Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

SK 37 Viggen flyger igen!

Mats Gyllander

En härlig syn! Tvåsitsiga SK 37 Viggen har åter fått luft under vingarna efter elva år.

15 maj var något av ett märkesdatum för oss flyghistoriker! Då flög SK 37 Viggen igen, efter elva år! Det handlar om individen 37809 som försetts med målning och märkning som Olle 61 från Kungl. Hälsinge flygflottilj. De som stod för prestationen var Swedish Air Force Historic Flight. Pilot under återpremiären var Stellan Andersson med Håkan Andersson i baksits.

När Viggen-systemet skrotades 2005, alltför tidigt enlig många, överfördes denna individ till Försvarets Materielverk där hon flög i ytterligare två år. Tidigare hade flygplanet tjänstgjort vid F 7 Såtenäs, F 15 Söderhamn, F 4 Frösön och F 21 Luleå. På de två förstnämnda flottiljerna som skolflygplan för utbildning av nya Viggenpiloter, på de två senare flottiljerna för att öva hantering av störning och motmedel. Flygplanet ägs nu av Saab, men opereras av Swedish Air Force Historic Flight och har fått civilregistreringen SE-DXO. Återstående flygtimmar är cirka 300 vilket räcker för att förnöja flygdagsbesökare i Sverige och utomlands många år framöver. Tanken är att SK 37 skall flyga vid Flygvapnets 100-årsjubileum 2026.

Stellan Andersson och tekniker Håkan Andersson i baksits kunde efter premiärflygningen konstatera att flygplanet fungerat perfekt.

Den tvåsitsiga SK 37 flög första gången 1970 med Per Pellebergs som pilot. 18 exemplar av versionen skulle komma att byggas. De pilvingerelaterade problemen med Saab 29 Tunnar var ett av motiven för Flygvapnets att satsa på tvåsitsiga skolversioner av kommande krigsflygplan. De blev SK 35 Draken, SK 37 Viggen och JAS 39B Gripen, även om den senare motiverades av exporthänsyn snarare är utbildningsskäl. För tvåsitsiga Lansen fanns ingen skolversion, men vissa av flygplanen kunde förses med en enkel dubbelkommandouppsättning i baksits. Den bestod av spak och pedaler samt ett primitivt gashandtag.

Lite diskret längst bak på ryggåsen, kan den skarpögde läsa den civila registreringen SE-DXO.

Text: Lennart Berns

Foto: Ulf Nylöf

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *