Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ett stort tack!

Louise Levin

Kontingentschef Fredrik Holmbom summerar årets Frisian Flag.

Övningen Frisian Flag 2013 är slut. Av alla planerade pass och flygplan, är det endast ett flygplan som vi inte fick iväg. Det var ett tekniskt problem som vi löste till nästkommande pass.

Vi har agerat Mission Commander (MC) ett antal pass. I den rollen tar vi för oss. Vi är inte de som har mest att lära, utan vi är en av dem som kan lära andra hur en MC ska vara. Vi har och visar självförtroende när vi agerar. Det visar vi även i luften under de uppdrag som vi är med i. Vi respekteras som kunniga partners.

Vi har planerat och utvärderat alla våra flygningar. Inför flygningarna har varje flygplan och pilot försetts med viktiga uppdragsdata, så som luftrumsbeskrivningar och hotbibliotek. Efter passen ska flygdata laddas upp, utvärderas och jämföras med andra flygplan för att kunna dra erfarenheter av den taktik som vi använde oss av.

Vi har reparerat och underhållit våra flygplan. Vi har haft vissa tekniska problem under övningen. Problem som vi har fixat. Vi har alltid haft rätt antal flygplan med rätt utrustning, på linjen som divisionens piloter har beställt.

Vi har vaktat flygplanen när de inte har varit i luften, vilket har inneburit långa nätter utan större aktiviteter.

All materiel har transporterats från Sverige och tillbaka igen. Vägen hem för våra lastbilar med utrustning gick via Tyskland, F 17, Ärna och vidare upp till F 21 och Luleå.

Vi har på många sätt levererat ett mycket bra resultat. Det känns väldigt roligt. Vi visar återigen att vi är duktiga på det vi gör och vi gör det vi ska på ett bra sätt. Detta bekräftas också av t.ex. de holländare i övningsledningen som jag har pratat med. En kommentar som jag fick var att ”… med Er svenskar är det aldrig några problem…”.

När jag nu sammanfattar mina intryck ifrån årets övning är det dock något annat som får mig att känna en väldigt varm och positiv känsla inombords. Det är på vilket sätt som vi genomför hela övningen.

Sättet vi har löst våra uppgifter på är imponerande. Vi har hela tiden arbetat med en positiv inställning och en förståelse för varandras funktioner. Vi visar att vi är ett lag, där varje del är lika viktiga för att vi ska kunna leverera ett bra resultat. Under hela resan har vi haft humöret uppe och vi har haft en positiv stämning ibland oss. Ingenting har varit omöjligt.

De som har lyckats skapa detta är alla Ni som har varit med på Frisian Flag 2013. Jag är väldigt stolt och glad att få arbeta med så många duktiga och positiva människor. Jag känner mig ödmjuk inför all den kunskap och förmåga som Ni alla visar. Det är Ni som gör flygvapnet till något speciellt.

Ett stort tack till Er alla som gjorde Frisian Flag 2013 till en fantastisk upplevelse.

Fredrik Holmbom, Kontingentschef Frisian Flag 2013

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

6 kommentarer

  • Marcus 3 maj 2013 23:14

    Borde finnas en Gilla knapp här.
    Ett riktigt bra inlägg.

  • Danne 4 maj 2013 05:36

    Alltid kul att läsa att vi gör nåt bra. Men nackdelen med att personalen alltid är så lojal och löser sin uppgift är att problemen aldrig kommer upp till ytan.

  • Fredrik Holmbom 6 maj 2013 09:03

    Danne, tack för din kommentar. Jag tolkar din kommentar som att vara lojal och att lösa sin uppgift också innebär att problem aldrig hanteras.
    Jag ser inte den direkta kopplingen. Om problemen kan kommer upp till ytan och hanteras handlar om vilket klimat som finns på arbetsplatsen. Ges personalen möjlighet att lyfta fram förbättringsområden och förutsättningar att hantera dem?
    De flesta av oss som var med på övningen jobbar även tillsammans på F 21 till vardags. Jag försöker att uppmuntra personalen att lyfta fram förbättringsområden. För det jag/vi vet om kan vi göra något åt. Min syn är också att vara professionell i sin yrkesroll innebära bl.a. att säga ifrån när det behövs. Det är ingen lätt uppgift och den kräver eftertanke. När någon säger ifrån måste jag lyssna och försöka att förstå hur vi kan realisera förbättringen. Ofta kan/vet den som har uppmärksammat oss om problemet, också en bra lösningar på det samma. Vi kan då tillsammans implementera detta. Har vi inte förutsättningar, får dialogen föras med den/de som kan hjälpa oss att göra det.
    När väl detta kommer igång kommer personalen att själva känna att de kan påverka sin egen situation och massor av kreativa idéer bubblar upp.
    Vi hade exempel på detta under övningen, där vi ändrade på vissa saker, i syfte att skapa bättre förutsättningar att komma i luften i tid utan att öka stressen. Initiativet kom från personalen själva.
    Tack.
    Fredrik Holmbom

  • Janne B 7 maj 2013 11:20

    Det gäller också att skilja på vilka eller vilken verksamhet man vill kritisera. Den enskilde chefen rår ju inte för att ekonomin inte räcker längre än till att hålla ett mindre antal piloter i god flygtrim för att ta ett exempel. Därför glädjer det mig att läsa om hur bra det faktiskt går för den lilla skara som ännu av ekonomiska skäl tillåts träna tillräckligt mycket. Vill vi sedan ha ett försvar och flygvapen där hela försvaret är samtränat och inövat, där vi har ex krigsbaser och tillräckligt med folk för underhåll och närförsvar, ja då måste vi få politikerna till att lätta på plånboken. Men som sagt, till er "lilla skara" som kämpar på och faktiskt trivs på jobbet, ett stort grattis för det är ni värda. Sedan skall flygvapnet ha en eloge för att man i vart fall försöker vara öppen, som den här siten ex. Däremot måste man fråga sig vad tusan marinen håller på med. Hur många av Er kände ex till att två av våra korvetter nyligen varit i Skottland på en stor övning tillsammans med andra länder. I utländsk press kan man läsa om detta och även titta på bilder och videosnuttar från där Visby glider upp i någon flod.

  • Janne B 12 maj 2013 10:28

    När man läser att USA skall skicka 6 F 16 som under en tvåveckorsperiod där skall utvärdera olika prestanda hos ryska flygetyg och för detta behöver 150 man samt en C 17 för reservdelar tar man sig för pannan. Jag tror vi i Sverige skall vara mycket stolta och medvetna om vilken kvalité som det ligger i JAS-systemet och dess personal. Vidare får man sig en funderare över projekt F 35 där man beslutat att flygplanet mycket snart skall ut på flottilj, om än med restriktioner. Restriktionerna är att man inte får starta och landa i rote, skrovet är begränsat till 5,5 g, man får inte avancera med flygplanet och några vapen insatser är det integral om. Det går tydligen att fälla laserstyrda bomber men det är allt. Man undrar vad dom håller på med där borta och vad håller Norge på med som inte avbeställer eländet!

  • Janne B 12 maj 2013 10:29

    Ja, det var till Polen man skulle, det glömde jag säga,

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *