Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Nordiskt försvarssamarbete i praktiken

Louise Levin

DSC_8544-fb

Norrsken över Keflavikbasen.

Iceland Air Meet 2014 (IAM2014) går nu in på sin tredje och sista vecka. När detta skrivs har vi ett mycket vackert norrsken över Keflavikbasen vilket är en utmärkt inramning till övningen. Under den gångna veckan har respektive land roterat en del av sin personal, varvid tempot tillfälligt har gått ner för att nu åter stegras. Till skillnad från en vanlig övning går IAM2014 ut på att det land som utpekat som ansvarigt för respektive pass väljer vad man vill öva på och vilken nivå det ska vara på till exempel hotet. Det gör IAM2014 till en mycket bra övning för den yngre personalen på de deltagande flygdivisionerna. Vi försöker i alla länder att nyttja tillfällen som de här för att träna och checka ut rote- och gruppchefer under utbildning. Att flyga mot och med andra flygplan än våra egna JAS 39 är också ypperlig träning för de yngre piloterna.

På fredag eftermiddag var det Norge som var utpekat som ansvarig för passet och man hade för avsikt att checka ut en ny gruppchef. Min svenska rote och den finska roten skulle agera motståndare under min ledning. Tyvärr hade dock tekniska bekymmer tillstött för norrmännen och man visste redan på morgonen när vi började planera för passet att man endast skulle ha tillgång till tre flygplan och därför ej skulle kunna pröva gruppchefen på rätt sätt. Av ren artighet erbjöd man då Sverige och mig att ta över som blå sida. Jag drog med stöd av vårt Mission Support Element upp ett scenario där vi och två finska F-18 skulle luftförsvara ett område innehållande två för fienden värdefulla mål. För att ytterligare komplicera det för oss drog jag upp insatsregler där vi ej hade rätt att bekämpa fienden på dennes sida gränsen och att det gick en flygkorridor från en av fiendens flygbaser till ett tredje land där civil flygtrafik var tillåten under en viss höjd och upp till en viss hastighet.

Scenariot tvingade därmed oss, våra finska kollegor och flygstridsledaren att använda flera olika sensorer för att identifiera vad som var ett mål som fick bekämpas och vad som inte var det, samtidigt som den fiende vi mötte förfogade över mycket kapabla flygplan och vapen.

Som ytterligare krydda till passet var det bestämt att vi skulle utnyttja vår svenska Tp 84 Hercules tanker till att ta bilder av JAS 39, F-16 och F-18 flygandes tillsammans i slutet av passet. Nu blev det dock som det tyvärr ibland blir med teknisk utrustning att såväl den amerikanska tanker som skulle stötta uppdraget och vår egen Tp 84 drabbades av materielfel så vi fick genomföra passet utan lufttankning. Vi kunde därmed ej heller genomföra fotograferingen som tänkt. Lösningen blev istället bli att min rotetvåa fick agera fotograf, vilket ni kan se resultatet av här intill.

IAM2014_tregrp

Jas 39 Gripen längst fram, i mitten F-16 Fighting Falcon och närmast i bild F-18 Hornet över Island.

Själva passet gick dock enligt plan trots att det blev kort om tid vid morgonens omkastning av roller. Lufttankningens uteblivande gjorde att vi alla tyvärr begränsades till underljudsprestanda för att ha bränsle att även hinna med fotograferingen. Hotet blev därmed något lättare än vad vi planerat för. Som så ofta är det dock så att det är detaljerna som är det viktiga. Vi har alla olika bakgrunder och vissa kulturella skillnader även om det rör sig om tre grannländer. Vid den gemensamma avgenomgången efter passet kunde vi identifiera ett antal punkter där vi kunde göra bättre ifrån oss. Ett exempel är att vi svenskar och finnarna gör på ett sätt vid inflygningen, medan norrmännen istället gör på ett annat sätt. Nu har vi dragit slutsatser av detta och kommer därför att ändra procedurerna nästa vecka för att se till att alla förväntar sig samma sak av varandra i luftrummet runt basen. Naturligtvis är det också en hel del andra lärdomar som dras, men som inte är av offentlig karaktär.

Sverige i ledning-900px

Sverige i ledningen, därefter Norge och tätt bakom jagar Finland.

Nu har vi fyra dagars flygning kvar på Island innan det är dags att återvända hem. Alla med en rad nya erfarenheter som vi kunnat delge varandra.

Wiseguy
Ställföreträdande divisionschef, 212. stridsflygdivision

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Frågande 19 februari 2014 08:45

    Tack för svaret.

  • Wiseguy 18 februari 2014 22:20

    I det här fallet handlade det om hur man beter sig efter platstagning i formation för att sedan bryta upp formationen och landa visuellt. Sverige och Finland gör på ett sätt. Norge gör på det sätt som är standard i NATO. Båda systemen fungerar och har sina fördelar. Kebnekajse berodde på en rad helt andra faktorer vilket går att läsa om i SHK:s rapport.

  • Frågande 18 februari 2014 10:26

    Jag vill minnas att även Hercules-olyckan vid Kebnekeise berodde på att Norge bedriver vissa egenheter vid inflygning.

    Var det här samma typ av egenheter och vad beror dessa på?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *