Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FVI flyger nästa generation av JAS 39 Gripen

FVI Sekreterare

Under tisdag och onsdag denna vecka besökte Flygvapeninspektören, generalmajor Micael Bydén, TU JAS och Saab i Linköping. Syftet med besöket var att få en djupare inblick i det pågående utvecklingsarbetet med JAS 39 Gripen. Under besöket flög FVI med i JAS 39-7, tidigare kallad JAS 39 DEMO, som är förlagan till den kommande 39E versionen där man bland annat installerat en ny kraftigare motor och en AESA radar samt modifierat bland annat landställ och avionik. Tidigare användes detta flygplan som en demonstrator för nästa generation av Gripen men används numera som ett rent provflygplan i 39E utvecklingen. Nästa provflygplan som kommer att kallas 39-8 är en helt ombyggd JAS 39E som planeras att flyga under 2015.

39E utvecklas för att möta Försvarsmaktens framtida krav på svenskt stridsflyg vilket innebär en högre överlevnadsförmåga i en komplex hotmiljö samt utökad uthållighet och lastförmåga. Även Schweiz är intresserade av att köpa denna version av Gripen.

FVI redo att ge sig iväg på flygning i 39-7. (Foto: Per Kustvik, Saab)

FVI redo att ge sig iväg på flygning i 39-7. (Foto: Per Kustvik, Saab)

Flygningen genomfördes med TU JAS piloten Johan Jeppsson i framsits som sedan ett år flugit versionen och uppdraget som genomfördes var en demonstration av prestandaskillnad mellan 39(E) och 39C/D som är dagens version av Gripen. Prestanda skiljer sig åt avseende fart och acceleration samt förmåga till så kallad supercruise (överljudsfart med grundmotor, utan efterbrännkammare) tack vare den starkare motorn i 39E som ger ca 25 % dragkraftstillskott.

Tack för flygningen! FVI tackar TU JAS pilot Johan Jeppsson efter passet. (Foto: Per Kustvik, Saab)

Tack för flygningen! FVI tackar TU JAS pilot Johan Jeppsson efter passet. (Foto: Per Kustvik, Saab)

 

Utvecklingsarbetet med 39E fortsätter och kommer kräva en stor insats under de närmaste åren av samtliga inblandade parter i JAS projektet. TU JAS hoppas även på delaktighet och engagemang från insatsförbanden för att säkerställa att JAS 39E blir den framtida stommen i det svenska luftförsvaret.

Chefen 4

 

Major Mikael Olsson/ Chef TU JAS

 

 

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • björn elgstrand 19 april 2016 00:26

    När beräknas jas ng testflyga?

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *