Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

73. Transport- och specialflygdivisionen i ständig beredskap

Informationschef, F 7

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren

Den 20 maj besökte jag F 7:s  enheter på flygbasen Malmen och Linköping garnison. 73.TSFD (Transport- och Specialflygdivision) är ett av krigsförbanden på F 7.  I TSFD ingår fyra divisioner med tillhörande flygunderhållskompanier, flygsystemsektioner och en stabsresurs.

På Såtenäs finns det taktiska transportflyget med C-130 Hercules, på Bromma/Arlanda finns statsflyget med Gulfstream IV och Gulfstream G550. På Malmen finns Signalspaningen med Gulfstream IV och flygverksamheten med flygplan 100 där uppgifter inom transport, Open Skies och radarspaning/ledning med ASC 890 återfinns.

F 7 organisation på Malmen består av drygt 70 befattningar, vi har dock en del vakanser. Under dagen hann jag med att träffa personalen, utnämna en medarbetare till kapten och dela ut utbildningstecknet för färdmekaniker till en annan medarbetare. Jag följde också med på ett radarspaningsuppdrag med ASC 890. Förutom mig bestod besättningen av en befälhavare, en styrman, en färdmekaniker och två operatörer som kommer från Strilbataljonen vid Luftstridsskolan, LSS.

Uppdraget tog oss ut över Östersjön och jag kan konstatera att man får en fantastiskt bra överblick av luftläget och av fartygen på Östersjön inom en väldigt stor volym. Informationen kan länkas ner till en Stridsledningscentral eller så kan man leda olika uppdrag med JAS 39 direkt ifrån ASC 890 flygplanet. ASC systemet har varit med länge men det levererar fortfarande operativ effekt varje dag. Med nuvarande utveckling av omvärldsläget så torde behovet av systemet knappast minska.

Jag har nu besökt alla förband ingående i TFSD och medföljt på uppdrag från samtliga baser till flera olika länder och kontinenter. Som förbandschef är jag stolt över att 73.TSFD står i ständig beredskap och dagligen genomför insatsverksamhet i Sverige, närområdet och hela världen. På så vis skapar vi operativ effekt här och nu!

Lars Helmrich
C F 7

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *