På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Rapport från Iceland Air Meet 2014

Louise Levin

IMG_0242-900pxFinska Ro Ro fartyget ”Mimer” genomförde materieltransporten från Bodö till Keflavik. Stundtals under mycket hård sjö. Foto: Michael Åkerberg/Försvarsmakten

Tre dagar in i övningen kommer här en kort rapport från Island. IAM 2014 har fokus på att främst träna finska, svenska och norska flygstridskafter i gemensamma luftoperationer. Flygövningen startade i måndag den 3 februari och pågår till den 20 februari med momentövningar. Genom att övningen bedrivs från flygplatsen på Keflavik så har också mycket kraft gått åt till förberedelser. Logistik och deployering har övats innan. Deployeringsfasen startade i mitten av december av tyngre materiel som via landsvägen gick till Bodö för att sedan gemensamt med norsk och finsk materiel transporteras via ett fartyg till hamnen i Keflavik. Trots att övningen precis har börjat arbetar förbandet redan med planering och förberedelse av redeployeringsfasen som kommer påbörjas den 21 februari för att vara klar i början av mars.

Den svenska kontingenten består av 212.stridsflygdivisionen med MSE, delar ur TSFE, delar av 21 och 22 flygunderhållskompaniet, luftbevakare och flygstridsledare från LSS i Luleå, delar av 231 och 241 flygbassäkpluton, 232 sambandstroppen och en förbandsledning inklusive sjukvård. Vidare har vi stöd med personal från LedR och F 17 avseende förbandstransportledare. Beroende på de särskilda förhållandena på basen har vi också med oss en fälthållningsledare och en räddningsledare (insatsledare) från 2 Fbasbat. Totalt med förbandsledning så uppgår kontingenten till ca 100 pers.

DSC_6973-900px
Hittills har sju flygpass genomförts, varav två i mörker. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Övningens målsättningar är:

(1).   Fortsatt integrering av våra förband inom ramen för Nordefco och PFP-samarbetet med syfte att kunna möta framtida säkerhetsproblem och utmaningar.

(2).   Maximalt övningsutbyte med tyngdpunkt på logistik förutom det flygoperativa.

(3).   Utveckla interoperabilitet inom ramen för Natostandard.

(4).   Öva gemensamma kommunikationsrutiner och dess interoperabilitet.

(5).   Använda gemensamma sensorer samt skapa och nyttja en gemensam lägesbild.

Övningsupplägget innebär att vi jobbar i ett common joint concept tillsammans med både deltagande länder och värdnationen, Island. Detta kan ses som ett ytterligare steg i utvecklingen i samarbetet med våra partnerländer och även en utveckling av CBT (Cross Border Training) konceptet.

Flygverksamheten pågår nu för fullt med två till tre pass per dag där vi oftast flyger med fyra gripenplan åt gången.

DSC_6271-900pxSvenske fälthållningsledaren David Jacobsson inspekterar banstatus. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Den fälthållningsledare vi har med oss är viktig då vi levererar underlag avseende banstatus. Framförallt då banorna sandas i normalfallet för halkbekämpning vilket vi inte gör på grund av risken att få skador på flygmotorerna.

Vidare är vädret extremt omväxlande med ofta mycket kraftiga vindar kombinerat med snö eller regn vilket är utvecklande för förbandet att hantera både för piloterna och markpersonalen. I måndags hade vi som exempel 24 m/s i vindbyarna.

Övningen präglas också av ett mycket gott samarbete mellan både de deltagande länderna och Island som värdnation. Samarbetet underlättas också av den täta grupperingen.

VIP-besöken är många och att det märks att övningen väcker stort intresse både på Island och internationellt.

Avslutningsvis kan sägas att det märks påtagligt att vi genomför denna övning inom ramen för de nordiska länderna då samarbetet präglas av öppenhet och en vilja att lösa ut de utmaningar som kommer upp efter hand.

Per Källgarn
Kontingentschef 1 IAM2014 på Island

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *