Uppsala flygplats snöröjd och redo
Fälthållningen fick en kämpig avslutning på den gångna veckan.
Natten mot Torsdag drog ett kraftigt snöfall in över Uppland och släppte av ca 7 cm snötäcke över Uppsala flygplats. Fälthållningen drog ut i vanlig ordning under morgontimmarna och påbörjade röjning av huvudrullbanan.
Problematiken var inte självaste snön på backen utan det var den kraftiga vinden som slog till under nästkommande 2 dagar som gjorde fälthållningstjänsten något svårare.
Ny snö sveptes in över rullbanan hela tiden och ”soptåget” gick för jämnan.
Fälthållningsledaren tog beslutet att anlägga ”snöfällor” ute på stråkytorna. Taktiken med dessa snöfällor syftar till att snön ska ”fastna” i plogvallarna (eller bandvagnsspåret) och då minska snön som blåser ut över rullbanan.
Större delen av fordonsparken fick nyttjas under veckan och alla fordonen har en egen betydande roll att fylla i ”snöcirkusen”.
- Huvudvapnet är sop- & blåsmaskinen som både plogar, sopar (ökar friktionen) samt blåser rent.
- Hjullastare med klaffplog möjliggör att flytta större mängder snö till platser precis där vi vill ha den, dessutom i trånga utrymmen.
- Hjullastarburen snöslunga som slungar iväg så långt det är möjligt från rullbanan.
- Hjultraktorer som plogar, slungar & sandar flygplatsens vägnät, ca 12 km.
- Friktionsmätbil för friktionsmätning, rapportering samt ledning för fälthållningsledaren.
Trots att det kan verka som fälthållningstjänsten innebär mycket ”ensamarbete” så är dock samarbetet mellan fordonsförarna av stor vikt vid snöröjning.
Fälthållningsledaren genomför bankontroller, bedömningar, friktionsmätning och slutligen rapportering till flygledarna i tornet. Underlaget delges till piloterna samt används för fälthållningsledaren vilken taktik som skall nyttjas.
Order ges till fälthållningsgruppen som påbörjar röjning och halkbekämpning av flygplatsen. Fältgruppen i sin tur samarbetar sinsemellan fordonen med hjälp av RAKEL-radio för att arbeta så effektivt som möjligt.
Fälthållningsledaren för ständigt en dialog med flygledarna angående luftlägesbilden så denna kan göra rätt prioriteringar för den pågående snöröjningsinsatsen.
Samspelet mellan flygledare, fälthållningsledare och fälthållningsgruppen är det som skapar en effektiv snöröjning med minimal påverkan för den militära flygtrafiken.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Hjullastarburen klaffplog förbereder snösträngar för snöslungan.
-
-
Hjullastarburen snöslunga 92, slungar bort snösträngen.
-
-
Soptåget samarbetar för att få ihop snöcirkusen på rullbanan.
-
-
Hjultraktor plogar vägnätet på flygplatsen.
-
-
Hjullastarburen snöslunga 06 kastar snön ca 45-50m i medvind.
-
-
Fälthållningsledaren kontrollerar ständigt vilken effekt sop- & blåsmaskiner ger.
-
-
Hjullastarburen snöslunga 06 kastar bort snösträng på bana 08.
-
-
Soptåget sveper fram när ständigt ny snö blåser in över rullbanan, trots snöfällor. I bakgrunden syns flygledartornet.
-
-
Hjullastarburen snöslunga i motljus mot Uppsala Domkyrka.
-
-
Soptåget med sop- och blåsmaskiner är påväg ut. Fälthållningsledaren i friktionsmätbilen hänger tätt på.