Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

En flygande tankstation under Iceland Air Meet 2014 (IAM2014)

C71TpDiv

7.Transport- och specialflygenheten (TSFE) från F7  är ett försvarsmaktsförband med mycket varierande verksamhet. Nästan dagligen bedrivs verksamhet nationellt och internationellt. Allt från flygunderhållstjänst, transport av rikets högsta ledning till taktiska flygtransporter till Afghanistan. Många av förbandets verksamheter är försvarsmaktsgemensamma men vissa delar spelar vitala roller i flygvapensystemet. Viss verksamhet är beroende eller effektiviseras väsentligt då flera enheter effektivt jobbar tillsammans.  Bra exempel på detta är dels flygvapnets signalspaning och luftrumsövervakning och dels lufttankning.  Under knappa tre veckor stödjer C-130 Hercules (Tp84) övningen Iceland Air Meet med lufttankningsförmåga. Enheten på plats består av delar ur TSFE stab, underhållskompani och flygdivision. En liten men effektiv enhet löser lufttankning för, i övningen, deltagande Gripenflygplan.

Morgoon över Island

Morgonkaffe över Island i väntan på lufttankning

Under en normaldag genomförs två flygövningspass där två till fyra Gripenflygplan har behov av att fylla på sina bränsletankar. Tidigt på morgonen dras flygplanet ut ur hangaren för att slutföra den dagliga klargöringen. Flygunderhållsstyrkan tillsammans med den tekniska delen av besättningen går igenom hela flygplanet, fyller bränsletankar och kontrollerar lufttankningsutrustningen.

Första delen av flygförberedelserna görs inomhus.

Första delen av flygförberedelserna görs inomhus.

Piloter och TSO går på en morgongenomgång och får dagens order för flyguppdraget. I dag ska vi tanka två Gripar som under passet skall försvara oss från att bli nedskjutna. Vi håller tummarna att dom ska hinna fylla på bränsle under passet. Mer bränsle i Griparna ökar vår chans att ”överleva” väsentligt. Hur det gick kanske dom kommentera senare...

Normalt är vi tvungna att starta lite tidigare än övriga deltagare i övningen då vi flyger hälften så snabbt (ca 500km/h). Norska F-16, Finska F-18 och svenska Gripen brukar ansluta för tankning ca 30 minuter efter att vi startat och kommit upp på rätt höjd. För nuvarande lufttankar vi enbart Gripenflygplan men rent tekniskt kan vi lämna bränsle till de flesta flygplan som använder vårt lufttankningssystem. En framtida mottagare av bränsle skulle kunna kan vara F-18.

I kö bakom finska F-18

I kö bakom finska F-18

I luften förbereder vi oss för tankning och rullar ut två långa slangar med en korg fäst längst ut. I ca 500km/h kan två flygplan i taget få bränsle överfört från vår Tp84. Efter några minuter är Griparna fulltankade och kan fortsätta med sitt planerade uppdrag. Besättningens roll under lufttankningsmomentet är att observera, kontrollera och dokumentera hela förloppet så att både flygsäkerheten är god, effektiviteten är bra samt att räkningen kan skickas till rätt mottagare.......

I observationsområdet under förberedelser för tankning.

I observationsområdet under förberedelser för tankning.

Förutom den givande erfarenheten av att samverka med andra delar av flygvapnet så erbjuder Island en fantastisk natur och från luften är landet otroligt vackert. Vädret har under övningen varit mycket bättre än vanligt, blå himmel och en närmast oändlig sikt.

Blå himmel över norra Island

Blå himmel över norra Island

Flygningen ut till övningsområdet tar ca 30 minuter och hemresan lika länge. Efter två lufttankningspass blir kroppen ganska trött och det känns oerhört skönt att hela enheten finns här på plats så att en liten mottagningskommitté väntar oss när vi sakta taxar in på plats på den militära sidan på Keflavik flygplats. Kring en flygpass jobbar en stor mängd människor förutom besättning. ”Någon” skall samla ihop information kring flygningen och planera den, någon annan ska se till att mat, bilar och boende fungerar. Flygplanet har haft reparationsbehov vilket fått flygunderhållsdelarna att jobba på helg och kväll. Trasiga mätare (byttes med en jäkta besättning flåsandes i nacken), byte av frontruta (aluminiumtejp) samt diverse relä och annat smått och gott. Liksom alla system så fungerar helheten bara om alla delar finns på plats. Tack alla för ett kanonjobb!

Mottagning på uppställningsplats: ström, kunskap och glada miner!

Mottagning på uppställningsplats: ström, kunskap och glada miner!

För att snabba på härdningen av limmet så har de kreativa flygteknikerna byggt ett värmetält.

För att snabba på härdningen av limmet så har de kreativa flygteknikerna byggt ett värmetält.

 

Men inte varje dag innebär 12 timmarspass utan helgen erbjuder möjligheter till att se delar av den spektakulära ön. Det finns massor av saker att göra för den äventyrlige. Större delen av Island består av ganska ogästvänlig terräng. Men den som söker kan finna det mesta.

Svavel och värme från jorden inre.

Svavel och värme från jorden inre.

Med hopp om fortsatt vackert väder och bra övningsutbyte.

Per Carlemalm, chef 71 transportflygdivisionen.

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • willy Andersson 20 augusti 2014 12:15

    Mycket intressant och spännande jobb ni har.Skulle själv försöka att bli pilot, men synen var för dålig såden drömmen gick om intet.

    • C71TpDiv willy Andersson 22 augusti 2014 13:16

      Tack för din kommentar och tack för att du påminner oss om hur intressant vårt jobb faktiskt är. Det är lätt att själv glömma det ibland. Besättningarna gör ett fantastiskt jobb men de stöds av en lika fantastisk organisation som gör all denna flygning möjlig. Underhåll, flygoperativt stöd, stab etc. I organisationen finns plats för många olika människor med olika förutsättningar. Även med lite sämre syn så finns det intressanta och viktiga saker att göra. Just nu återvänder två flygplan från Irak men med säkert 20 personer som stöder hemifrån. Mycket intressant och belönande.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *