15
Dec

Bilder på de första svenska HKP16

Anmäl kommentar Av:
i Uncategorized

 

Min datormognad förbjöd mig att få in bilderna till mitt blogginlägg, så ni får njuta av dem här istället.

Magnus Westerlund, C Hkpflj


20 Svar till Bilder på de första svenska HKP16

  1. dude05 15 december, 2011 kl. 18:13 Anmäl kommentar

    Fräscht!!!!!

    Svara
  2. Alexx 15 december, 2011 kl. 18:24 Anmäl kommentar

    Åh! Hoppas verkligen att jag kommer in till hösten! Längtar.

    Svara
  3. Anders Silwer 15 december, 2011 kl. 18:49 Anmäl kommentar

    Flygarkamrater

    Känns bra att hökarna finns i sitt näste.

    Anders Silwer

    Svara
  4. Strangen 15 december, 2011 kl. 19:53 Anmäl kommentar

    Välkommen hökar
    Ser fram emot att se er surra runt oss italienare och fransmän på Malmen.
    Framtiden känns bra och trevlig för Flygvapnet och Helikopterflottiljen.
    Det kommer bli en fin flyguppvisning på Försvarsmaktens Flygdagar i Juni på Malmen.
    Önskar alla en god jul och ett utmanande 2012.

    Mvh
    /Stefan Stragnefeldt Flygchef HKP14/15 samt Uppvisningsledare FM Flygdagar 2-3 Juni 2012 på Malmen

    Svara
  5. Per Norman 15 december, 2011 kl. 20:00 Anmäl kommentar

    Jag ser att det är vanliga blackhawks… Gött!! Har dom monterat på vinshen med eller har dom glömt bort den . ser ingen iaf.

    Svara
    • Anders Silwer 16 december, 2011 kl. 18:18 Anmäl kommentar

      Per

      Någon kan säkert svara. Jag vet inte.

      Anders Silwer

      Svara
      • Robert Karjel 17 december, 2011 kl. 18:00 Anmäl kommentar

        Vinscharna kommer senare i vår

        Robert Karjel/FM Projektledare HKP 16

        Svara
  6. Annicka 15 december, 2011 kl. 20:39 Anmäl kommentar

    Riktigt riktigt nice!

    Svara
  7. ulf hoffbeck 15 december, 2011 kl. 23:11 Anmäl kommentar

    så ska de se ut gjorde lumpen 1:a hkp-div 1973-74
    skulle va kul o provåka o jämföra draget från förr

    Svara
  8. Daniel 16 december, 2011 kl. 16:47 Anmäl kommentar

    Varför står det inte “Swedish Air Force” om något?

    Har man infört en försvarsmaktsgemensam symbol i smyg? Ni vet det där som röstades ned för några år sedan efter att folk blev rasande?

    Svara
  9. Jan-Åke Tälle 16 december, 2011 kl. 21:55 Anmäl kommentar

    Som chef för 2:a Hkpskv är det med alldeles speciell känsla jag idag bevittnat den första motorstarten på svensk mark. 2009 jobbade jag på FTS A0 där vi lanserade hökarna som ett alternativ till utökad helikopterförmåga. Dagens milstolpe är ett bevis på att FM då gjorde rätt val. Ett val som kommer förstärka Hkpbat samlade förmåga att stödja övriga FM såväl nationellt som internationellt. En Hkpbat med HKP14,15 och 16, en svårslagen kombination
    vill jag påstå!

    Jan-Åke Tälle

    Svara
    • Magnus 21 december, 2011 kl. 00:15 Anmäl kommentar

      Kul att kunna konstatera att det goda samarbetet mellan FM och FMV gjort denna milstolpe möjlig. Viktigt framhålla alla som i det dolda jobbat hårt för att åstadkomma detta!

      Svara
      • Jan-Åke Tälle 21 december, 2011 kl. 23:44 Anmäl kommentar

        Magnus
        Många ska ha kredit för det som åstadkommits. Från respektive organisationers ledningar ner till enskilda handläggare. En gemensam målbild, vilja och kunniga medarbetare är detta ett bevis på. Lite julfirande på detta sen gasar vi vidare. Vi är dock inte i mål än. Lå oss fortsätta på inslagen väg

        Svara
  10. Johan J 17 december, 2011 kl. 11:00 Anmäl kommentar

    Grattis, kul med snabba vändningar för en gångs skull.
    Här kommer Black Hawken ifrån som ny:
    http://www.wired.com/dangerroom/2011/12/black-hawk-factory/

    Svara
  11. Leif Markström 18 december, 2011 kl. 21:03 Anmäl kommentar

    Fascinerande att idag duger den helikopter som ratades i slutet av 80 talet när hkp 10 upphandlades. Hoppas det är bättre upphandlat än flera andra helikoptrar under årens lopp. Hkp 9B med fel UE, hkp 11 som ej fick användas till det den köptes osv. Lycka till

    Svara
    • Anders Silwer 22 december, 2011 kl. 00:16 Anmäl kommentar

      Leif

      Hoppas detsamma. Jag tycker upphandlingen av HKP 16 hade utgångspunkten: gör det enkelt. Det finns alltid många krav vi kan ställa på en HKP men det viktigaste är en stabil HKP som kan lyfta en 10-12 pers vertikalt. Det är mycket jobb kvar men jag tror vi kommer få det.

      Anders Silwer

      Svara
  12. Peter Svanström 21 december, 2011 kl. 15:18 Anmäl kommentar

    Ser gott ut ,,, bara sänd ner dem hit,,, jag jobbar redan lite på de amrekanska maskinerna … Flyg så de ryker ,,,,

    Svara
  13. Yngve Boström 21 december, 2011 kl. 20:12 Anmäl kommentar

    F3 1943-44
    “småsmåbekasiner landar på mjuka tuvor”. Flygarhälsning från en fotograf.

    Svara
  14. Hans van Herk 29 december, 2011 kl. 23:04 Anmäl kommentar

    Any idea on the serial of the second Hkp16A?

    Regards,
    Hans van Herk

    Svara
  15. Mats 30 april, 2012 kl. 20:06 Anmäl kommentar

    På väg ut från Flygvapenmuseum förra veckan såg jag och sonen fyra Black Hawks komma flygandes över museibyggnaden. Mäktigt!

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>