Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Swedish Air Force Historic Flight – verksamhet och framtid.

FVI Sekreterare

Tisdagen den 11 september 2012 vid 9-tiden startade SwAFHF´s AJS 37 Viggen, J 29F Tunnan och SK 60 från Såtenäs med Jersey som mål för att genomföra flyguppvisning där. Viggen flög direkt till Jersey medan Tunnan och SK60 mellanlandade på Leuwarden i Holland för tankning. Klockan 12.35 lokal tid var de tre flygplanen samlade på Jersey och förarna Stellan Andersson, Olle Norén och Lars Martinsson samt teknikern Håkan Andersson kunde förbereda flyguppvisningen. Denna genomfördes på torsdagen med samtliga tre flygplan och uppskattades av en stor publik. På lördagen genomfördes ombasering till Kleine Brogel AFB i Belgien. Flyguppvisningar genomfördes i Sanicole, Belgien på söndagen i strålande väder, med samtliga tre flygplan. Uppskattades av en stor publik, även några ditresta svenskar. Direkt efter uppvisningen skedde ombasering till Sverige och Såtenäs. Samtliga tre flygplan flög direkt och landade vid 19-tiden på Såtenäs.  

Detta var en kort beskrivning av en av de operationer som SwAFHF genomför varje ”uppvisningssäsong” och, liksom all ingående verksamhet, genomförs med ideella krafter.                                                                                                                             

Västgöta-Veteran-Flygförening, VVF bildades den 19 mars 1997 av Stellan Andersson, Olle Norén, Håkan Andersson och Ulf Nylöf. VVF opererade då två Hawker Hunter. Verksamheten var initialt förlagd till Trollhättan. Förhållandevis snart gav C F 7 tillstånd för VVF att flytta till F 7, Såtenäs. Därefter har F 7 flottiljchefer och F 7 gett VVF/SwAFHF stöd, som möjliggjort en betydande utveckling. VVF, som 2007 ändrade namn till Swedish Air Force Historic Flight, är resultatet av dess grundare, cheferna för och anställda på F 7 samt alla entusiaster, stödmedlemmar och sponsorer som på olika sätt bidragit. SwAFHF har idag knappt 1000 stödmedlemmar och vi samarbetar med FM Veteranflyg såväl vad gäller underhållsarbete som deltagande i flyguppvisningar. Av stor betydelse för SwAFHF verksamhet är Flygvapenmuseum, Försvarsmakten och Transportstyrelsen som, på olika sätt, stödjer oss.

SwAFHF inbjuds varje år att delta i flyguppvisningar inom och utom Sverige. Utöver intresset att underhålla och flyga med Veteranflygplanen så är det just dessa flyguppvisningar som är viktiga. Det är då flygentusiasterna får se och höra Veteranflygplanen och det är då SwAFHF får ”betalt” genom det intresse och den uppskattning som visas. Det är också genom att delta i flyguppvisningar som SwAFHF får betalt, gage, som utgör ekonomisk grund för verksamheten. Runt 500 000 personer per år bedöms se våra uppvisningar.

Under säsongen 2012 har SwAFHF deltagit i uppvisningar, flygdagar, bland annat vid Saab 75 årsjubileum på Malmen, Ljungbyhed, Växjö, Malmen-dagarna i juni, Bodö, Ålborg, Stavanger, Västerås Dala-Järna, Såtenäs, Örebro, Jersey och Sanicole, Belgien. En inbjudan, önskan att delta på Fairford kunde SwAFHF inte tillmötesgå på grund av bristande resurser.

2012 har i stort präglats av att G52, AJS 37 Viggen blev luftvärdig och flög för första gången den 27 mars efter 12 år på marken. Detta rönte stor uppmärksamhet och beundran bland flygentusiaster världen över.

SwAFHF opererar nu 12 flygplan (vissa av flygplanen har inte tillhört Flygvapnet, men som flygplantyper funnits i Flygvapnet och benämns därefter).

Utvecklingen har under SwAFHF 15 år varit betydande. 2012 har varit ”omtumlande”. SwAFHF prioriterar, som alltid, att med största säkerhet ge åskådare, samverkans- partner och -organ, och medlemmar ”njutbara” upplevelser genom att se och höra Veteranflygplanen i luften.

Bert Stenfeldt/ Ordförnade SwAFHF

http://swafhf.se/

Klicka på länken för att läsa mer om SwAFHF spännande verksamhet samt hur Du kan bli medlem!

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Tore 14 oktober 2012 21:38

    Underbart fotografi. Tar ni bilderna från andra veteranflyg eller använder ni någon typ av "följeflyg" för att kunna fotografera formationen?

    • Jan Jørgensen Tore 25 oktober 2012 22:39

      Tore, billedet af taget fra SWAFHF's egen SK60 af undertegnede, hilsen Jan

  • alf ingesson thoor 15 oktober 2012 08:37

    Problemet just nu med den militära delen av veteranflyget, lansarna och draken, är att de fortfarande är på militärt register och det saknas uppdrag att fortsätta vht.
    Nu börjar F 7 tröttna på att FV/Prod inte lägger ett långsiktigt uppdrag gällande överförande till civilt register samt resurser till SWAFHF rörande underhåll, drift, personal, hangarer etc. Följden blir att från nyår 2013 avbryts all flygning med Lansen och Draken och den ende teknikern flyttas bort.
    Hur veteranflyget borde hanteras har utretts fyra gånger så beslutsunderlag finns.
    Då så gott som alla vill ha kvar verksamheten, från FVI och nedåt i hierarkin är det svårt att förstå att det ska ta sådan tid. Ja, jag vet att det är mycket att göra men det är det jämnt och någon gång måste man ta i frågan.
    Det här måste ordnas innan året slut.
    Kom igen nu...

    • Svensson Johan alf ingesson thoor 17 oktober 2012 08:06

      Affe,

      jag uppfattar att det finns en god samstämmighet i att vi skall hitta lösningar som medger att Lansen och Draken kan flyga vidare ett antal år framöver likväl att vi är överens om att det sannolikt inte är i FM's regi som detta sker. För närvarande finns två huvudalternativ för "huvudmannaskapet" som vi jobbar med, men detta arbete är inte i hamn ännu och anledningen är som du själv antyder att vi på PROD FLYG har många andra viktiga uppgifter att jobba med. Oaktat detta ser jag inte framför mig att verksamheten "upphör" vid årsskiftet utan F 7 kommer i dagarna att få ett kompletterande uppdrag att fortsätta att hålla dessa flygplan i luftvärdigt skick. Min förhoppning är att vi skall hitta den långsiktiga lösningen under nästa år, desto tidigare desto bättre.

      MVH/Johan Svensson, C PROD FLYG

      • alf ingesson thoor Svensson Johan 17 oktober 2012 09:25

        det var ett alldeles utmärkt svar. Gemensamt löser ju vi i FV det mesta och det vi inte löser fixar vi ändå.:-)

  • Rikard 19 oktober 2012 16:13

    Finns det några planer på att ha någon flyguppvisning på Visby flygplats (F17G) nästa år? Jag och fler med mig hoppas en dag åter få se/höra J37 Viggen över Gotländsk mark igen, det har gått många år sedan sist.

    Tack för ett bra arbete med veteranflygverksamheten.

    Mvh/
    Rikard Hagman

  • Anton Joahnsson 22 oktober 2012 17:04

    Är det på F7 Såtenäs Lansen står?

    // Anton

    • alf ingesson thoor Anton Joahnsson 25 oktober 2012 09:46

      Anton
      Det finns tre J 32 Lansen att flyga med varav två är igång för tillfället. De är stationerade p F 7. Den 3 november är det 60 årsjubileum sedan Lansen flögs första gången av provflygare Beng Olow.

      • jan spector alf ingesson thoor 10 januari 2013 21:06

        Alf nästa gång du är uppe med Lansen får du gjärna komma över Skagersvik på låg höjd mvh Jan Spector

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *