Denna vecka är det kanske många uppsalabor som märkt att det bullrar lite mer än vanligt från flygfältet norr om staden. Det härliga ljudet av jetmotorer kommer från oss på 211:a stridsflygdivision som är nere i Mellansverige och bedriver vår flygtjänst från Ärna, gamla Upplands flygflottilj.
Normalt flyger vi från vår hemmaflottilj i Luleå men förutom den så finns andra flottiljer och baser runt om i Sverige som vi kan använda i fred, kris och krig. För att öva vår förmåga att verka från alla dessa baser genomför vi med jämna mellanrum så kallade basväxlingar då vi flyttar flygplanen, personalen på division, flygunderhållskompani och baskompani och all tillhörande utrustning till en ny plats och flyger därifrån. Därför har vi den här och nästa vecka flyttat ned för att flyga från Ärna.
Det kan tyckas att en bit asfalt är likadan oavsett om den ligger i Norrbotten eller i Uppland, men förutom den välbekanta banan – som även den kan komma i lite olika former och storlekar – är varje basområde unikt med sina möjligheter och utmaningar. Transporten och logistiken bakom flytten är också ett moment i sig som tåls att övas och prövas för att få det att fungera smidigt. För att vi ska kunna bli så bra som möjligt på att verka i hela landet på alla dessa baser så tar vi varje chans vi får att öva på nya platser.
I Ärnas fall är det dock en nygammal plats, en välskött och välkomnande flottilj som vi trivs på och tycker om att komma tillbaka till. Förutom att vi har ett gott stöd från den stående personalen på flottiljen så erbjuder geografin, trots sin närhet till den vältrafikerade grannen Arlanda, bra övningsområden i luften över Dalarna och Gävlebukten.
Dessutom får vi i och med dessa basväxlingar möjlighet att dela med oss till fler av den ljuva om än riviga musik som Jas 39 Gripen spelar för alla i dess närhet.
Johan
Pilot på Akktu Stakki, 1. Division F 21
Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten