 Gripen för oss CRT-elever. Även om stridsflygplanet som används av de olika nationernas flygvapen är detsamma, skiljer sig taktik och manövrering mellan de olika divisionerna.

Här får vi väldigt goda möjligheter att utvecklas som stridspiloter och förbereda oss för att kunna försvara vårt land. Genom hela cykeln, planering – flygning – utvärdering, gäller det att vara ännu mer uppmärksam och förberedd jämfört med flygning på hemmaplan. Rutiner som arbetats in i ryggmärgen hemma skiljer sig ofta vid baseringar utomlands: allt från luftrummets uppbyggnad och procedurer för start och landning, till stridsledning och övningsbestämmelser i den militära flygövningssektorn.

Även det thailändska och det brasilianska flygvapnet är på plats med observatörer under övningen, allt för att sprida erfarenheter till nuvarande och kommande Gripen-piloter. I samma anda genomförs ett återkommande Gripen-seminarium, som verkar som ett viktigt forum för kunskapsutbyte.

4 x Gator (Sverige), 4 x Maiden och 4 x Puma bryter formationen inför sista landningen på Lion Effort 2018. Foto: TOPIDOC

I övningens planeringsfas har samarbetet med det ungerska flygvapnet fungerat mycket bra. Ett resultat av detta är att hela divisionen kunnat övas. Mellan manövreringspassen för CRT*-kullen genomförs även COMAO*-pass för de färdigutbildade stridspiloterna, med upp till 18 flygplan i samma övning. Allteftersom har övningsscenariots komplexitet ökat, och då har det viktiga samarbetet med MSE*-funktionens underrättelse-, telekrig- och planeringsofficerare spelat stor roll för uppdragens lösande. Ryktet gör gällande att den svenska flygstyrkan från F 17 presterat mycket väl i samtliga defensiva och offensiva flygföretag.

Andreas
172:a stridsflygdivisionen

 

*CRT – Combat Readiness Training. Första delarna av luftstridsutbildningen med Jas 39 Gripen.
*COMAO – Combined Air Operations.
*MSE – Misson Support Element.

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *