På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Långväga men ändå nära samarbete

flygvapenbloggen

Det är nog allmänt känt att Sverige och Sydafrika samarbetar inom ramen för JAS 39 men det finns ytterligare områden som är väl värda att nämna.

Båda ländernas försvarsmakter har Augusta A109LUHS, eller som den är mer känd som i Sverige: HKP15. Sedan ca två år tillbaka har det funnits en bilateral samarbetsgrupp för HKP15 mellan våra länder och jag hade glädjen att stå som värd och ordförande för ett möte i Sverige den 3-4 oktober. Vid mötet diskuterades tekniska erfarenheter och gemensamma utmaningar gentemot Augusta såväl som behovet av att fördjupa samarbetet genom utbyte av besättningar och tekniker mellan våra länder. Det är mycket positivt att kommunicera med de sydafrikanska kollegorna i dessa frågor. De har kommit ungefär lika långt som vi i införandet av systemet och har samma syn på helikopterns operativa roll i verksamheten och samma tekniska krav som vi.

Då Sydafrika står i begrepp att börja operera med sina helikoptrar från fartyg var det lämpligt att mötet förlades till Karlskrona och att vi delgav våra gäster de erfarenheter vi hittills haft av att verka sjöoperativt med HKP15 och den utveckling av förmågan som för närvarande pågår i samverkan med FMV och marinen. Under mötet genomfördes ett mycket uppskattat besök på HMS Carlskrona. På bilden ser vi Mj Hans Hansson LSS, Lt Col Mbukeli ”Gaba” Songqushwa SAAF, Övlt Mats-Uno Runeson Hkpflj, Övlt Stefan Stragnefeldt Hkpflj, Col Kevin Viljoen SAAF, Öv Magnus Westerlund Hkpflj och Col Pierre Venter Föatt Sydafrika.

Jag vill samtidigt passa på att tacka 3.Sjöstridsflottiljen och FC HMS Carlskrona för ett, i vanlig ordning, välorganiserat, informativt och trevligt besök.

Magnus Westerlund

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Tore 17 oktober 2011 21:29

    Jag har några frågor som har retat mig ett tag. Eftersom jag har ett flygmaskinsintresse så undrar jag om HKP 15 är lika smidig att flyga som gamla HKP 9? Finns det något som HKP 9 kan göra som HKP 15 inte kan klara rent flygakrobatiskt?

    Köptes inte HKP 15 in som en delvis ersättare till HKP 9?

    Skulle den potentiellt sett även kunna fylla HKP 9:s gamla pansarvärnsroll?

    Men helst vill jag veta hur den är att flyga i jämförelse med HKP 9. Hade varit riktigt kul att få höra från någon pilot med erfarenhet av båda.

    Mvh//Tore

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *