På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Den 16 oktober är det 20 år sedan Flygvapnet hade ett dödligt stridsflygplanshaveri.

flygvapenbloggen

I samband med att två flygplan av typ AJS 37 Viggen från F 15 i Söderhamn under ett spaningsuppdrag den 16 oktober 1996 skulle kontrollera det då nya ryska krigsfartyget Peter den Store i södra Östersjön, havererade det ena flygplanet varvid piloten Göran Carlsson, bördig från Gotland, omkom. Haverikommissionens kom fram till att orsaken förmodligen var en form av tillfällig desorientering, en så kallad sinnesvilla, under en sväng på låg höjd förbi fartyget.

Några månader tidigare hade samma flottilj drabbats av en annan olycka med Viggen då piloten Pontus Lindgren förolyckades i havet utanför Ulvön vid Örnsköldsvik. Ytterligare ett dödshaveri hade inträffat samma år då bägge besättningsmännen, Björn Larsson och Linus Olsson i en SK 60 kolliderade med isen utanför Gävle.
Det är nu 20 år sedan dessa haverier inträffade. Sedan dess har Flygvapnet varit förskonat från dödshaverier med stridsflygplan, även om det funnits flera allvarliga tillbud och även fallskärmsuthopp i nödlägen.

Tyvärr har FV under dessa tjugo år mist fjorton flygare i fyra olika helikopterolyckor. Olyckor av olika karaktär men som krävt offer. Helikoptrar har inga räddningssystem i form av raketstolar och fallskärmar vilken försvårar räddning av besättning när så är behövligt. Militär helikopterverksamhet är en svår uppgift med oftast små marginaler men tre av dessa helikopterhaverier var under räddningsuppdrag eller träning för detta vilket visar på komplexiteten och svårigheten med helikopteroperationer.

På väggen i Flygvapnets Minneshall, belägen i Försvarets Materielverks byggnad Tre Vapen vid Gärdet i Stockholm, finns namnen på de närmare tusen flygare som betalat det yttersta priset under sin strävan att medverka till att bevara vårt lands frihet. Nästan varje svensk har idag i sin historia en släkting, vän eller bekant vars namn finns på väggen. Många är de anhöriga som fortfarande har sina trauman obearbetade.
Flygvapnet arbetar ständigt med att förbättra flygsäkerheten utan att för den skull göra avkall på de operationella kraven. En del i detta arbete är att minnas sin historia och dra lärdom av den för att därigenom undvika att det blir fler namn på väggen i minneshallen.
I dessa dagar minns vi dessa för tjugo år sedan omkomna kamrater liksom vi minns alla de övriga.

Mats Helgesson, Flygvapenchef

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • H-G Olsson 15 oktober 2016 01:15

    Tack för ett fantastiskt fint inlägg som visar på att Sverige har världens bästa flygvapen.
    Bästa planen, bästa piloterna och den högsta säkerheten. Låt oss inte glömma dem som dog för Sveige och för en bättre värld och som lade grunden för det fantastiska flygvapen vi har idag.
    H-G

  • Kent Harrskog 15 oktober 2016 04:56

    Jag var flygvapenchef då och minns denna tragiska haverisvit mycket väl.

  • "Sjömålsskräcken!" 29 november 2016 23:28

    Javisst, när det inte flygs så blir det i alla fall inga haverier i lufthavet!
    På min tid så hade Vi 800 stridsflygplan och flög mellan 150 till 250 timmar per år.
    Under obligatoriska storövningar, vår som höst, med urusla väderförhållande och dåliga hjälpmedel på krigsbaserna så ställdes det exceptionellt höga krav på fly.pers. Vem minns inte Ö68 där 400 stridsflygplan deltog!
    Mången vän och flygkamrat är inte med oss längre, R.I.P.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *