Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Felaktigheter om tillståndsprövning

FVI Sekreterare

 

Karlsborgs flygplats från luften

I en artikel i tidningen Skaraborgsbygden publicerad den 14/10 i år (finns även i nätupplaga) intervjuas en företrädare för intresseföreningen Bevara Vättern och Brevik, en grupp verksam i Karlsborgs närområde. I artikeln påpekar företrädaren att ansökningarna för flygskjutmålet i Karlsborg och om- och utbyggnaden av Karlsborgs flygplats skulle höra ihop och att det är naivt att tro något annat. Att antyda att vi skulle ha en dold agenda i dessa två ansökningar är både orättvist och tyvärr också felaktigt. Från vår sida har de två ansökningarna inget mer med varandra att göra än att det råkar röra sig om ungefär samma geografiska område. Behovet av om- och utbyggnad grundar sig i det ökade behovet av att med flygplan och helikoptrar operera från flygplatsen och har inget att göra med flygskjutmålet i sig.

Vidare i artikeln menar företrädaren att man i och med en ökande flygverksamhet på Karlsborgs flygplats bygger in en uppenbar riskfaktor när man vill förvara en större mängd flygbränsle än vad som är fallet idag. Förvaring av flygbränsle är förenat med vissa risker och ett utsläpp är alltid oacceptabelt oavsett mängd. Med anledning av detta har vi ett strikt regelverk att förhålla oss till. Detta regelverk verkar som garant för att alla aktörer som handhar den här typen av bränslen, inte bara Försvarsmakten, handhar dessa efter alla konstens regler. Mängden lagrat bränsle har sekundär betydelse.

Avslutningsvis välkomnar företrädaren att verksamhet (annan än flygverksamhet) förläggs till Karlsborg och exemplifierar med katastrof- och räddningspersonal till översvämningsdrabbade områden. Vad denne missar är att den personal som föranleder ökad verksamhet vid Karlsborgs flygplats i och med den internationella tjänstgöringsplikten är samma personal som Försvarsmakten kan ställa till förfogande vid insatser. Översvämningskatastrofer kan vara ett exempel på insatser såväl nationellt som internationellt.

Henrik Gebhardt, Informationschef, F 7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Alf Ingesson Thor 20 oktober 2011 20:21

    Det finns en liten grupp i Karlsborg och dess omnejd som företräder en icke existerande majoritet. I klartext är det ca 10 personer. F 6 och dess angränsande skjutmål har varit i drift sedan tidigt 40-tal och har minskat sin verksamhet betydligt sedan F 6 lades ner 1993.
    Dagens verksamhet och den kommande komer aldrig att bli i närheten vad som tidigare funnits.

    Det handlar om i grunden okunniga personer utan reell kunskap om sakfrågor.

    • Michael Lagerkvist Alf Ingesson Thor 10 januari 2012 22:31

      Trevligt att se att Alf fortfarande är i farten...

      Hälsningar
      Michael

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *