På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

TTP planering och genomförande

L CF F17

TTP13 går mot sitt slut. Det sista passet flygs under lördag förmiddag och därefter startar årets Flygvapenövning, FVÖ13. I texten nedan beskriver de två piloterna som haft huvudansvar för planeringen av TTP13 lite om sina erfarenheter.

Efter fem månader av planering med flera möten i Uppsala, på Arlanda, i Linköping och i Ronneby samt genomgång av åtskilliga regelverk och utsändande av ett antal skrivelser kom vi till slut fram till övningsstart. Efter en veckas intensiv flygning är TTP för 2013 nu strax över. Känslan är blandad, saknaden av att få vara med och skapa något kul och intressant för alla deltagare, att ha något hängande över axlarna med deadlines, måsten och planerande. Samtidigt en lättnad av att just inte ha det hängande över sig, att det gick så bra, att soldansen veckan innan gav effekt och att det blev en bra övning. Utvärderingarna från alla passen har inte kommit in än men, fikarumssnacket har hittills varit intressant och givande vilket vi tolkar som positivt.

I år valde vi att dra igång övningen direkt från hemmaplan då dagarna var färre än vanligt. Det beror på att vi skulle dela tid med FVÖ13, vilket ger färre pass än tidigare års TTP. Flygplanen från F17 startade från Ronneby, tankade i Uppsala och gick sedan in direkt i striden. Detta ställde höga krav på planeringen då det fick ske via telefon och den övningsportal som LedR skapat åt oss. Vi hade tyvärr inte tillgång till det otroligt bra VTC (Video Television Conference) som finns inom FM och som användes med stor framgång under resterande del av övningen.

I år var tanken att skapa ett högre hot från såväl mark som luft. Taktiskt skulle vi ställa högre krav på spaning (Pre- and Post Recce för Targeting) och resultatfoto (BDA Reporting) kombinerat med specifika fällfall med både skarpa och barlastade (Inerta) GBU-12/49:or. För att träna i en högre hotmiljö hade vi exempelvis ett ”riktigt” markhot i form av en civil radarstation som fick agera SA-2/3 vilket gav samtliga deltagare en rejäl överraskning med framtvingad taktikanpassning.

Övningen har flutit på bra med bra övningsutbyte för både röd och blå sida. Även våra grannar i väster och öster verkar vara nöjda med deltagandet. Denna del har varit återkommande de senaste åren vilket har varit mycket positivt för alla parter men kanske framför allt för oss i söder som ännu inte har kommit lika långt med CBT (Cross Border Training) som vår broderflottilj i norr.

Planering av ett pass: Att flyga ett COMAO med upp emot 40 flygplan i luften samtidigt med starter från flera baser samtidigt kräver en gedigen planeringscykel som startar många timmar innan själva genomförandet. De som ska flyga pass ett på dagen börjar planeringen redan vid 17-tiden dagen innan. Vi i övningsledningen utser en rutinerad pilot som blir ansvarig för att svårighetsgraden hålls på en bra nivå samt styr vissa övningsmoment för att skapa nya förutsättningar i luften, men framför allt kvalitetssäkrar passet i sin helhet med säkerheten i fokus. Den rollen kallas Airboss. Varje COMAO har en MC, Mission Commander, som lägger upp anfallet och de olika enheterna på ett effektivt och genomförbart sätt. MC har en OCA lead (jakten) till sin hjälp som styr upp själva eskorten av verkansförbanden, AI (Air Interdiction), och eventuellt spaning för BDA (Battle Damage Assessment). Tillsammans med övrig deltagare läggs ett taktiskt scenario upp där en eventuell motståndares numerär, förmåga och taktik tas i beräkning. Till hjälp finns underrättelsebefäl, bildtolkar med flera. Allt sker med beaktande mot flygsäkerheten. Linjer som ej får passeras, egna höjder där ingen annan får vistas, 3-dimensionella områden dedikerade specialuppdrag. En viktig ”spelare” är flygstridsledaren (FSL) som under genomförandet ger piloterna information om exempelvis flygplan som piloten inte själva upptäckt eller har koll på. På en förutbestämd tid drar allt igång och sen är det upp till luftens dynamik och ”röd sidas” nycker att bestämma hur utgången ska bli. Förhoppningsvis har planen varit så bra att den står pall för alla de utmaningar som väntar! Om inte blir det en bra lesson learned (LL) att grubbla på inför nästa dag.

Som avslutning vill vi på Game Cell/Tasking Cell/White Cell (kärt barn har många namn), tacka för stödet från F21 och Vidsel samt alla deltagare, ingen nämnd ingen glömd, för ett mycket bra och väl genomfört arbete. Alla bra idéer har verkligen hjälpt till att skapa ett trovärdigt och utvecklande scenario. Tack!

Dreamer och Talent

JAS över Vidsel

Tack själva för ett bra arbete! Det återstår ett pass i TTP. Det sker dock inte som ett sammansatt företag (COMAO) utan som enskilda moment. Efter landning kommer all personal att byta fokus. Efter att nu under sex dygn ha fokuserat på stridsteknik och sammansatta operationer i en internationell kontext blir fokus territoriell integritet och försvaret av Sverige. Vi har cirka fem timmar på oss, sedan är det dax att invänta startorder.

Anders Segerby, flygövningsledare TTP13

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *