Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Struligt i Manilla

johanedlund

Cebu, 20 november

Igår var det en strulig dag för förbandet, det började bra med en flygning till Ormoc med last och besättningen tog ombord 90 passagerare för att lyfta ut till Cebu. Då kommer amerikaner på plats och frågar besättningen om dom kunde ta med tre allvarligt skadade till Manilla istället för att gå till Cebu direkt. Såklart att dom ställer upp då det handlar om att rädda liv. Väl framme på Manilla så börjar strulet för dom, färdplanerna gick inte att fila! Flightwatch börjar att jobba på det och drar igång operations hemma på enheten som har beredskap för oss för att fila via Eurocontrol, han smattrar runt till alla möjliga nere hos oss och försöker med färdplanen från minst tre håll samtidigt. Till slut så ledsnar även våra Filippinksa bröder och börjar att dra i tåtar ordentligt och det rings till ansvarig myndighet och skälls. Fine, färdplanen går in och godkänns...då börjar nästa strul! Bränsle bilen som är på väg fram till dom vänder och går mot en annan kärra från Japan för den var tydligen högre prio enligt hans chef! Flight watch börjar agera i även det ärendet och till slut är det uppe på generalsnivå och man pekar på en bil som omedelbart skall tanka 848! Hela cirkusen på Manilla tar drygt fem timmar, under hela den tiden skall man hantera 90 passagerare som hängt i och runt kärran. Gamla, barn, kvinnor mm är ändå vid gott mod. Till slut reder allt ut sig men summan blev att besättningen genomförde istort sett bara det passet men man räddade ändå skadade vilket gör att man accepterar ändå, till råga på allt gick en generator sönder och kompaniet fick jobba till in på natten.

I dag kom frågan igen och besättningen sa att man kunde flyga dom till Cebu istället för det är närmare, då hamnar man i alla fall på hemmabasen! Detta var sista passet av tre för dagen, under de första två var svenska och norska ambassadörerna med ut och flög.

Besättningen fick upp svenska flaggan på Tacloban oxå på amerikansk begäran så nu visar vi verkligen flagg :)  tänkte lägga upp en bild på det imorgon!

Idag blir det inte så mycket mer skrivit för jag är trött och skall upp om 5,5 timmar igen och jobba, ska täcka upp för Flight watch så han får vila en dag!

Johan Edlund
C FOB CEBU

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Kim Mortensen 21 november 2013 10:13

    Kul att läsa dina berättelser. Jobba på bara , bra med strul och en massa fix och trix men det är ju det som är ditt ansvar och jobb ! Fungerar ju utmärkt och du ska veta att vi (jag) är stolta över dig och dina arbetskamrater. Jobba på bara och vi önskar dig ännu några hårda och härdande dagar !

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *