På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.
Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.
Detta resebrev kommer att ta oss från La Gomera via Puerto Rico till vår slutdestination Las Palmas. Det började med att vi kastade loss La Gomera den 17/1, straxt efter lunch, för att ta oss mot vår ankringsplats utanför Puerto Rico, Gran Canaria. Losskastningen gick bra och vi hade nästan 40h på oss att segla den korta distansen på 88 sjömil, vilket gjorde att vi behövde hålla en väldigt sparsam snitthastighet för att ankra den 19/1 klockan 10:00. Vi hade vindarna med oss till en början som gav bra tryck i seglen och en snabbare hastighet än vad vi eftersträvade, men eftersom vi hade räknat med stiltje, syd Teneriffa, gick allting enligt plan. Väl framme utanför Puerto Rico ankrade vi och påbörjade återställningen.
Under dagen den 19/1 städades det ordentligt och övades på rodd med HMS Lill-Falken då vi skulle ta mot Kmd Eric Öhrn, CSSS, nästkommande dag. Det svabbades fribord och putsades mässing i flera timmar, samtidigt som de flesta elever längtade efter ett allemansbad som belöning. Dagen gick fort och alla kunde lägga sig nöjda med sina insatser gällande seglats, rodd och återställning.
Morgonen den 20/1 var det soligt och 20 grader, alla var förberedda på vad som skulle ske den dagen. Inte nog med att vi förlorat våra sju starkaste elever till HMS Lill-Falken för hämtning av Kmd Öhrn, skulle resterande söka spel och vinda hundra meter kätting innan de kom tillbaks med skeppsbåten. Väl vindat och skeppsbåt med gäst i sikte satte vi kurs och låg fart ut från Puerto Rico, vi tog mot Kmd Öhrn ombord och var beredda att sätta segel mot Las Palmas. Denna sträcka hade räknats ut vara runt 50 sjömil och skulle ta oss hela dagen fram till kvällen. Seglingen bjöd på sydvästliga vindar som var perfekt för oss och gjorde att vi nådde 9,8 knops hastighet under några timmar, men som beräknat vände vindarna till väst och vi blev utan vind närmre Las Palmas. Utanför Las Palmas gick angöringen bra och vi skulle in för att ankra i hamnen, väl genomförd ankring så kunde samtliga ombord känna sig tillfredsställda med dagens insats och inför en god natts sömn.
Tisdagen 21/1 var kommen och vi skulle in i den trånga hamnen för att bunkra och i ett senare skede förtöja en sista gång, för de som känner till hamnen Muelle Deportivo vet ni att den kan vara utmanande att röra sig i, särskilt för en skonert, därav kände nyckelpersonalen att det var bäst om de tog över för sista manövern som HMS Falken skulle göra innan perioden var slut. Förtöjningen vid bunkringsplatsen gick bra, linehandlers hade blivit skjutsade in i förväg och såg en mycket fin segelbåt ligga precis akter om vår bunkringsplats, en Swan 90, ombord denne lyxbåt var det faktiskt en svensk kapten med namn Erik som skulle segla över skutan med sin personal till Antigua. Efter bunkring skulle vi förtöja på vår slutliga plats, bredvid Elida 5. Sista förtöjningen gick bra trots en komplicerad manöver och vi kunde slutligen slappna av och känna oss nöjda med hela skonertperioden. Under kvällen var det en avslutningsmiddag som ägde rum, där kockarna hade förberett en fin trerättersmeny kvällen till ära. Till förrätt blev det gambas med tillbehör, varmrätten var anka med potatis och rödvinssås och till efterrätt hade kockarna gjort en hemmagjord chokladpudding med bärkompott. Maten var mycket god och middagen innehöll både hamnföredrag, tal och självklart lite sång.
Nästa dag var det rent skepp, den förstärkta rengöringen tog sin tid som sig bör och under tiden fick eleverna sitt preliminära kursintyg av chef von Wowern och sekond Jeppsson. Eleverna från Officersprogrammet 22-25 och gymnasieelever från Bernadottegymnasiet i Malmö ger ett stort tack till nyckelbesättning och till H.M. Konungen för en väl genomförd seglats
Personlig blogg
Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.
Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.