Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Gripenpilot slog svenskt segelflygrekord

FVI Sekreterare

Jan-Ola Nordh, Gripeninstruktör vid andra divisionen på F7, slog 4 maj svenskt rekord när han flög en förutbestämd bana över tre brytpunkter med en distans över 100 mil.

Starten skedde från Hovbyfältet utanför Lidköping och därefter via Hässleholm – Moholm (ligger mellan Mariestad och Karlsborg) – Hässleholm och åter till hem till Hovby. Snittfarten ca 100 km/tim.

Nu väntar han på att rekordet formellt skall bli godkänt och ser fram emot att få sveriges första Internationella 1000-kilometersdiplom i standardklassen utfärdat av Svenska Segelflygförbundet.

Jan-Ola är Gripeninstruktör på F7 och har tidigare flugit AJS37 Viggen vid F6 Karlsborg och F10 Ängelholm.

Flygplanet han flög är hans egen Discus-2T. Flygplanet har 15 meters spännvidd och ett glidtal på 1:40. Max hastighet 250 km/tim. ”-2T” pekar på att flygplanet är försett med en hemflygningsmotor på 23 hästkrafter som vid normal flygning är helt infälld i flygplanskroppen bakom cockpit. Efter utfällning av motorn måste han dyka för att fartvinden skall få motorn att starta. Start från marken sker med hjälp av bogserflygplan.

Rekordflygningen var inte det enda han gjorde denna helg. Totalt segelflög han 38 timmar och en distans av 350 mil. Första helgen i maj bjöd på fördelaktiga förutsättningar med kall luft och god värmeinstrålning.

I sommar skall Jan-Ola försvara de svenska färgerna vid VM i Finland. Vi ligger bra till historiskt sett då Billy Nilsson (50-talet), Pelle Persson (60-talet) och Göran Ax (70-talet) samtliga placerade sig högt upp i världseliten. Intressant i sammanhanget är att dessa tre, fyra med Jan-Ola, var och är flygvapenpiloter.

Den som vill se en annan typ av segelflygning skall besöka flygdagen på F17 Ronneby den 1 juni då Johan Gustafsson som är dubbel värdsmästare i avancerad flygning med segelflygplan ingår i uppvisningsprogrammet. www.f17-flygdag2014.se

 

Håkan Brandt

F7 Transport och Specialflygenhet

En glad Jan-Ola Foto: Pamela Persson

En glad Jan-Ola
Foto: Pamela Persson

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • Jan-Olov Newborg 13 maj 2014 21:02

    Bogserade upp Åke Pettersson i Sunne en gång kl10 på förmiddagen och han kom tillbaka kl16. Han flög då upp till Sveg och jag tror det blev rekord då på 80 mil,så Jan-Ola kom en bit till! Grattis!

  • Leif Holmén 14 maj 2014 13:17

    Grattis Janne - Starkt jobbat!

    Lycka till på VM!!

    //Leif

  • Sven-Erik Newborg 15 maj 2014 20:39

    Bogserade upp Lasse Karlsson i Åmål kl 10, han har inte kommit kommit tillbaks ännu.

  • Maria Nilsson 19 februari 2015 22:05

    Hej! Billy Nilsson är min älskade pappa som gick bort 86. Har själv varit och provat segelflygning etter hans bortgång och det var alldeles underbart! Mvh Maria Nilsson.
    tack för att han fortfarande finns i minnet hos personer<3

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *