Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

ÖB besöker helikopterutbildning i Tyskland

FVI Sekreterare

Gästinlägg av Mj Björn Johnson

ÖB tillsammans med den tyske arméflygchefen utanför skolans simulatorcenter

Överbefälhavaren gästade Tyskland under ett par dagar föregående vecka och avsatte då del av en dag till att besöka Heeresfliegerwaffenschule, den tyska arméflygskolan, i Bückeburg. Vid skolan grundutbildas helikopterpiloter från Bundeswehrs samtliga försvarsgrenar och sedan 2008 även Flygvapnets blivande helikopterpiloter samt piloter tillhörande det spanska arméflyget.

Utbildningen till helikopterpilot genomförs på engelska och omfattar 15 månader. För tillfället finns det 10 svenska elever vid Heeresfliegerwaffenschule och i slutet av maj rycker fyra nuvarande JAS 39-piloter in för att skolas om till helikopterpiloter.

Vid besöket i Bückeburg informerades ÖB av den tyske arméflygchefen, brigadgeneral Reinhard Wolski, om skolans organisation och utbildningskoncept. Därefter förevisades skolans simulatorcenter där ÖB förtjänstfullt fick prova på att flyga skolhelikoptern EC 135 under skiftande väderförhållanden. Som avslutning intogs det lunch tillsammans med skolledningen och de svenska eleverna innan det var dags att återvända till Berlin med en tysk NH90.

Överbefälhavarens besök var mycket uppskattat i den svenska kontignenten i Bückeburg och ÖB uttryckte själv sin glädje över möjligheten till att genomföra det och betonade behovet av tillförsel av nya helikopterpiloter till Försvarsmakten.

Mj Björn Johnson

Svensk kontignentschef vid Heeresfliegerwaffenschule

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

33 kommentarer

  • Elizbeth Kounce 1 april 2013 09:56

    Tjosan nice inlägg. Jag har en fråga, hur ökar man i muskelmassa?. Tack på förhand!

  • FVI Sekreterare 10 juni 2011 09:40

    @ SIQ
    Tack för din synpunkt angående debattflödet på vissa inlägg.
    Jättekul att vi har fått igång diskussioner om ämnen som flygsäkerhet och helikopterutbildning. Jag ska se över möjligheterna att införa någon form av "debattavdelning" på Flygvapenbloggen. Jag ser liksom du problemet i att vissa diskussioner dör ut för att de hamnar för långt ner i listan.

    Vänliga hälsningar
    /Nils Karlsson, FVI Sekreterare

  • SIQ 9 juni 2011 21:19

    Hej!

    Jag är en av de 10 elever som genomför GHU just nu och välkomnar också den diskussion som har seglat upp här. Finns det några möjligheter att skjuta tråden högre upp i blogglistan för att undvika att diskussionen avstannar? Tillflödet av nya debattörer och återbesökare lär dala när andra inlägg trycker detta längre och längre ner i listan!

    Avseende utbildningen i Tyskland så anser jag, på den mottagande sidan av utbildningskonceptet, att det finns många olika vinklar och sätt att se på vilken sorts produkt vi är när vi "levereras" till FlygS/Hkpflj.

    Exempelvis:

    Vi kan inte flyga formationsflygning,
    Vi har aldrig flugit helt ensamma med helikopter,
    Vi har inte varit lika fria i terränguppträdande pga de bullerrestriktioner som läggs på tyska arméflyget.
    Vi har inte grundutbildats på en simpel och grundläggande helikoptertyp.
    Vi har ingen hänglastsutbildning.

    Men...

    Vi har en GEDIGEN IFR-utbildning med oss som genomförs i ett oerhört kontrollerat och tättrafikerat luftrum.
    Vi har låghöjdsnavigerat och genomfört vanlig VFR-navigering i samma luftrum.
    Vi har vana att arbeta i besättning under stor arbetsbelastning
    Vi har vana att hantera en modern helikoptertyp med två motorer, autopilot, glascockpitsystem och ett antal tillhörande subsystem.
    Vi har provat att flyga flygpass med bildförstärkare och vi har fått smaka på bergsflygning i Alperna.
    Osv. osv.

    Fördelar finns, nackdelar finns.

    Det viktiga för MIG är att ingen hemma i Sverige har några förutfattade meningar om vem jag är som officer och flygaspirant när jag kommer hem, baserat på vad han/hon har sett hos de tidigare eleverna och annat man snappat upp i fikarummet. Jag och mina kamrater kan visst flyga.

    Dessutom är min förhoppning att det finns en stor förståelse och fallhöjd på FlygS för de svårigheter som kan tillkomma när man som nyligen hemkommen tyskelev skall gå över från att flyga IFR i tyskt luftrum med ett fullstabbat modernt helikoptersystem till grundläggande VFR-flygning med ett rudimentärt annorlunda helikoptersystem. Lägg även på det 2-3 månaders frånvaro från flygtjänst.

    Angående "avskiljningshotsfrågan" så ser jag på det som såhär. Det är väl helt enkelt så att i Tyskland är man från dag 1 väldigt tydlig med att det ställs formella krav på oss under GHU. Klarar vi inte en teoritenta(>75% för godkänt) så har vi en omtenta på oss. Klarar vi inte omtentan ligger vi pyrt till. Vidare finns det max tillåtet antal omtentor som får skrivas, osv. Samma sak gäller för våra uppflygningar. Det påtalas även gärna av olika lärare och chefer på skolan. Denna tydlighet kan nog skapa en viss oro hos eleven.

    Finns det sådana formella krav under GFU:n i Sverige, och om så är fallet, är man tydlig med dessa krav gentemot flygeleverna? Elever har avskiljts från skolans klasser under vårat utbildningsår. Även ur vår klass, lyckligtvis har vi sluppit tappa någon svensk kamrat!

    Ursäkta för långt inlägg, men självklart vill man få ur sig lite tankar om det hela när ens egen situation diskuteras på detta forum och med denna typ av deltagare. Snart är det examen för vår kull (GHU 101) och vi ser verkligen fram emot att få komma hem till Sverige och FlygS. Ännu ett steg närmre en befattning och arbete i helikopterbataljonen!

    Schönes Flug!
    /SIQ

  • Alf Ingesson Thoor 9 juni 2011 09:14

    En liten kommentar angående löner. De flesta civila piloter i de yngre åldrarna tjänar betydligt mindre än vad motsvarande i FM gör. Jag jobbar lite extra i en del mindre helikopterbolag och jag vet vilken lön piloterna har där.. Att sedan befälhavarlöner i större bolag ligger i nivå med FM och högre långt upp i karriären är en annan sak.
    Däremot tjänar civila flygtekniker oftast mer an vad FM flygtekniker gör, det är ett större problem.

  • Hans Landström 8 juni 2011 22:39

    Hej på er alla debattörer!

    Jag kommer in här i elfte timmen. Kan konstatera att ämnet väcker debatt-lusta. Det är bra för det visar på aktualitet och ett kontroversiellt ämne. Ibland behövs en ”brandfackla” för att få upp ämnet till ytan och allmän beskådan.
    Jag anser att det borde vara ett krav att flygelever skall gå ”EK” under sin grundutbildning (oavsett om de kommer flyga ett två pilotsystem eller ej). Jag tror att alla vi som är piloter här kommer ihåg vårt ”EK-släpp” som ett stort steg för oss i vår begynnande pilotkarriär – självförtroende, ego-kick, tillit för vår egen förmåga – helt enkelt en grundplattform för vårt fortsatta flygande. Att inte genomföra detta moment tror jag är fel och faktiskt dåligt omhändertagande av våra blivande piloter.

    Att ”Fd. Bückeburgare” skriver om det ”överhängande avskiljningshotet hela tiden föreligger” låter för mig tragiskt – speciellt i perspektivet av vår egen flygskola och deras pedagogik. Sedan tror jag vidare – FVI – att om vi inte valt Tyskland så hade vi haft ca 20 hkp. piloter mindre än idag – inte stämmer. Givetvis hade vi då fått försöka hitta en annan lösning till problemet (som vi antagligen själva försatt oss i). Att sedan ”Ursula” inte får respons på sitt inlägg om att vi inte ”månar om de piloter vi redan har idag och på alla sätt försöker behålla dessa” är anmärkningsvärt. Dock skriver Magnus att ”vi inte kan konkurrera med de löner den civila marknaden kan erbjuda” och därmed bekräftar han lite av Ursulas inlägg – men igen ingen respons på detta som kanske är nästa bloggämne på Flygvapenbloggen (Anders hakar däremot på att göra pilotens villkor mer attraktiva).

    Avslutningsvis vill jag till Stefan säga att det är viktigt att komma ihåg sin historia (därmed inte sagt att man skall vara nostalgisk). Vi har i mångt och mycket inom Flygvapnet tappat vårt organisatoriska minne – erfarenheter (ofta dyrköpta) vi drog för decennium – återupprepar vi idag och betraktar dessa som nyheter.

    Till sist – FVI – Om vi hade ett Safety Management System (SMS) inom FV så skulle denna givetvis kvalitetssäkrat vår flygutbildning, oavsett om den går i Sverige eller Tyskland.

  • Björn 8 juni 2011 16:57

    Hej igen Göran,

    Att flyga elev-elev har vi i alla fall gjort i den grundläggande helikopterutbildningen hemma i Sverige så länge jag kan minnas. Någon förhöjd haveririsk har det mig veterligen inte funnits av de anledningar du beskriver i ditt inlägg men en hel del positiva bieffekter, med ett ökat sjävförtroende hos eleverna som en av de viktigaste. Utöver detta så har eleverna också flugit helt ensamma då och då under sin utbildning och det är detta som dessvärre helt saknas i Tyskland med hänsyn till tvåpilotskonceptet.

    Beträffande det du benämner "gallringskonceptet" så är inställningen vid den tyska arméflygskolan, i likhet med hur det var/är i Sverige, att alla de elever som antas till utbildningen också skall slutföra densamma. Det avskiljs alltså inte fler elever från grundutbildningen i Tyskland än vad fallet har varit i Försvarsmaktens regi, om den uppfattningen nu skulle vara rådande. Det finns därför ingen anledning till att oroa sig för att gamla tider (i dess negativa bemärkelse) skulle vara tillbaka igen.

    Jag har för avsikt att skriva mer om helikopterutbildningen vid Heeresfliegerwaffenschule här på Flygvapenbloggen framöver men om du i väntan på det har fler frågor du vill ha besvarade rörande detta kan vi kanske hitta något sätt som du kan kontakta mig på. Lägger ogärna ut min tyska tjänstemailadress här vilket jag hoppas du har förståelse för.

    Med vänlig hälsning,

    Björn

  • Strangen 7 juni 2011 21:42

    Affe
    Bra av dig att möta kritiken Att blogga är som att skicka sms Hur tydlig man som avsändare tycker att man är, kan och kommer mycket troligt en del av mottagarna/läsarna att göra en annorlunda tolkning Så och med detta inlägg, garanterat
    Jag har haft förmånen att tidigare genom åren vara divisionschef för all grundutbildning av helikopterpiloterna då vi själva genomförde det i Sverige. Som Flygchef har jag nu också kontinuerligt sett och följt utbildningen i Tyskland. Min uppfattning är att båda har och hade sina för resp nackdelar och som båda kunde och kan utvecklas/förändras
    För mig är det oerhört viktigt att de kollegor som just nu är i Tyskland och som har varit där känner att de inte är ett experiment, aldrig. De är mina och våra kollegor och tillsammans ska vi gemensamt leverera det som efterfrågas, svenska helikoptrar i insatser i en miljö som troligen inte är riskfri och där den personliga insatsen kan bli katastrofal om det värsta händer.
    För att göra det ska vi självklart utveckla vårt sätt att utbilda, det måste vi göra och det görs hela tiden. Tyvärr styrs vi av faktorer som terminer mm som tidigare redogjorts för.
    Jag kommer själv tillsammans med kollegor att vara i Buckeburg under såväl v 26 som 34, du och övriga är mycket välkomna att följa med under dessa besök. Utvärdering och utveckling av utbildningen är ämnen som då kommer diskuteras med bl.a. tyska skolledningen. Jag är övertygad om att det vore bra Dessutom finns garanterat personer där som vill prata med dig:)
    Avslutningsvis måste jag, liksom Magnus Westerlund tidigare gjort, trycka på att vi inte längre har tid att vara nostalgiska. HKP 4,6,9,11 mm finns inte längre och de kommer inte tillbaks. Nu tänker vi istället HKP 10,14,15,16 och kör framåt så det ryker och så gott vi förmår/kan, trots diverse friktioner längs vägen.
    Vi hörs

    /Stefan Stragnefeldt, Flygchef Helikopterflottiljen

  • Göran Jacobsson 7 juni 2011 21:15

    Björn!
    Tack för ditt korta svar. Dessvärre gör det mig undrande eftersom vårt dåvarande flygvapen gick ifrån att elev flög med annan elev redan på 1950-talet på grund av den avsevärt förhöjda haveririsken. Anledningen då var att man insåg att två unga kamrater gärna ville showa för varandra samt att rutin och erfarenhet att lösa iråkade svåra situationer saknades. Två gröna blir så att säga inte en FFSU.

    Detta tillsammans med gallringskonceptet låter som att gamla tider är på väg hit igen eller misstar jag mig nu?

    MVH
    Göran

  • Björn 7 juni 2011 20:24

    Göran,

    Hinner dessvärre bara med ett kort svar ikväll men bättre det än inget alls. Eleverna går EK i Tyskland men flyger då två elever tillsammans eftersom utbildningen är utformad mot ett tvåpilotkoncept. Alltså ingen "ensamflygning" men väl pass utan medföljande flyglärare.

    Mvh/Björn

  • Göran Jacobsson 7 juni 2011 18:17

    Som flyghistoriker med inriktning på människor och dess funktion i system undrar jag följande:

    Vilka skäl finns att inte gå EK? Vilken inverkan får detta på elevernas utbildning/utveckling kontra elever som går EK?

    Problematiken kring gallringskolor kontra den moderna pedagogiken, har det diskuterats? Dyrköpta erfarenheter från gallringskolor finns, hur sker gallring och i vilken omfattning gallras det på aktuell skola? På vilka grunder gallras det? Vilken pedagogik används?

    Många frågor men för mig vore det intressant att få veta hur det fungerar.

    Vänligen
    Göran

  • FVI 7 juni 2011 17:46

    Alf

    Nu pratar vi allvar. Bra Alf att du kommer tillbaka och svarar. Du är i debatten med namn. Det är bra, men din befattning ger dej också ett stort ansvar när du diskuterar. Du har tagit det ansvaret. Jag tycker det ger bloggen ett bra anslag och för oss framåt.

    Anders Silwer

  • Björn 7 juni 2011 16:13

    Affe,

    Du är varmt välkommen att besöka helikopterutbildningen i Bückeburg för att träffa våra elever och skapa dig en egen uppfattning på plats. Att göra en pudel är definitivt bättre än att agera struts och det var därför glädjande att se att du till slut svarade på de många kommentarerna med anledning av ditt första inlägg. För övrigt betyder Affe apa på tyska, kan kanske vara bra att känna till om du kommer ned till oss... ;)

    Mit freundlichen Grüßen,

    Björn

  • alf Ingesson Thoor 7 juni 2011 10:51

    Att jag har synpunkter på utbildningen är utifrån den information jag har fått från ett antal personer. Jag har själv ej heller varit på skolan Min ton var något raljerande och jag vill inte hacka ner på de elever som genomfört och genomför sin helikopterutbildning, att det uppfattats så ber jag uppriktigt om ursäkt för.
    Det jag är mest kritisk mot är att vi hamnade i ett hörn där vi inte längre kunde utbilda själva utan fick köpa utbildningen i ett annat land med annan kultur. Hade vi inte avvecklat Hkp9 och Hkp6 hade vi sluppit detta. Det är här enligt min uppfattning en onödigt hög kostnad ligger. Det har varit ett svårt pussel och en lagd bit ligger, det får vi finna oss i.
    Att jag kallar det för experiment var ett direktcitat från en föredragning vid Flygskolan om framtidens piloter av en av de mest inblandade. De får själva svara upp mot det.
    Mina egna argument mot utbildningen rör sig främst mot att eleverna inte flyger EK, vilket innebär att denna så viktiga fas i en pilots liv skjuts på framtiden. Då nästa steg blir tvåpilothelikoptrar kommer det att ta lång tid innan unga piloter når befälhavarstatus. Bortsett från PPL skedet.
    Jag säger inte att det inte går, jag menar att det är en väg vi aldrig prövat tidigare.

    Det är ändå bra att vi diskuterar det här och jag får väl bära hundhuvudet för att ha retat en del men jag fortsätter gärna att debattera detta och jag välkomnar mer information för egen del.
    Sedan vore det trevligare om vi använder namn i den här bloggen. Jag står för vad jag säger och jag har inga problem att pudla om och när jag har fel.

    Jag följer gärna med ner på ett besök, varken jag eller någon av mina flygande psykologkolleger har haft den möjligheten.

  • Anders Norberg 6 juni 2011 18:16

    Det behövs en allmän översyn av rekryteringen till pilot inom FV. Det gäller såväl spetsflyg som helikopter. Som det är nu har vi alltför få sökande och kan inte alltid välja ut de allra bäst lämpade. De psykofysiologiska testbatterier som används vid uttagningen verkar inte heller hålla måttet.
    Kanske bör en del blivande piloter åter tas ut från kadern av unga officerare i andra tjänstegrenar som visat att de "duger". Då slipper man även ifrån att pilotutbildningen hackas upp av perioder på Karlberg/ i Halmstad.
    Villkoren att jobba som pilot eller tekniker i FV måste göras attraktivare. Högre lön, mer status!
    Vi har ändå redan nu mycket att erbjuda och det måste vi föra ut!

  • FVI 6 juni 2011 11:44

    Dr Blå

    Du startar en diskussion mellan "fixed wing" och "rotary" som bara leder till pajkastning. Dessa verksamheter har helt olika karaktär på många olika sätt och besättningarna skicklighet ställs på prov i olika faser av uppdragen. Ju för alla har den insikten dess bättre. Om vi ska ha en sådan diskussion tycker jag den ska ske i ett helt öppet fora med namn och allt.

    När det gäller våra nuvarande insatser konstaterar jag enkelt att båda scenarierna ställer speciella krav med olika hot och att insatserna går mycket bra.

    Jag tycker dock att ditt inlägg ska få vara med i aspekten att du diskuterar flygskolan. Denna diskussion startade Alf och han får då fortsätta den. Det handlar för mej om ansvarstagande.

    Själv har jag under veckan varit på Europeiskt Flygvapenchefsmöte. Temat var flygutbildning. Jag konstaterar efter detta att det finns minst 20 sätt att se på pilotutbildning i Europa!!!

    Anders Silwer

  • Dr Blå 6 juni 2011 10:11

    Bra Magnus!

    Vi följer dig!

    Dr Blå

  • Chefen Hkpflj 6 juni 2011 00:04

    Till att börja med vill jag kraftfullt ta avstånd från att kalla GHU i Tyskland för ett dyrt experiment. Det var efter en omfattande utredning Försvarsmakten valde att förlägga sin utbildning i Tyskland. Våra elever lär sig definitivt att flyga helikopter i Bückeburg, vilket sedan följs upp vid den svenska GFSU som genomförs på Malmen i LSS/FlygS regi. Det är dock olyckligt att utbildningen inte fullt ut harmonierar med utbildningsgången på Officersprogrammet vilket skapar ett uppehåll mellan GHU och GFSU.

    Jag vill även understryka att Hkpflj är mycket mån om att få behålla all personal vi har. Vi står inför mycket avancerade uppgifter som kräver både dessa och ett omfattande tillflöde av främst tekniker men även piloter, lednings- och sambandspersonal m fl. Tyvärr kan inte vi konkurrera med de löner som den civila marknaden kan erbjuda, men det är min förhoppning att vi tillsammans skall kunna åstadkomma en fullt bemannad, välutrustad och samövad helikopterbataljon med ett balanserat flöde av insatsverksamhet med de moderna helikoptersystem som införts och är under anskaffning.

    ...och på tal om moderna helikoptersystem: HKP4 och HKP9 har tjänat oss väl under de gångna decennierna. Det var fantastiska maskiner för sin tid, men inget av de två systemen håller måttet för de krav som ställs i dagens insatsverksamhet. HKP4 skulle t ex inte ha kunnat verkat inom NBG08 utan begränsningar.
    Vi har idag HKP10 modifierad och insatt i Afghanistan, HKP15 står i beredskap för NBG11 samt har tjänstgjort i Adenviken och just nu slutförs den sjöoperativa utvecklingen på systemet. HKP14 är systemöverlämnat till Försvarmakten och vi har fullt upp med att utveckla systemet för att kunna lösa såväl nationell som internationell insats om några år. Våra första tekniker och piloter reser i dagarna till USA för att utbilda sig på HKP16, vilken kommer att flygas här i Sverige om 7 månader.
    Det finns inget utrymme för nostalgi på Hkpflj just nu!!!

