Masskadeövning på Uppsala flygplats
För någon vecka sedan genomförde plutonen en räddningsövning på flygplatsen.
Övningens scenario var ett flygplan av modell Boeing C17 Globemaster III som var på final inför landning och påkallade hydraulikfel. Transportflygplanet landade på rullbanan men med en sådan kraft att det resulterade i ett haveri och haverilarmet aktiverades av flygledaren i tornet.
Flygplanet figurerades av olika fordon och container för att det skulle vara många olika utrymmen att genomsöka för brandmännen.
Framme vid haveriplatsen upptäckte räddningsstyrkan att det var många skadade och haveriet blev då till en masskadeplats.
Fälthållningsstöd
Fälthållningen larmades av fälthållningsledaren. Gruppens uppgift i flygplatsens räddningsplan är att ge stöd till räddningsstyrkan.
Stödet kan vara allt från att köra fram bårar från ett beredskapssläp och framrycka med miljösläpet till att köra räddningsbandvagnen eller olika fälthållningsfordon som kan behövas vid ett flyghaveri.
Väl på haveriplatsen får fälthållarna genomföra handräckning med bårar, bära skadade, omhänderta patienterna med sjukvård eller agera maskinförare av något slag.
Vid denna övning fick fälthållningsgruppen öva på just alla dessa ovannämnda stöd.
Kvalificerad sjukvård
Utöver plutonen deltog även intensivvårdshelikoptern från Akademiska sjukhuset som kvalificerad sjukvårdsresurs för att evakuera de skadade till sjukhus.
Det är alltid bra att öva med en motpart, som i just det här fallet är väldigt duktiga på akutsjukvård och plutonen drog många lärdomar vid samövningen.
Plutonen har ett gott samarbete med intensivvårdshelikoptern från Akademiska sjukhuset då vi är i praktiken grannar inne på flygplatsområdet. Dessutom har fälthållningen ansvaret året runt att säkerställa att helikopterplattan är fri från snö, is och farliga föremål och där sker en dialog med helikopterteamet.
Nya utmaningar
Utmaningarna och fokus vid denna övning var framförallt antalet skadade personer (masskadeövning), vilket alltid är svårt att hantera. Men övning skapar färdighet.
Andra problem som räddningsstyrkan fick möta var att några personer saknades från passagerarlistorna, vilket löstes genom att IBSS (insatsberedda skyddsstyrkan) fick genomföra ett närsök och påträffade dessa personer.
Sista utmaningen var att personer var fastklämda vilket brandmännen behövde klippa och kapa loss med hjälp av den nya utrustning som kom tillsammans med nya räddningsbil TYP-2.
Se bilder längre ner & spana in våran film från övningen:
https://www.youtube.com/@R3uppsala
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Räddningsstyrkan anländer till haveriplatsen.
-
-
Strålförarna förbereder sig för rökdykning.
-
-
Insatsledaren med räddningsbil TYP-3 samverkar med fälthållningsledaren i friktionsmätningsbilen.
-
-
Akademiska sjukhusets intensivvårdshelikopter anländer till haveriplatsen.
-
-
Läkarteamet gav kvalificerad sjukvård under övningen samt avtransporterade patienterna till sjukhus.
-
-
Helikopterläkaren kontrollerar patienterna på haveriplatsen.
-
-
Räddningsgruppen tillsammans med fälthållningsgruppen omhändertar patienterna.
-
-
Brandmännen håller patienterna vid liv tills dess att dom kan avtransporteras.
-
-
En passagerare satt ”fastklämd” i lastutrymmet på flygplanet. Brandmännen fick såga för att frigöra personen.
-
-
Vissa patienter hade värre skador (PRIO 1) medans andra hade medel eller lättare skador (PRIO 2 & 3).