Efter tre månaders hård teoretisk och praktisk träning har nu de två brasilianska gripeneleverna gjort sin första soloflygning (28/1), dvs flygning i den ensitsiga Gripen C. Sedan början av december har de flugit i framsits och själva ansvarat för flygningen, men alltid haft en instruktör i baksits för övervakning och eventuell avhjälpning. Men nu har de alltså så pass bra kunskaper att helt själva ansvara för flygningen.
Flygningen avslutas med två instrumentinflygningar från ungefär 20 km avstånd.
Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Självklart finns mycket kvar att lära men initialt fokuseras på checklistor, flygplanets alla system, start och landning samt nödrutiner – som måste behärskas innan soloflygningarna genomförs. Under soloflygningen flyger de för första gången den ensitsiga versionen av Gripen. Även om det inte är stor skillnad mellan C och D-versionen kan det jämföras med att gå från en bil med 150 hk till en med 210 hk. Det är samma men med lite mer power och skall hanteras därefter. Under passet genomför de avancerad flygning med bland annat loopar, rollar och tunnelrollar. Passet avslutas med två instrumentinflygningar från cirka 20 km håll.
Ovana vid vinterväder hade piloterna turen att få bra sikt vid sina soloflygningar.
Foto: John Lidman
Flygelever, oberoende om de är svenska eller utländska, behöver större marginaler än de erfarna instruktörerna. Man släpper ju så att säga inte ut en körkortselev på E6:an första dagen. En sådan begränsning är vädret. Och för den som upplevt en svensk höst och vinter vet att sikten snabbt kan begränsas och halka kan uppstå på mycket kort tid. Så det är ingen hemlighet att de brasilianska piloterna har stor respekt både för snöfall och is på bansystemet. Eller som de med ett leende uttrycker det: ”Hemma kan bromsverkan på banan gå ner lite när det regnar men annars är det inga problem. Någon is och snö har vi inte”.
Och efter en förmiddag med ostabilt väder kunde de vid dagens sista flygpass genomföra ensamflygningarna i ett nästan molnfritt lufthav. Allt utan problem.
Diplomöverlämning är regel efter första soloflygningen.
Foto: John Lidman
John Lidman