Jan-Ola Nordh, Gripeninstruktör vid andra divisionen på F7, slog 4 maj svenskt rekord när han flög en förutbestämd bana över tre brytpunkter med en distans över 100 mil.
Starten skedde från Hovbyfältet utanför Lidköping och därefter via Hässleholm – Moholm (ligger mellan Mariestad och Karlsborg) – Hässleholm och åter till hem till Hovby. Snittfarten ca 100 km/tim.
Nu väntar han på att rekordet formellt skall bli godkänt och ser fram emot att få sveriges första Internationella 1000-kilometersdiplom i standardklassen utfärdat av Svenska Segelflygförbundet.
Jan-Ola är Gripeninstruktör på F7 och har tidigare flugit AJS37 Viggen vid F6 Karlsborg och F10 Ängelholm.
Flygplanet han flög är hans egen Discus-2T. Flygplanet har 15 meters spännvidd och ett glidtal på 1:40. Max hastighet 250 km/tim. ”-2T” pekar på att flygplanet är försett med en hemflygningsmotor på 23 hästkrafter som vid normal flygning är helt infälld i flygplanskroppen bakom cockpit. Efter utfällning av motorn måste han dyka för att fartvinden skall få motorn att starta. Start från marken sker med hjälp av bogserflygplan.
Rekordflygningen var inte det enda han gjorde denna helg. Totalt segelflög han 38 timmar och en distans av 350 mil. Första helgen i maj bjöd på fördelaktiga förutsättningar med kall luft och god värmeinstrålning.
I sommar skall Jan-Ola försvara de svenska färgerna vid VM i Finland. Vi ligger bra till historiskt sett då Billy Nilsson (50-talet), Pelle Persson (60-talet) och Göran Ax (70-talet) samtliga placerade sig högt upp i världseliten. Intressant i sammanhanget är att dessa tre, fyra med Jan-Ola, var och är flygvapenpiloter.
Den som vill se en annan typ av segelflygning skall besöka flygdagen på F17 Ronneby den 1 juni då Johan Gustafsson som är dubbel värdsmästare i avancerad flygning med segelflygplan ingår i uppvisningsprogrammet. www.f17-flygdag2014.se
Håkan Brandt
F7 Transport och Specialflygenhet
En glad Jan-Ola
Foto: Pamela Persson