    Magnus Westerlund

  • Dr Blå 5 juni 2011 23:14

    Affe för f-n...!
    Titta in i "kuddrummet" på Malmen och se till att dessa bortklemade blivande SAAB-piloter inte har samma förutsättningar som våra tysklandselever. Jämför i samma veva förutsättningarna för de som opererar i södra europa just nu med de som verkar från en t-bas med sand, lera och ett riktigt hot borta i öster...sluttramsat!!!
    Blir lite förvånad när du raljerar som du gör...om det nu är "vår" Affe som skrivet dessa plumpa rader.

    Dr Blå

  • 5 juni 2011 09:56

    Skar i mitt hjärta när jag för några veckor sedan gick in i en hangar på F17 o såg 4 st HKP-4 med rotorbladen i lastutrymmet och ett plastskydd över sig!! Nymodifierade, ballistiska skydd och NVG-anpassade!!! Sen att vi har i försvaret ett X antal HKP-9 som nyutbildade piloter kan använda efter utbildningen i Tyskland för att upprätthålla kompetens men istället hyr in en civil Jetranger är ju också lite konstigt i min värld!!! Börjar likna ett ganska stort principbeslut!! Har alltid varit lite förundrad om hur försvaret släpper igenom elefanter och silar mygg!!!

  • Förvånad 4 juni 2011 23:04

    Alf,

    I egenskap av flygpsykolog, hur tror du att de kadetter som just nu befinner sig under utbildning i Tyskland känner sig efter att ha läst ditt inlägg?

  • Thors Hammare 4 juni 2011 22:41

    Alf

    Ovanligt primitiv kommentar.

  • 4 juni 2011 19:11

    Alf,

    Som den flygpsykolog du är, vilka psykologiska effekter tror du att ditt inlägg kan få på de som just nu befinner sig i Tyskland?

    Det kan nog inte vara särskilt roligt att precis innan examen och hemfärd till Sverige få reda på att de, enligt dig, inte kan flyga och att det kanske är en förekommande åsikt på det ställe de närmast skall tjänstgöra på. För att inte tala om de som nyss startade igång sin utbildning.

    Vad tror du?

  • Björn 4 juni 2011 00:39

    Hej Tobbe,

    Visst kan våra elever flyga efter 12 månader (de första tre ägnas ju åt teoriutbildning), fattas bara annat! Dom gör det dessutom riktigt bra och hävdar sig väl i en jämförelse med sina tyska och spanska kurskamrater. Jag tycker därför att det är mycket olyckligt att kalla utbildningen för ”ett experiment” och därigenom förringa elevernas prestation, den har dom nämligen all anledning att vara stolta över.

    Olyckligt är också det faktum att det har tagit 6-12 månader från det att eleverna återvänt hem till Sverige innan de sitter bakom spakarna i en helikopter igen. Det är visserligen till stor del en konsekvens av officersprogrammets nuvarande utformning, men något som talar mot allt sunt förnuft när det gäller flygutbildning, och är därför ett viktigt problem som måste omhändertas.

    Det bästa vore förstås om vi på sikt kunde ta hand om grundskolningen i egen regi igen, där är nog de flesta av oss överens. Det ger oss nämligen flera fördelar, inte minst möjligheten till att skräddarsy utbildningens innehåll helt efter egna behov och att sörja för återväxten av den numera utdöende flyglärarkåren inom Helikopterflottiljen.

    I väntan på det måste vi dock gemensamt göra det bästa möjliga för att hjälpas åt att förädla den ”slutprodukt” vi tar emot från grundutbildningen i Tyskland. Den är nämligen inte likadan som den vi tidigare har lärt oss känna, men därför inte nödvändigtvis sämre.

  • FVI 3 juni 2011 17:19

    F. D. Buckeburgare

    Bra att du ger din bild.

    Anders Silwer

  • Tobbe Wikström 2 juni 2011 22:38

    Affe,
    Ditt inlägg med dina påstående väcker en viss nyfikenhet hos mig, du får gärna utveckla dessa;
    - Det är dyrt? I jämförelse med vad? Kostnaden / elev / år i Tyskland, i förhållande till att tillhandahålla en utb org i FV med helikoptrar, lärare, tekniker, säkmat, lokaler m.m?
    - Utb ger fel inriktning? Har själv ingen aning om vilken inriktning som utbildningen ger där nere. Men vilken inriktning är det du jämför med? Den som gällde i FV på -70, -80 eller -90 -talet?
    - De lär sig inte flyga? Va!! Skicka elever till Tyskland i 15 månader och som sedan inte kan flyga!?! Vet cheferna i FM om detta???
    //
    Tobbe

  • Fd. Bückeburgare 2 juni 2011 11:15

    Alf,

    Jag har varit i Tyskland i 15 månader, där jag har genomgått en utbildning som har krävt oerhört stora insatser från min sida. Kraven är höga och avskiljningshotet finns alltid som en närvarande faktor, på ett helt annat sätt än vad jag vet att den gör på Flygskolan(Fixed wing) i Sverige. Tiden i Tyskland var kanske den jobbigaste och mest krävande tiden i mitt liv, och jag är oerhört stolt över att ha gått igenom den hel och ren och kommit ut på andra sidan med ett par tyska vingar på bröstet.

    Att du här på FV-bloggen går ut och säger att vi bara är ett experiment och även påstår att vi inte kan flyga är såklart oerhört provocerande läsning för mig, jag föreställer mig att det inte heller är särskilt peppande för de killar som just nu befinner sig där nere. På plats upplevdes det verkligen inte som ett experiment. Har du besökt skolan i Tyskland, har du flugit med någon av oss?

    Om man inte kan backa upp påståenden av den här kalibern med reella fakta och/eller argument så bör man, även om man heter Alf Ingesson Thoor, kanske helt enkelt knipa igen och undvika att racka ner på de elever som varje dag gör sitt bästa nere i Tyskland för att en dag bli duktiga helikopterpiloter.

    Det kanske inte var din mening med inlägget, men det är nog tyvärr så det uppfattas.

  • FVI 2 juni 2011 09:04

    Affe

    Jag tycker de "andra i militära helikopterkretsar" kan få svara själva. Vi utvärderar självklart utbildningen i Tyskland. Vad vi kommer fram till och vad vi väljer får vi se. Ett är dock klart. Om vi inte valt Tyskland hade vi haft i storleksordningen 20 hkppiloter färre idag. Jag tycker det är rätt bra att vi har dessa nu...

    I utbildningssammanhang har livet lärt mej att den strategiska frågan alltid är att hålla igång flödet. Givetvis givet att kvalitetskrav inte underskrids.

    Anders Silwer

  • Ursula 1 juni 2011 21:19

    Tänk om man var lika mån om att behålla de man redan har som att rekrytera och utbilda nya...gäller både piloter och tekniker. Ett fotbollslag kan var hur bra som helst framåt och göra 20 mål i varje match, det spelar ingen roll om man samtidigt struntar i att sätta in en målvakt och släpper in 25 bakåt.

  • Alf Ingesson Thoor 1 juni 2011 20:40

    Min uppfattning, grundad på ett antal faktorer vilka jag inte ämnar ta upp här, är att vi ska avsluta det här experimentet och "ta hem" utbildningen igen.
    Det är dyrt, ger fel inriktningar och eleverna lär sig inte flyga.

    Jag är dessutom inte ensam om den här uppfattningen i militära helikopterkretsar.

    Affe

  • FVI 1 juni 2011 17:34

    Anonym

    Du har helt rätt i att behovet av HKP-tekniker är stort. Det är nog egentligen vårt största huvudbry just nu inom personalförsörjningen för flygvapenförbanden. Svaret på frågan kommer att vara att vi behöver göra en massa saker för att lösa det. Utbilda fler och snabbare, rekrytera utbildade, mm mm.

    Anders Silwer

  • Björn 1 juni 2011 16:07

    Nu besökte ju ÖB Bückeburg för att i första hand informera sig om flygutbildningen där men jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Behovet av helikoptertekniker är minst lika stort som behovet av helikoperpiloter.

    Nya helikoptersystem i all ära, finns det ingen som flyger dem eller ser till att hålla dem flygande är de inte mycket värda.

  • 1 juni 2011 15:42

    Med tanke på hur sällan det överhuvudtaget omnämns att det finns svenska killar och tjejer i ett annat land, genomgåendes 15 månaders intensiv och krävande utbildning, så känns det inte som att det var helt fel att visa lite uppskattning och intresse genom ett besök.

    Bra där ÖB!

  • 1 juni 2011 13:43

    Dags att titta över behovet av hkptekniker också?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *