På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.
Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.
Under förra veckan genomförde Upplands flygflottilj en haveriövning på Uppsala flygplats. Övningen hade många olika syften på olika nivåer. Flygplatsen har krav att genomföra en större haveriövning vartannat år, likt denna.
Övningen syftade dels till att öva plutonens fälthållnings- och räddningstjänst på masskadeplats.
Under övningen hade vi en grupp som stod i ”skarp” flygplatsräddningstjänst på räddningsstation.
För att öva så mycket personal som möjligt hade vi för dagen även ytterligare en grupp i bakre beredskap som en basräddningstjänst som uppehöll sig vid våran bakre grupperingsbyggnad.
Plutonens målsättning
Målet för räddningstjänsten var att öva hantering av många skadade, tänka till på risker vid brandbekämpning bland skadade passagerare samt lösa problem genom att använda verktygen i fordonen. Insatsledarens mål var att samverka med flera olika myndigheter och fatta taktiska beslut i ett kritiskt skede.
Målet för fälthållningstjänsten var att öva i att ge stöd till räddning genom att framföra räddningsbandvagnen, bårsläp och miljösläp. Samt kunna stödja vid bårbärning och övervaka patienter.
Utöver plutonens övningsmål så övades även samverkan mellan flera olika myndigheter inne på en högre ledningsnivå. Bland annat flygplatsledning, flottiljledning med region och blåljusmyndigheter.
Deltagare
Deltagande på haveriövningen var bland annat:
Uppsala brandförsvar
Polismyndigheten Uppsala/Knivsta
Ambulanssjukvården Uppsala
Intensivvårdshelikoptern (Ackis)
Akademiska sjukhuset
Region Uppsala
Luftfartsverket
SOS Alarm
JRCC
Utöver plutonen och myndigheterna deltog även flera andra ur kompaniet i att rädda liv. Tillexempel ”råkade” det vara en grupp stridssjukvårdare från grannplutonen, 521. Flygbassäkplutonen som hade övning inne på flottiljen denna dag.
Gruppen blev utkallade till haveriplatsen då förbandet inventerade vilka resurser det fanns att tillgå innanför staketet. Stridssjukvårdarna samarbetade med ambulanssjukvården med att rädda liv och begränsa skador på patienterna.
Scenario
Själva scenariot för olyckan var en kollision mellan TP84 med 32st personer ombord och en SK60.
TP84:an skulle precis landa, var på final till bana 21 medans SK60 missförstod flygledaren och råkade taxa ut till banbörjan 21. Herkules-flygplanet drog på för att genomföra en go-around.
Men det var försent och flygplanet girade kraftigt åt höger för att sedan haverera ute på stråkytan. SK60:n stod oskadd kvar ute på rullbanan men piloten var i chock.
Utöver det så kom en skyddsvakt körandes i en securitas-bil och vittnade hela händelsen. Så pass nära händelsen att föraren fick väja ner i diket för att undvika TP84:an som havererade i skogsdungen.
Målet med scenariot
Målet var att skapa flera olycksplatser på flygplatsen för dom övade att agera på samt prioritera var dom skulle skicka sina resurser.
Slutresultatet var att både militär räddningstjänst och kommunal räddningstjänst fokuserade främst på haveriet och alla de skadade.
Trafikolyckan var stabil så den tog man sist av allt tills alla var avtransporterade.
SK60:n tog dels fälthållningsgruppen hand om tillsammans med militära basräddningstjänsten.
Sammanfattning
Det blev en väldigt lyckad övning i December med några minusgrader att ta hänsyn till för alla övade parter. Många lärdomar drogs, både inom respektive grupp och enhet men givetvis även vid totalförsvarssamverkan mellan Försvarsmakten och civila myndigheter.
Överflygning
Övningen avslutades med en överflygning av F 7’s ”julkula”.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: R3uppsala
Bilder från övningen
Vrakdelar och småbränder omgärdade hela haveriplatsen.Flygplatsräddningstjänsten har fått larmet och är på rull mot haveriet.Rökdykarna har gjort avsittning och påbörjar brandbekämpning på haveriplatsen.Viktigt att tänka på för rökdykarna är att inte träffa dom skadade.Kommunal räddningstjänst har anlänt och hjälper till att evakuera skadade passagerare.Flertalet ledningsfunktioner: militära insatsledaren, regional insatsledare, polisinsatschef, sjukvårdsledare m.fl.Haveriplatsen låg så dåligt till så ett större slangsystem fick byggas upp av räddningsgruppen.Rökeffekter för att skapa ett mer troligt scenario.Militära och kommunala brandmän som vårdar en patient.Det var minusgrader denna dag så det var viktigt att hålla patienterna varma.Flertalet militära förband, ambulanser, poliser, räddning samlades för att rädda liv.Sist av allt omhändertogs skyddsvakten i securitas-bilen i nära samarbete mellan militära räddningsgruppen och stridsjukvårdare från 521. FBsäk.
Foto: Kristoffer Olofsson, F16.
Personlig blogg
Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.
R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!
Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.
Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.
Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.
Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.