På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Från information till relation

Webbredaktionen

Välkommen till Försvarsmaktens bloggportal. Det är med stolthet jag kan skriva detta!

Få verksamhetsområden har förändrats så i grunden som information eller kommunikation de senaste åren. Teknikutvecklingen och med den människors möjligheter att ”upprätta samband” har ställt många invanda beteenden på sin ända. Det gäller i synnerhet konventionell myndighetskommunikation. I dag behöver kommunikation utformas efter mottagarens behov och villkor och inte av vad som är lämpligast för avsändaren. Så fort det blir ett för stort gap mellan mottagare och avsändare uppstår en förtroendeklyfta som är svår att överbrygga. Vi vet också att den trovärdigaste berättelsen kommer från enskilda medarbetare. Detta oberoende av om innehållet uppfattas som positivt eller negativt. Ju fler röster desto starkare organisation.

ÖB fattade i fredags beslut om riktlinjer för Försvarsmaktens kommunikation respektive sociala medier. På ytan kan en del av innehållet i dessa riktlinjer förefalla självklart men innebär i grunden en förändrad syn på kommunikation inom Försvarsmakten.

I riktlinjen för intern och extern kommunikation slår vi fast att Försvarsmaktens kommunikation ska stödja militära operationer, att vår kommunikation syftar till att skapa relationer mellan olika intressenter samt att en väl fungerande kommunikation är en avgörande konkurrensfördel för Försvarsmakten som arbetsgivare. Traditionell enkelriktad signalering är inte längre en fungerande metod för en organisation i förändring.

I tillägg till den generella riktlinjen har också ÖB beslutat om hur Försvarsmakten ska använda sig av sociala medier samt med den uppmuntran och stöd för den enskilde medarbetaren. Försvarsmakten intar nu en särställning bland myndigheter genom det mest genomarbetade regelverket för sociala medier. Det gör vi dels för att vi tror på modern kommunikation men också för att det är en förtroendefråga för Försvarsmakten. Nuvarande och kommande medarbetare ska känna att vi tar alla berättelser på allvar och att vi vill höra dem. Vi ska befinna oss längst fram i synen på, och anpassningen till, moderna verktyg. För att säkerställa alla aspekter på området har arbetet bedrivits intensivt, inte bara vid informationsstaben utan också vid juridiska staben, säkerhetskontoret samt arkivavdelningen.

Förändringen är inte oproblematisk och kommer att kräva mycket arbete. En ny syn på kommunikation ställer också krav på ledarskap när synpunkter som tidigare enbart kunde höras vid fikabordet nu kanske kommenteras i forum med många besökare. Tillåta, förstå, bemöta är viktiga honnörsord och förhållningsätt.

Bloggportalen innehåller dels bloggar som företrädare för de olika stridskrafterna svarar för, dels bloggar som skapas av enskilda inom ramen för befattning eller av intresse att förmedla kunskap och känslor. Till skillnad från Försvarsmaktens officiella webbplats är formen fri och utan begränsning av våra skrivregler. Försvarsmaktens officiella ståndpunkt kommer främst till uttryck genom denna blogg eller mitt twitterflöde.

Vi presenterar det som skrivs om Försvarsmakten på nätet under omvärldsbevakning. Där hittar du allt som skrivs om det är taggat #svfm. Du som har egen blogg och vill att dina inlägg ska synas på bloggportalen lägger enkelt in din så kallade RSS-adress så flödas din blogg automatiskt under omvärldsbevakningen.

Men vi stannar inte där. Vår bloggredaktör läser och lyfter upp inlägg från egna och fristående bloggar på första sidan för att stimulera en aktiv försvarsdebatt och dialog. Jag vill att vi inte bara i teorin pratar om vår värdegrund öppenhet, resultat och ansvar utan också börjar leva den genom vår kommunikation.

Vi lanserar i dag bloggportalen och kommer att komplettera med funktioner de närmaste dagarna. Portalen är också en läroprocess för mina medarbetare vid informationsstaben. Hör av dig med synpunkter och förslag på förbättringar. Förändringen börjar här och nu.

Erik Lagersten
Försvarsmaktens informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • Från information till relation hos Försvarsmakten | Bisonblog 13 september 2011 18:20

    [...] information till relation”. Så beskriver Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten den satsning som lanserades idag. [...]

  • jan-olov holm 13 september 2011 22:18

    Mycket efterlängtat ,välkommet och bra arbetat.
    Hoppas främst på konstruktiva och framåtriktade diskussioner kring hur skapar vi ett bättre försvar av Sverige.
    Hoppas att detta också skapar en mer harmonisk
    och delaktig försvarsmakt . En plats där alla känner att de bidrar med något viktigt.

    Vänligen

    Kn Jan-Olov Holm 30:e hvbataljon

  • Swedish Armed Forces goes social « Newsdesk PR 2.0 13 september 2011 23:04

    [...] today launched blog portal, where Erik Lagersten, Communications Director, is writing the post “From information to relationship”. He [...]

  • Fredric Landqvist 14 september 2011 22:01

    Det är med Glädje Erik, som jag ser att försvarsmakten öppnar upp för nya former av kommunikation. Det jag tycker är intressant är de många rösternas samklang, som ex. med Virtual Choir på youtube. En organisation som Försvaret eller för den delen andra offentliga aktörer behövs sättas i ett sunt sammanhang, så att förtroendet för verksamheten förankras både hos praktikerna men även invånare i Sverige.

    Det viktiga är att få en förändring inom organisationen, så att alla från ledare till anställda öppen och med trovärdighet ger en nyanserad och vettig konversation runt vårt försvar. Lycka till!

  • Sociala medier och Försvarsmakten | /Kim Hakkarainen 23 juli 2013 07:31

    [...] Riktlinjernas innehåll kan för de flesta uppfattas vara självklara. De är dock en viktig signal till personalen om myndighetens syn på sociala medier, t ex vad gäller yttrande- och [...]

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *