Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Två ensamma brasilianare i lufthavet

FVI Sekreterare

Efter tre månaders hård teoretisk och praktisk träning har nu de två brasilianska gripeneleverna gjort sin första soloflygning (28/1), dvs flygning i den ensitsiga Gripen C. Sedan början av december har de flugit i framsits och själva ansvarat för flygningen, men alltid haft en instruktör i baksits för övervakning och eventuell avhjälpning. Men nu har de alltså så pass bra kunskaper att helt själva ansvara för flygningen.

Flygningen avslutas med två instrumentinflygningar från ungefär 20 km avstånd.  Foto: John Lidman/Försvarsmakten

Flygningen avslutas med två instrumentinflygningar från ungefär 20 km avstånd.
Foto: John Lidman/Försvarsmakten

Självklart finns mycket kvar att lära men initialt fokuseras på checklistor, flygplanets alla system, start och landning samt nödrutiner – som måste behärskas innan soloflygningarna genomförs. Under soloflygningen flyger de för första gången den ensitsiga versionen av Gripen. Även om det inte är stor skillnad mellan C och D-versionen kan det jämföras med att gå från en bil med 150 hk till en med 210 hk. Det är samma men med lite mer power och skall hanteras därefter. Under passet genomför de avancerad flygning med bland annat loopar, rollar och tunnelrollar. Passet avslutas med två instrumentinflygningar från cirka 20 km håll.

Ovana vid vinterväder hade piloterna turen att få bra sikt vid sina soloflygningar.  Foto: John Lidman

Ovana vid vinterväder hade piloterna turen att få bra sikt vid sina soloflygningar.
Foto: John Lidman

Flygelever, oberoende om de är svenska eller utländska, behöver större marginaler än de erfarna instruktörerna. Man släpper ju så att säga inte ut en körkortselev på E6:an första dagen. En sådan begränsning är vädret. Och för den som upplevt en svensk höst och vinter vet att sikten snabbt kan begränsas och halka kan uppstå på mycket kort tid. Så det är ingen hemlighet att de brasilianska piloterna har stor respekt både för snöfall och is på bansystemet. Eller som de med ett leende uttrycker det: ”Hemma kan bromsverkan på banan gå ner lite när det regnar men annars är det inga problem. Någon is och snö har vi inte”.

Och efter en förmiddag med ostabilt väder kunde de vid dagens sista flygpass genomföra ensamflygningarna i ett nästan molnfritt lufthav. Allt utan problem.

Diplomöverlämning är regel efter första soloflygningen.  Foto: John Lidman

Diplomöverlämning är regel efter första soloflygningen.
Foto: John Lidman

John Lidman

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *