Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Dawn patrol

Mats Gyllander

fv-blogg_dawn_ptrl REDIGERAD

0335 går alarmet på väckarklockan. Sverige är i krig sedan två dygn och 212. stridsflygdivision har ombaserat till Såtenäs för att delta i luftförsvaret av södra Sverige.

Morgonen börjar med en snabb frukost för mig och min rotechef samtidigt som vi får en uppdatering av vår underrättelsepersonal på vad som har hänt under natten. Fienden har gett nattskiftet fullt upp och man har kunnat bekämpa en mängd fientliga flygplan, men tyvärr även tagit egna förluster i striderna runt Gotland. Vi väntar fortfarande på att den fientliga landstigningen ska lägga ut. Efter underrättelsegenomgång går jag och rotechefen och byter om. På hel timme ska vi avlösa en besättning ur nattskiftet från deras beredskap.

Precis när vi ska gå ut till flygplanen får besättningen ur nattskiftet order om ”högsta motor” från luftförsvarsledaren på den flygtaktiska staben, grupperad någonstans i Stockholmsområdet. Fientligt attackflyg eskorterat av jaktflyg har dykt upp på svenska sensorer och svensk jakt som redan ligger i beredskapsläge över Ostkusten behöver förstärkas. Typiskt, tänker vi. Där försvann vårt pass.

Vi går ändå ut och tar över beredskapen från divisionens andra beredskapsrote. Precis när vi slagit oss ner i närheten av flygplanen får vi också larm om ”högsta kall”, vilket innebär att man vill ha oss på plats i flygplanen för att det ska gå snabbare att komma iväg, när det väl behövs. Det dröjer inte länge innan vi också får order på telefonslingan om ”högsta motor”, vilket följs av en startorder om att anflyga mot ett beredskapsläge längs Ostkusten. Vi ska avlösa en rote som börjat få slut vapen och bränsle och behöver hem och landa.

Efter start ser vi på datalänken hur fiende nu vänt österut igen och läget lugnar ner sig. Det tar sin tid att flyga till kusten, vilket är nackdelen med en så tillbakadragen basering som den vi har på Såtenäs. Fördelen är dock att vi i högre grad är skyddade från fientlig bekämpning och fientliga sensorer.

På plats i beredskapsläget har det stora lugnet utbrutit och vi spanar såväl mot havsytan som mot Gotland där fienden nu tagit över Visbybasen. Plötsligt får vi order att flytta fram vårt beredskapsläge mot Gotland. Eget attackflyg ska in och anfalla mål på marken och behöver jaktskydd. Ett fientligt företag startar också sedan från Visby, men bekämpas av attackroten som utnyttjat en av JAS-systemets fördelar – att blixtsnabbt kunna byta från en roll till en annan. Här från att fälla bomber i attackrollen till att skjuta ner fientliga flygplan i jaktrollen.

Vårt bränsle börjar nu tryta och vi får order om att gå mot krigsbasen Hagshult för att tanka där. Medan vi befinner oss under tankning ser vi också hur attackroten vi understödde tidigare kommer och landar ner. Vi hinner utbyta några vinkar innan det är dags för start för oss igen.

fv-blogg_dawn_ptrl2 REDIGERAD

Den här gången går vi mot ett sydligare beredskapsläge väster om Öland. Vi har inte hunnit göra mer än några svängar i beredskapsläget när vi får indikationer på ett fientligt attackföretag på låg höjd mellan Öland och Gotland. Vi får omedelbart order om att anfalla de fientliga flygplanen som snabbt närmar sig Öland. Jag ser på radarn och datalänken att de går utan jakteskort och flyger in över dem för att se om de har någon jakteskort som gått tätt intill. Det har de inte och jag går därför in och bekämpar alla fyra med automatkanonen för att spara jaktrobotarna. Vi återgår därefter till vårt beredskapsläge, men hinner inte vara där länge förrän ytterligare fientligt flyg dyker upp på låg höjd mellan Öland och Gotland. Den här gången ligger min rotechef först i spåret och vi börjar jaga ikapp det som visar sig vara två av fiendens värdefulla störflygplan som varit ute för att störa både luftvärnets och STRILs radar. 30 km från Gotland har vi hunnit ikapp och min rotechef kan skjuta ner störflygplanen med IR-robotar. Vi vill in i det längsta spara på våra långräckviddiga radarjaktrobotar för mer potenta mål.

En dryg timme har nu gått sedan starten från Hagshult och vi behöver återvända till Såtenäs för att både tanka och ladda om. Det ska också bli gott med lite mer frukost.

Roten Dalton 43/44 på väg hem mot Såtenäs efter genomfört uppdrag

Roten Dalton 43/44 på väg hem mot Såtenäs efter genomfört uppdrag

Vi landar nöjda med vad vi uträttat under passet, men samtidigt väl medvetna om att hade det varit på riktigt och inte bara Flygvapenövningen 2014 så hade vi förlorat några av våra bästa vänner under natten. Dock har vi bitit tillbaka ordentligt och förhoppningsvis börjar fienden snart tycka att det kostat för mycket jämfört med vad det smakar.

Mj Carl ”Wiseguy” Bergqvist
212. Stridsflygdivisionen

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

25 kommentarer

  • Mats 1 juni 2014 22:55

    En tanke som slog mig. Sjöfartsverket ansvarar ju för sjö- och flygräddningen i landet. Var de ansvariga för det även under övningen eller fanns helikopterbataljonen med i den rollen nu?

    Om de där flygplanen som var på väg att anfalla markmål på nu ockuperade Gotland blir nedskjutna där över, hur räddar man dom då?

  • Niklas 23 maj 2014 12:46

    Hmm, det var inte i linje med Wisemans normala inlägg som alltid håller mycket hög nivå. Tolkar inlägget som det var skrivet med glimten i ögat. Lite action-film känsla. Kanske i syfte att intressera ungdomar att söka sig till Försvarsmakten. Förhoppningsvis övas lite mer realistiska scenario i skymundan. Hursomhelst, hatten av för alla som deltog i övningen. Vi är många som uppskattar att ni kämpar för att återuppbygga försvarsförmågan även om motvinden stundtals är hård.

  • Mats Gyllander 22 maj 2014 15:14

    Flygvapenövning 2014 var en övning planerad i en serie som startade 2010. Konceptet fortsätter årligen utifrån en sedan 2010 fastställd inriktning.

  • Anna-Karin Widnersson 22 maj 2014 00:35

    Tack för en god beskrivning av övningen! FM är bra på att öva och att ta övningen på allvar. Tack!

  • Eddie 21 maj 2014 16:54

    Märkte det :p

    Flög förbi två st tp 84 på väldigt låg höjd, lite synd bara att jag precis missade dom(såg dom bara under någon sekund efter att de hade passerat) :(.

  • Carl Bergqvist 21 maj 2014 15:10

    Tack för alla uppmuntrande kommentarer om inlägget!

  • Jan Burman 21 maj 2014 09:08

    En trevlig och rolig berättelse. Men handen på hjärtat, var fanns realismen? Hur troligt är det att ni hade haft någon bas kvar redan efter någon timme. Hur troligt är det att ni hade haft en fungerande och ostörd stridsledning som gör att ni kan flyga patrullbanor i lugn och ro utan att bli beskjutna av långräckviddigt luftvärn och jaktrobotar. Hur vanligt är det att plan laddade med attacklast går över till jakt med sina IR robotar och attacklasten kvar. Hur troligt är det att den lede fi skulle genomföra en överskeppning när vi har stridsfråga kvar. Nej, det är bra att ni övar, men när ni håller på kan ni väl lägga in lite realism i övningen så att man kan se och utvärdera var vi har våra svaga punkter.

  • Grönvita 20 maj 2014 19:57

    Körde ni det här samtidigt som Nato hade sin stora muskeldemonstration med massivt flyg över Östersjön för att signalera till Putin? Var ni i så fall en medveten del av densamma?

  • Herr Flax 20 maj 2014 18:36

    Men det beror väl helt på vad man vill öva, Mats?

    Det som Stefan föreslår skulle ju ge väldigt mycket övningseffekt för våra basbataljoner/-kompanier. Att upprätta flygbas på samma kända platser "som vanligt" ger en slentrianmässighet och ett övningsbeteende som definitivt inte kommer att vara krigsförbanden till gagn den dagen då basering på okänd plats kommer att krävas.

    Nu vet jag att det var framförallt ledning av flygstridskrafterna som var fokuset på FVÖ14, men det behöver det ju inte alltid att vara. Det finns luckor och utbildningsbehov på många fronter!

    Tack för en bra artikel, Carl!

  • Carl Bergqvist 20 maj 2014 11:51

    De baser som används är valda utifrån vad som finns tillgänligt och vad som är lämpligt för övningen. Att basera på andra baser och flyplatser än de som används till vardags är en förmåga vi övar på att återta.

  • Carl Bergqvist 20 maj 2014 11:46

    Hej! Jo, övningen var på riktigt i fullskala med nästan hela flygvapnet inblandat och baserat i södra Sverige. Flygövningsområdet har i runda slängar varit över Småland, Blekinge, Östersjön och Gotland.

  • Mats Gyllander 20 maj 2014 11:33

    Stefan
    De flygplatser du nämner är inte lämpliga att använda vid övning.
    Flygvapnet skulle inte få den tillgänglighet vi behöver.

  • Mats Gyllander 20 maj 2014 11:27

    Ingen skarp ammunition användes i övningen.

  • Mats Gyllander 20 maj 2014 11:25

    Kim. Flygmomenten var inte simulerade utan genomfördes med våra insatsflygförband. Vi baserade på Såtenäs, Ronneby, Hagshult och Malmslätt. B-styrkan stod på Visby flygplats.

  • Fredrik Gustavsson 20 maj 2014 06:35

    Undar dock om Såtenäs fortfarande hade fungerat som flygbas efter 2 dagars krig i närområdet.

  • Ella 20 maj 2014 00:42

    Har själv varit med under v20 och skyddat en bas.
    Bra flyt i pennan. Synd att det inte når den stora massan.

  • Jacob Romlin 19 maj 2014 23:16

    Mycket bra skrivet. Kändes nästan som man var med på ett hörn.
    @Stefan det är alldeles för dyrt att stå på arlanda och Bromma får aldrig pga buller....

  • Erik Mellander 19 maj 2014 22:28

    Bra där, Carl! Du kanske skulle göra som Cornu och skriva en bok? ;-) Jag är stolt över ett flygvapen med både flygplan och piloter i världsklass. Fortsätt så!

  • Martin Karlsson 19 maj 2014 21:07

    Även jag som enskild soldat från 332:a insatskompaniet vill tacka flyget för att man får öva realistiskt på sitt skarpa objekt.

  • Stefan Eriksson 19 maj 2014 20:16

    Hej! Jag är ingen expert på detta men varför övar ni inte att sätta upp baser på andra ställen än dem som står i Wikipedia att ni ska använda vid kris? En temp bas på Arlanda eller Bromma skulle väl vara bra ur övningssynpunkt (för att inte tala om chansen för er att få visa att ni finns).

  • Robban 19 maj 2014 19:43

    Hej,

    Skjuts det med skarp ammunition och skarpa misiler under övningen? Och vad skjuter man på isåfall? Det är väl knappast så att man skjuter på några plan.

  • Kjell Siggelin 19 maj 2014 17:13

    Bra Carl och mycket inlevelsefullt

  • Kim Mortensen 19 maj 2014 16:58

    Hej ! Klart intressant,,men var övningen i realtid med fullskala flyg och inte en simulerad version med flygkommandot på hemmabasen,,dvs flög ni runt på riktigt ?

  • Alf Ingesson Thoor 19 maj 2014 15:27

    Trevligt reportage med bra beskrivning hur det kan se ut. Ganska likt 70 och 80-tal avseende intensitet och känslan av att det vi gör är viktigt.

  • Joakim Mannerstål 18 maj 2014 21:42

    Om man fick vara med och påvärka på en sånt här sett, att vakna upp varje morgon och veta att man gör någe nytta i världen, hade det inte varit svårt och komma till jobbet. Beundrar er stort!

    Vänliga Hälsningar

    Joakim Mannerstål

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *