Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FVÖ-13 Transport och Specialflygenheten, TSFE upprättar FOB på Kallax

Mats Gyllander

FLYGVAPENÖVNING 2013

TSFE har under FVÖ-13 upprättat en så kallad FOB (Forward Operation Base) på F 21 Kallax för att bedriva flygtjänst med tillhörande support under övningen.

TSFE har stor vana av att arbeta under FOB-koncept med C-130 Hercules (TP84) både under övning och i skarp mission men det är första gången som alla resurser inom TSFE finns mer eller mindre representerade på FOB. De enda resurserna som inte finns på FOB är signalspaning och VIP transportflygplanen (Gulfstream G4 och G550) som löser uppgifter från hemmagruppering.

FLYGVAPENÖVNING 2013

Under övningen bedrivs verksamhet med TP84, ASC890 (flygburen radar) samt TP100 och verksamheten består både av flygverksamhet och flygunderhållsverksamhet.

Vid FOB Kallax så finns två TP84, två ASC890 och en TP100 utgångsgrupperade tillsammans med ca 100 personer uppdelade på divisioner, kompanier och stab (delar ur befintliga div/komp/stab vid TSFE).

Förutom verksamhet och personal som blivit ombaserad till Kallax så bedriver TSFE verksamhet på Såtenäs, Malmen och Bromma samtidigt.

Verksamheten leds/stöds av en gemensam Ledning (C FOB/Stf C FOB) och Stab (Mission Support Element, Logistik funktion, Samband-/ledningssystem och Stabsexpedition).

Deras uppgift är att stödja divisioner och kompanier med allt som är utöver deras egen kärnverksamhet (flyg-/flygunderhållstjänst) och vara den sammanhållande funktionen för hela förbandet dygnet runt. I staben ska helhetsbilden över förbandets verksamhet, förmågor och eventuella begränsningar finnas för att utgöra underlag för chefs beslut.

 TP84 divisionen genomför transportflyguppdrag på order av flygtaktisk chef, stödjer övriga förband i Försvarsmakten behov av personal- och materieltransporter dygnet runt och bidrar till ökad uthållighet för Försvarsmakten.

FLYGVAPENÖVNING 2013

 ASC890 divisionen genomför flyguppdrag som bidrar till luftlägesbilden genom att utgöra en mobil luftburen radar som flygtaktisk chef kan använda för att titta på särskilda områden eller täcka eventuella luckor i övrig radartäckning.

 Utöver att operera med ASC890 så opererar divisionen även med TP100 (SAAB 340) och genomför transportuppdrag med framförallt passagerare.

 Vi har två flygunderhållskompanier på FOB också som genomför förebyggande och avhjälpande flygunderhåll på TP84 resp. ASC890/TP100 systemen för att vi ska kunna hålla igång dem så mycket som möjligt.

 Verksamheterna som nu är samlade här på FOB Kallax är i vanliga fall spridda på Såtenäs och Malmen så det kräver mycket jobb och planering för att omgruppera oss till en FOB och slå ihop till gemensam sak.

FLYGVAPENÖVNING 2013
Stefan Thell är ställföreträdande chef vid FOB på Kallax

 Hittills så har det flutit på bra och förbandet levererar för fullt till de som behöver hjälp av oss, alla i förbandet är proffs på att lösa sin egen uppgift och tillsammans så kan vi näst intill utföra underverk!

Mj Johan Edlund
C FOB KAX
TSFE

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Kurt 19 mars 2013 22:58

    Läser med intresse alla försvarsgrensbloggar men slås av mängden förkortningar som är svåra till obegripliga.

    Jag ser gärna att de på enklast möjliga sätt förklaras eller undviks så blir det lättare för en icke militär att förstå vad ni håller på med.

    Med vänlig hälsning, Kurt

  • Mats Gyllander 20 mars 2013 09:06

    Kurt
    En bra synpunkt som vi får ta som en påminnelse till oss alla som skriver på bloggen.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *