Äntligen kan vi fortsätta på våra reportage om räddningstjänsten och dess fordon.
Näst på tur är Räddningsbil 926 (Typ 1)
Räddningsterrängbil 4112
Räddningsbil 926 (Typ 1) togs fram 2007 för att ersätta äldre dåvarande Typ 1:an – Räddningsterrängbil 4112.
Räddningsbil 926 är framtagen för att vara väldigt mångsidig och lösa många olika typer av uppgifter, allt från släcka övertända flygplanshaverier, till upp-och-ner -vända flygplan, trafikolyckor, brand i byggnad, bärgning och mycket mer.
Nedan följer några exempel på uppgifter fordonet klarar av.
Flygplanshaveri
Räddningsbil 926 är försedd med en vattenkanon på taket för att möjliggöra snabb släckning av flygplanshaverier. Vattenkanonen levererar ett tryck på 10 bar med en hastighet av 4000L/min vilket ger en kastlängd på 80-90 m.
Räddningsbilens kanon har även visats sig vara ovärderliga vid skogsbränder, då det är en sällsynt resurs.
Räddningsbilarna kan nå långt med vattenkanonerna, tömma 7-kubik vatten väldigt fort och snabbt därefter omgruppera för påfyllning av vatten samt även terränggående till skillnad från kommunala räddningstjänstens brandbilar.
Bilen är utrustad med sugpump vilket möjliggör att fordonsföraren skall kunna suga upp sitt eget vatten ur en bäck, å eller närmaste vattendrag.
Utöver vattenkanonen så finns det två slangar på vardera sida av fordonet för rökdykare att nyttja vid flygplanshaveri. Dessutom finns det en formstyv slang i ett av facken. Allt ovanstående kan även genomföras med skumtillförsel i systemet som styrs av fordonsföraren.
Facket längst bak i fordonet återfinns även ett pulverkula för att användning vid haveri, trafikolycka m.fl.
Utöver brandbekämpning vid flyghaveri är fordonet utrustat med luftkuddar samt pneumatiska stöttor för att kunna evakuera pilot som sitter fastklämd i en flygmaskin som har slagit runt och lagt sig på ryggen. Det finns även vinsch för bortforsling av flygplansvrak, träd eller andra föremål.
Brand i byggnad
Utöver vattenkanon och slangsystem så finns givetvis luftpaket för 5st brandmän vid rökdykning i byggnad (även vid flyghaveri).
Det finns även en fläkt för att ventilera trapphus från brandrök.
Trafikolycka
Räddningsbil 926 är utrustad för att klara de vanligaste trafikolyckorna, likt kommunal räddningstjänst. Det finns olika klippverktyg och stöttor som nyttjas vid trafikolycka för att stabilisera fordonet för att sedan klippa upp tak/dörrar och få ut patienterna.
Data – Räddningsbil 926 Typ-1
Fabrikat: Volvo Autokaross Rescue Systems.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 4st rökdykare.
Totalvikt: 27 000 kg.
Vattenmängd: 7400 L.
Skummängd: 230 L.
Pulvermängd: 150 kg.
Vattenkanon kastlängd: 90 m.
Max hastighet: 140 km/h.
Drivning: 6×6.
Utrustning: Hydrauliska verktyg för trafikolyckor, luftkuddar och lyftverktyg för flygplan, vinsch, slangar och övrig utrustning för släckinsats, fläkt för husbrand m.m, inbyggd ljusramp runt om, pejl-utrustning för lokalisering av pilot, GPS, flygradio, RAKEL-radio, motorsåg, yxa/spett/spadar m.m.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Räddningsbil 926 TYP-1.
-
-
Räddningsbil 926.
-
-
Räddningsbil 926 – utrustning i facken.
-
-
Räddningsbil 926 – utrustning i facken.
-
-
Räddningsbil 926 – pulverkula.
-
-
Räddningsbil 926 – förarplats/kanonskytt.
-
-
Räddningsbil 926 – utrustning på taket (sugslangar, stege).
-
-
Räddningsbil 926 – utrustning på taket (stöttor och annan utrustning för trafikolycka).
-
-
Räddningsbil 926 – vinschar bort ett flygplansvrak.
-
-
Räddningsbil 926 tillsammans med räddningsbil 397 Typ 3.
-
-
Räddningsbil 926 – kanoninsats mot flygplanshaveri. I bakgrunden räddningsbil 923 Typ 2.
-
-
Räddningsbil 926 i vintermiljö.
-
-
Räddningsbil 926 – släckinsats tillsammans med räddningsbil 397 Typ 3.