För en operation som Atalanta är kommunikation centralt. Sociala medier, en levande hemsida samt närvaro i traditionell media fyller en viktig funktion för att få ut Operation Atalantas budskap till beslutsfattare och allmänhet, såväl i Somalia som internationellt. För att åstadkomma detta använder Operation Atalanta mer och mer sociala medier med hög aktivitet både på hemsida och exempelvis Twitter.
Högkvarterets mediasektion i Northwood jobbar mycket aktivt med rapportering av händelser och genomförda aktiviteter samt kontinuerlig mediaanalys och omvärldsbevakning. Även på våra deltagande enheter används sociala medier frekvent för att få ut budskapet om verkamheten och närvaron i Adenviken och Indiska Oceanen. Kommunikationen har en betydelsefull roll för att göra Atalanta till en effektiv operation.
Vårt huvudbudskap är att Operation Atalanta är framgångsrik men utmaningar kvarstår. Sedan 2012 har ingen lyckad piratattack genomförts och piratverksamheten är idag latent med små möjligheter att verka, mycket tack vare EUNAVFOR. Dock kvarstår incitamenten och kapaciteten att genomföra piratattacker om möjligheten skulle uppstå. Därför behöver vi fortfarande vara vaksamma och utveckla vår verksamhet efter de förutsättningar som råder.
Med hjälp av exempelvis Twitter kan Atalanta förtydliga vilka aktiveter som har bedrivits, framhäva andra aktörer med liknande syfte och kommentera och länka till nyheter med relevans för uppdraget eller området i stort. Den närvaron tillsammans med Facebook och andra medier har visat sig ha stor effekt och utgör ett utmärkt komplement till hur många fartyg och flygplan vi har för att verka i operationsområdet.
Har ni inte gjort det tidigare så tycker jag att ni nu ska besöka oss på http://eunavfor.eu/ eller twitter (https://twitter.com/EUNAVFOR) för att följa insatsen närmare.
Jonas Wikström
Deputy Operation Commander
EUNAVFOR Somalia Operation Atalanta