Under hösten och vintern kommer ett antal djupare reportage om räddningstjänsten och dess fordon & befattningar.
Först ut av reportagen är Räddningsbil 397 (Typ 3) och dess besättning – gruppchefen och insatsledaren.
Räddningsbil 922. Foto: f21-oldfirefighters.se
Räddningbil 397 togs fram 1997 för att ersätta Räddningsbil 922 (Dodge).
Räddningsbil 397 spelar två roller i räddningsstyrkan. Den främsta rollen är som förstabil vid ett haveri. Räddningsstyrkan har 90 sekunders beredskap vid haverilarm. Gruppen har från att larmet kommer 20 sekunder på sig att ta sig ut till räddningsbilarna och få på sig all utrustning, därefter 70 sekunder för att kunna ta sig fram till haveriet inom flygplatsområdet.
Räddningsbil 397 är liten, lätt och snabb och klarar därmed tidskravet tills dess att de tyngre räddningsfordonen ansluter.
Tidskravet är utformat så att Räddningsbil 397 påbörjar en släckinsats för att främst kyla cockpiten där piloten sitter (JAS 39 Gripen). Flygplanet är konstruerat att cockpiten(piloten) ska klara hettan som uppstår vid brand/haveri under dessa 90 sekunder, därefter måste cockpiten kylas ner direkt och branden bekämpas för att slutligen piloten evakueras ut.
Utöver tidskravet som förstabil vid haveri, så är således gruppchefen och insatsledare även först på plats och kan fatta sekundoperativa beslut tills dess att resterande av räddningsstyrkan ansluter och kan bli delgivna order.
Den andra rollen är som ledningsfordon för insatsledare vid samverkan med blåljusmyndigheter, flygledare, fälthållning m.fl.
Gruppchefens roll i räddningstyrkan är att leda sin grupp vid insatsen. Det kan vara allt från bilolycka, rökdykning i ett stort flygplan till livräddning. I det dagliga arbetet planerar och genomför gruppchefen vård och kontroller av fordon/utrustning samt vissa övningar/utbildningar.
Insatsledarens roll är att fatta beslut gällande vilken taktik som skall användas vid olika typer av haverier, bilolyckor, husbränder m.m. Insatsledare sköter även all kommunikation och samverkan med andra enheter enligt ovan. I det dagliga arbetet planerar insatsledare ett veckoprogram med träning, övningar, utbildning och vård av fordon/utrustning.
Data – Räddningsbil 397
- Fabrikat: Chevrolet 3500 cc
- Årsmodell: 1997
- Totalvikt: 5920 KG
- Motoreffekt: 290 HK
- Vattentank: 500 L
- Skumtank: 20 L
- Kastlängd kanon: ca 45 m
- Utrustning: Formstyv slang, handbrandsläckare, sjukvårdsutrustning, bår, ljusmast
- Besättning: Gruppchef/förare + Insatsledare
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Räddningsbil 397 (Typ 3) med nedfälld ljusmast.
-
-
Räddningsbil 397 (Typ 3) med ”slide” på taket på högersidan.
-
-
Räddningsbil 397 –
Manöverpanel, spak för kanonen, kommunikationsradio RAKEL för flygledare, blåljusmyndigheter, fälthållning m.fl. och flygradio
-
-
Räddningsbil 397 – Skåp 1 –
Formstyv slang, ”kyrka”, manöverpanel
-
-
Räddningsbil 397 – Skåp 5 –
Vattentank, handbrandsläckare, ”kyrka”, bår
-
-
Insatsledare och gruppchefen samverkar under en insats vid bilolycka.
-
-
Räddningsbil 397 (Typ 3) samt Räddningsbil 926 (Typ 1) under insats vid flygplanshaveri.
-
-
Insatsledare överblickar vid en biloycka.
-
-
Räddningsbil 397 (Typ 3) i rollen som ledningsplats vid stort haveri.
-
-
Insatsledaren ger order till räddningsgruppen vid eftersök.