Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FL01 C-130 tanker under motorbyte

chefen fl 01

För en tid sedan tvingades vi byta motor på 842 (vi kallar internt vår tanker 842, detta efter numret på fenan). Personalen genomförde motorbytet på kort tid och vår tanker var efter testkörning därefter åter i drift.  Till alla inblandade, bra gjort!

Övlt Stefan Wilson

CO FL01

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • FVI 24 april 2011 08:49

    Lufttankare

    Hela resan avseende att skapa en tankerenhet till insatsen i Libyen kan beskrivas som nytt rekord. Innan insatsen fanns ingen uppsatt enhet och tankern var bara till utbildning av JAS 39-piloter. Ni ordnade en enhet som levererade direkt och var en viktig faktor direkt vid start av insatsen.

    Anders Silwer

  • JON 24 april 2011 21:51

    Fick dom någon hjälp av dom andra grabbarna hemma på F7?

    • Thomas JON 25 april 2011 21:29

      Transport- och Specialflygenheten inom F7 har sedan många årtionden erfarenhet av att verka i internationell miljö. Därför har man byggt upp en väl fungerande organisation som är van att hantera snabba och ibland helt oförberedda insatser. När denna typ av händelser sker (motorhaveri) finns rutiner för att snabbt kunna sända ut reservdelar till den plats i världen där dom behövs. I detta fall skedde motorhaveriet en söndag men trots helg i Sverige fanns fanns ny motor, reservdelar och utrustning på plats i Italien inom 24 timmar. Hela F7 organisation blir inblandad i att stödja det förband som är baserat någonstans i världen. Tyvärr pratas det (och till viss del även raljeras) om att F7 är ett rent produktionsförband men utan F7 skulle många insatser som Försvarsmakten genomför runt om i världen, ibland näst intill helt stå still. Utan personalen hemma skulle insatserna utomlands aldrig gå att genomföra.

      • chefenfl01 Thomas 27 april 2011 23:00

        Thomas,

        Kan bara hålla med Dig! I detta fall (842 motorbyte på Sigonella) fanns alla reservdelar på plats på mkt kort tid.

        CO FL 01

      • "ramjet" Thomas 28 april 2011 22:15

        Bra talat Thomas. Grabbarna härnere gjorde ett jättejobb och fick bra hjälp av våra "allierade" kollegor med att låna motorlyft m.m. Jag var ute o kollade o hade förmånen att vara behjälplig vid motorkörningen som funkade som en dröm. BRA JOBBAT som vanligt när det behövs!!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *