Med anledning av främst Wisemans och Chefsingenjörens inlägg om PRIO (och alla de kommentarer i stort och smått som följt) kopplat till det nyligen driftsatta Införande 3-4 vill jag som ansvarig i Försvarsmakten för just PRIO-införandet ge några korta kommentarer och reflektioner.
Varför krävs det att systemet ligger nere för flertalet användare under en tid inför en så pass omfattande driftsättning som den som vi nu gjort undrar många. Det är en klart motiverad fråga.
Huvudskälet är att det är en mycket omfattande mängd information som skall föras över från de gamla systemen till det nya systemet och det gäller att säkerställa att informationen hamnar rätt och att systemets informationsflöden faktiskt fungerar med den nya informationen på plats. Detta görs stegvis för att man vid eventuella problem skall ha klart för sig var problemet berodde på så att det kan rättas.
Införande 3, som är logistikrelaterat, består av en rad funktioner. Reservmaterielförsörjningen ingår i en del som kallas Materiel- och Förnödenhetsförsörjning (MOF). I denna har vi drabbats av problem, det råder ingen diskussion om den saken. Min uppfattning, efter att ha besökt såväl Servicedesk, RESMAT (med centrallager) och FMCL (Försvarsmaktens Centrallager beläget i den vackra gråtonade bygganden vid Arbogainfarten) är att det kommer att krävas en kombination av åtgärder för att komma till rätta med nuvarande problematik. Åtgärderna skall ske skyndsamt men systematiskt. De återfinns inom ett antal områden.
1. Utbildning: Personalen vid centrallagret och vid garnisonslager måste ges utökade möjligheter att lära sig det nya systemet. I detta ligger ren utbildning men även att man över tiden måste lära sig de nya möjligheter som systemet medger men som man av naturliga skäl inte ser förrän efter ett tag. Inför driftsättningen valde vi, rätt eller fel, att utbilda ca 25 % av medarbetarna för att efter driftsättningen genomföra breddutbildning, vilken pågår ända fram till i sommar.
2. Användarinstruktioner: Användarinstruktioner (eller manualer) krävs på såväl övergripande som detaljerad nivå. Här har Försvarsmakten misslyckats med att i tillräcklig tid få fram dessa i tillräcklig omfattning. Det är bara att beklaga och vi (alla berörda: FMLOG, HKV PROD LOG och PRIO) jobbar på att successivt ta fram dessa.
3. Förändrat arbetssätt: Ja, PRIO innebär ett förändrat arbetssätt inom många områden. Det måste alla berörda inse och ta till sig. Erfarenhetsmässigt är detta mycket svårt och tar sin tid, inte minst då de gamla systemen funnits mycket länge och successivt har kunnat förfinas. Därmed inte sagt att det är OK att det förändrade arbetssättet innebär att man får ”betydligt fler knapptryckningar än tidigare”. Det måste givetvis vara minst lika effektivt i morgon som igår.
4. Systemändringar: Det är helt klart att det kommer att krävas vissa justeringar av systemet (PRIO) för att vi skall nå såväl effektivitets- som användarvänlighetskrav inom materiel- och förnödenhetsförsörjningen. Några förändringar är redan införda för att förenkla ”plocklösningen”, som är en flaskhals men det kommer mera. Är det inte då ett misslyckande att efter 2 års utvecklingsarbete behöva börja med att bygga om frågar sig någon. Jo, det är det nog, måste man svara på den frågan. Samtidigt gäller det att ha respekt för att vår verksamhet är komplex och att allt inte går att förutse i detalj trots att vi haft expertis från berörda enheter med i arbetet.
5. Support: Att problem skulle uppstå vid driftsättningen någonstans hade vi förutsett. Dock visste vi inte exakt var eller inom vilket område detta skulle ske. Därför hade vi skapat ett team och en funktion kallad ”Extraordinär support” (EOS) mellan FM och IBM. Det är det teamet som nu under ett antal veckor med stora insatser som är värda all respekt stöttar verksamheten ute på de respektive lagren i FM. Det kommer vi att fortsätta göra till dess vi känner att det fungerar på ett tillfredsställande sätt.
PRIO är, och kommer att vara, en stor utmaning för Försvarsmakten att få på plats och att kunna utnyttja på mest effektiva sätt. Det har vi vetat om hela tiden. Det är också den erfarenhet vi fått från Norge, Danmark, Finland, Kanada och Tyskland m.fl. länder som använder SAP-systemet på ett likartat sätt som vi gör. Det som ger i vart fall mig kraft är att när vi samarbetar med dessa länder i frågor kring PRIO, vilket sker i det nordiska samarbetet NORDEFCO samt i den internationella användargruppen för SAP inom Försvarssektorn DEIG (Defence Interest Group), är att alla som vi diskuterar med också är eniga om att systemet, väl på plats, är en grundbult för att ländernas försvar skall kunna leverera efterfrågad förmåga nationellt och internationellt.
Vi har bara börjat smaka på det ännu i och med fjolårets uppsättande av flygvapnets Libyeninsats. PRIO användes där för första gången såväl för att sätta upp och löpande hantera ekonomin som att sätta upp och hantera den ingående organisationsstrukturen med ingående personal. Det gick mycket snabbt och höll mycket hög kvalitet både före, under och efter insatsen. Något större mått av ”cred” för Libyeninsatsen har dock inte PRIO fått officiellt men systemet var en av många möjliggörare.
I det stora hela gäller som alltid krigföringens första grundregel för ett lyckat slutresultat: Sätt upp ett mål och håll fast vid det. Det gör jag, och det gör alla vi som jobbar med att utveckla PRIO. Idag och i morgon. Det kräver dock stora ansträngningar, men det brukar vår verksamhet göra och jag är stolt över de ansträngningar som min personal (och många andra) gör för att systemet skall bli just det stöd som Försvarsmakten eftersträvar och förtjänar.
Thomas Engevall
Flottiljamiral
Chef för PRIO-införandet i FM