Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

REK och AAR under IAM

Louise Levin

Det bestämdes i ett sent skede att två till tre man från varje deltagande nation skulle rekognosera alternativ (bas) landningsplats. Anledningen är om vädret hastigt blir sämre så att landning på huvudbasen inte är möjlig eller något flygplan skulle få bekymmer av något slag och tvingas landa där.

Utöver Keflavik finns tre andra flygplatser/landningsplatser på Island. Akureyri uppe i norr, Egilsstadir i öst och Reyjkjavik cirka 50 kilometer norr om Keflavik.

Av olika anledningar bestämdes det att bara besöka Akureyri. Akureyri är en stad med cirka 18 000 invånare och ligger längst inne i fjorden Eyjafjordur som är en relativt liten fjord på norra Island. Landningsbanan ligger i anslutning till staden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lämplig kompetens att ta med sig på rek är person/er ur varje funktion men denna gång valdes att skicka personal från funktionerna; flygunderhåll, fälthållning och markförsvar. Vi hade även med oss en tolk från värdnationen.

Flygunderhållskompaniet har under åren skaffat sig erfarenhet och via olika utbildningar samlat erfarenhet från rek:ar i en rekmall. Jag har gjort rek:ar förut och vet ungefär vad som väntar då man kommer på plats. Väl på plats och efter att kontakt tagits med, i detta fall, airport manager så började informationen om flygplatsen och sedan följde en rundvandring med frågestund.

Efter att lunchen var intagen så lämnade ”Herkan” oss i cirka 3 timmar för nästa uppdrag. Vi använde tiden till att reka flygplatsen. Tiden var knapp för att hinna göra en noggrann rek men i stora drag så har jag koll på vad vi får där och vad vi måste ta med oss om det blir skarpt läge.

Vi flögs dit och hem med Tp84 Herkules (tankerflygplanet). På vägen till Akureyri så fick vi vara med om när den lufttankade våra Gripar. Intressant upplevelse! Detta gjordes efter 30–40 min flygning väster om Island ute över Atlanten. Höjd cirka 16 000 fot och fart cirka 220 knop.

Där efter flögs vi 1 timme och 20 minuter tillbaka in över Island och norrut till Akureyri.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

F 21:are med på rek var Lars Berg (flygunderhåll), Max Berkö (markförsvar) och Peter Fjällman (fälthållning).

Kn Lars Berg
C Service 21 Fuk

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • Jan Högenberg 14 februari 2014 15:55

    Häftiga bilder!
    Ha de gott!!

    • Lars Berg Jan Högenberg 15 februari 2014 02:14

      Tack Janne! Det var en häftig upplevelse. //Lars

  • IAM 2014 OPR 1 15 februari 2014 18:13

    Härligt att se att det genomfördes, SiSun..
    Ha en fortsatt god IAM.
    OPR1

  • IAM 2014 OPR1 15 februari 2014 18:17

    Härligt att se att SiSun blev av.
    Ha en fortsatt god IAM 2014.

    Linus

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *