Åhoj, stormända ut! Falken ligger fast förtöjd i Lisboas Base de Naval och rider ut stormen bakom vågbrytare. Under denna tid har besättningen haft gott om tid till reflektion och tankestunder, samt några extra backningar godfika tack vare lite födelsedagsbarn.
Under tiden besättningen har varit här har vi reflekterat mycket över vad gott sjömanskap är och vad det innebär för de blivande Officerarna i elevbesättningen. Det tänkte vi dela med oss av i avsaknad på andra spännande anekdoter.
Vi har valt att sammanfatta detta i fem kärnbegrepp:
Ledarskap, Örlogsmässighet , Tempoväxling, Handlingskraft, Samarbete och Respekt för varandra.
För att inleda så är ledarskap ett centralt begrepp i det goda sjömanskapet. Inte bara över andra men även över sig själv. Att ta ansvar för andras och egna handlingar kan låta lätt klyschigt. Men när man är sjösjuk är man inte sig själv, och alla blir sjösjuka någon gång. När man inte är sig själv är det svårt att ta ansvar för sig själv ibland, så därför är det viktigt att man stöttar varandra. Oavsett grad eller befattning så är ledarskapet centralt för att arbete ska kunna bedrivas till sjöss.
Örlogsmässighet är ett konstigt ord för de som inte varit i flottan, men det innebär kortfattat att man har ordning och reda på egen och fartygets materiel för att det ska vara lätt att arbeta och röra sig ombord när ingenting sitter still. Samt för att minimera skaderisken när hårda saker flyger omkring huvudet på besättningen.
Tempoväxling är nog ett av Försvarsmaktens favoritord. Men det är nog ännu lite mer välanvänt inom just flottan.
Ex. Ena stunden ligger besättningen på däck och solar, andra så ser man stormen på horisonten och man har fem minuter att bärga alla segel för att stormen kommer. Att klara dessa tempoväxlingar är därför centralt inom det goda sjömanskapet.
Att beslut kommer och att dessa ageras på har vi sammanfattat som Handlingskraft. Att stå och vela medan någonting är halvgjort, att ett segel är till hälften bärgat eller att en tamp ligger fri innebär bara en skaderisk eller risk för att materiel förloras. Därför är det alltid bättre att ett beslut tas och det ageras än att man hamnar i limbo av något slag.
Samarbetet i samspel med en djup respekt för varandra inom besättningen är sannolikt den viktigaste punkten. ”Part of the ship, part of the crew” – som de säger i Pirates of the Caribbean. Fartyget fungerar inte utan en besättning och besättningen överlever inte utan varandra. Elevbesättningen bor 26 personer på en yta av 30 kvm, då måste man förstå att alla andra är i samma sits som en själv. Med knappt mer än en kvm var och sjösjuka, sjögång och blöta kläder är det av stor vikt att stötta och respektera varandra, samt vara arbetsvillig för att fartyget ska gå runt.
Gott sjömanskap är olika för alla, men de flesta ser dessa som grundpelare som man själv senare kan bygga vidare på.
Nu inväntar vi losskastning mot Lá Coruña! GMY