På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Årets första snöfall

r3

Klockan är 07:00 och personalen anländer till jobbet. Ute på Uppsala flygplats ligger 5cm nysnö från natten och uppgiften blir – snöröj flygfältet fortast möjligast för att säkerställa flygstridskrafternas möjligheter att kunna operera på flygplatsen.

 

En lärorik och spännande vecka för plutonen när årets första riktiga snöfall äntligen kom till Uppsala.

Trots relativt liten nederbörd (ca 4-5cm) så blir det i slutändan stora mängder snö att röja då ytorna på en flygplats är mycket större än allmänna vägar och parkeringar.

– Som mest hade vi 15 fordon ute på fältet samtidigt för att hålla flygplatsen öppen, berättar Kapten Ahlberg, plutonchef och fälthållningsledare.

Både fälthållning och räddning fick rycka ut och bemanna maskinerna under onsdagen. Inget flyg kommer varken starta eller landa när det fortfarande ligger ett snötäcke över flygplatsen. Utöver taxi- och rullbanor, så ska även plattor, tillfartsvägar och 1 mil serviceväg runt flygplatsen snöröjas. Totalt med alla hårdgjorda ytor så är det ca 330 000 m2 som plutonen ska röja.

Den största skillnaden att snöröja på en flygplats mot allmänna vägar är att plutonen måste slunga bort all snö som har plogats ihop.
Det finns inga diken längs med taxi- och rullbanor att gömma snön i, dessutom finns det över 600 banljus och 50-talet skyltar som inte får bli dolda för piloterna.
Därför strängar man upp avlånga snöhögar som sedan en hjullastarburen snöslunga får kasta iväg 30m ut på gräsytorna.

Detta var dessutom ett perfekt tillfälle för att testa och utvärdera den nya utrustningen plutonen har levererats. Fälthållningen fick nya traktorer i somras för gräsklippning. Nu har det även levererats nya redskap såsom plogar, snöslungor samt sandspridare.

Plutonen har även en del nyrekryterad personal så detta blev deras första riktiga elddop. Många lärdomar drogs under dessa dagar och personalen är nu samövade och har mer erfarenhet inför nästa stora snöfall.


Fakta snöröjning Uppsala flygplats:
Rullbanor – 16 hektar (ha)
Taxi – 7 ha
Plattor – 8 ha
Övrigt – 2 ha
Summa = 33 ha (330 000 m2)

Vid snöfall på 1 cm bildar detta snömängd på 3 300 m3. Detta motsvarar en vikt 330 ton vilket i sin tur motsvarar ca 30 lastbilslass.
Vintern 2010/2011 föll det ca 2 meter snö över flygplatsen. Detta motsvarar en snömängd på ca 660 000 m3 snö – en vikt på 66 000 ton, vilket i sin tur motsvarar ca 6600 lastbilslass.


För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *