På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Syns man inte – finns man inte

r3

”Syns man inte finns man inte”

Ett klassiskt ordspråk som används av både spanings- och jägarförband i Försvarsmakten. I det här fallet vi vill faktiskt synas, i syfte att vi vill finnas.

Plutonen har tidigare haft en buss som kallades för ”pansarbussen”.

”Pansarbussen” plockar upp passagerare vid flygplatsterminalen på F 16.

Bussen var byggd på ett lastbilschassi från Volvo och anskaffades i syfte att användas i Kosovo vid KFOR. Namnet ”pansarbussen” kom till pga. bristande komfort just för att den var byggd på ett lastbilschassi med fjädring därefter.

Efter insatsen i Kosovo så återvände bussarna hem till Sverige och plutonen fick en av bussarna tilldelade. Nyligen omfördelades dock bussen till Armén och Ledningsregementet så plutonen sökte efter en ersättare.

Efter en del sökande av materielgruppen fann dom denna Scania/Irizar-buss på Livgardet som stod avställd och tyvärr lite övergiven. Bussen har tidigare använts av musikkåren vid Livgardet.

Från ”övergiven” till ”överklass”.

Bussen lyckades tillslut omfördelas till Flygvapnet och F 16 och projektet ”F16/R3-buss” drog igång. Efter en hel del besök på markverkstaden samt civilverkstad utanför staketet lyckades tillslut materielgruppen få bussen trafiksäker och i drift igen.

Syfte

Bussen används i första hand till att transportera passagerare på flygplatsen mellan transportflygplanet (TP 84 eller C17) och flygterminalbyggnaden på Uppsala garnison.

I andra hand används bussen till transporter inom flottiljen, t.ex. transportera värnpliktiga ut till ett skjutfält eller omgruppera en hel pluton till ett övningsområde.

Bussen kan även användas som en resurs vid ett flyghaveri med många passagerare. Där kan patienter med lättare skador avtransporteras med buss till sjukhus istället för att belasta ambulanserna som används till mer kritiska patienter.

Syns man finns man

Bussen kom från Livgardet med en del att önska. Efter en hel del både inre- och yttrevård, verkstadsbesök och lite nya extraljus i grillen återstod bara ”pricken över i:et” eller ”grädden på moset” nämligen profilering.

Upplands flygflottilj F 16 är ett nygammalt förband som just nu befinner sig i en stor utvecklingsfas under en lång tid framöver. Detta innebär att flottiljen behöver rekrytera personal till många olika befattningar.

Med hjälp av grafiska profilen blir denna buss en rullande reklampelare på Mälardalens vägar. Utöver detta blir det även ett varmt mottagande när man som passagerare landar in på Uppsala flygplats och ”F16-bussen” möter en ute på plattan.

Grafiken på bussen är designad av medarbetare på plutonen men där arbetet genomfördes av Text & Dekor Uppsala.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Bilder

”F16/R3-bussen” Scania/Irizar ståendes på platta cargo på Uppsala flygplats.
Profileringen sträcker sig 360-grader runt på alla 4 sidor av bussen.
Den grafiska designen är inspirerad av Försvarsmaktens träningströjor med grått M90-mönster.
Texten ”Försvarsmakten” samt ”Upplands flygflottilj” för marknadsföring på Mälardalens vägar.
Plutonens fd. ”Pansarbuss” som plockar upp passagerare under övningen Aurora 17.
Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *