På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

RESEBREV HMS GLADAN 3/6 – 5/6

Resebrev 2017-06-03 av 222 Alm

Idag så har vi fått nya besättningsmedlemmar! Tjänstegrenarna samband samt kock mönstrade på gladan tidigare idag så att besättningen nu är fulltalig. Vi är mycket taggade! Gladans besättning består nu av tre täter. Nyckelbesättningen, som gör allt för att lära oss så mycket som möjligt. Omgång 1, vi som redan har varit ombord i en vecka, alltså befattningarna SIS samt Samband land. Omgång 2, våra kamrater som mönstrade på tidigare idag. Målet är att integrera omgångarna 1&2 så att vi blir en sammansvetsad besättning.

Idag har vi bara legat till kaj hela dagen. Den påbörjades i sedvanlig ordning kl 06.30 med en mycket god frukost som delvis bestod av bl.a. jordgubbar. Efter frukosten hade vi uppställning där vi delgavs information kring påmönstring rörande omgång 2. Därefter så genomförde vi en grundlig rengöring utav HMS Gladan hela förmiddagen. 12:25 ställde vi upp för fys och joggade bort till en gräsmatta ungefär 2-2.5 kilometer från kajen. Där körde vi cirkelträning och avslutade med en mycket rolig fotbollsmatch. När vi återigen fann oss ombord på Gladan 16:00 så hade omgång 2 redan genomfört påmönstringsceremonin och de var i full färd med en rundvandring där man skapar sig en kännedom om fartyget. Efter middagen hade vi lektion med fartygschefen och därefter så förfångar Babords vakt, där jag ingår, poster ikväll. Styrbords vakt har permission till 24:00. Imorgon kastar vi loss igen och för 2 omgång blir det deras första segling, jag är övertygad om att det kommer gå bra.

Med vänliga hälsningar

222 Alm.

————————————————————————————————————————-

Resebrev 2017-06-04 av 101 Fjeldseth och 303 Rasmusson

Förmiddagen började med att vi som varit här längre fick lära oss att ro, medan de som kom igår gick igenom olika poster till sjöss. Utkik, frälsarkranspost och glaspost är några av de olika posterna som man fick lära sig.

”Sitt som sjömän i en båt!”

Efter lunch kastade vi loss och seglade runt i Stockholms skärgård, vilket var mycket intressant. Vi som har varit ombord sen i måndags fick sätta våra kunskaper på prov genom att guida och förevisa för Gladans senaste tillökningar. Som den ”gamla” besättningen märker man hur mycket man faktiskt har lärt sig under så få dagar. Vi lärde dem allt från tamparnas olika namn, hala segel samt hur man kveilar tampar, vilket betyder att man på ett snyggt sätt ”rullar” ihop tamparna och hänger upp dem prydligt.

Rodden gick bl.a. förbi Stockholms slott och Högvakten.
Innan vi seglade iväg gick vi igenom säkerheten med den nya besättningen vilket bestod av hur man ska ta sig till väga om olycka skulle ske och man behöver överge fartyget samt vilket kvarter som har vad som uppgift.

”För rundrodd, överallt, hal ut!”

Vi förtöjde vid 17 tiden vid Nybrokajen och innan middagen serverades hade vi ”klargör på däck” vilket innebär att man ska snygga till båten.
Efter middagen hade vi lektion i hur man gör olika knopar så som pålstek, råbandsknop och skotstek.
Klockan 20.00 fick babords vakt permission och styrbords vakt står för kvällen och nattens poster.

Med Vänliga Hälsningar

101 Fjeldseth och 303 Rasmusson

————————————————————————————————————————

Resebrev 2017-06-05 av 204 Karlsson

Rutiner sätter sig snabbt. Efter bara 2 dagar ombord på Gladan så har kroppen ställt om att vakna klockan 06:30. Varje morgon vid 06:30 så sker en så kallad ”purrning” ombord. Det vill säga besättningen väcks och fartyget kommer till liv. Imorse var det knappt en kvart tills att trossdäck var helt återställt och samtlig bingmatriel var bortstuvad. ”Bord och bänkar!” skreks uppe från däck (trossdäck förvandlas till en matsal). Genast bildades det en langningskedja och gröt, pålägg och dylikt fördelades hastigt till alla elever.

Idag var en ytterst bra dag att få segla med Gladan. Under hela förmiddagen så besöktes vi av marinchefen Amiral Jens Nyquist och runt 20 internationella militära atagéer.

MC embarkerar och HMS Gladan möter upp med fallrepscermoni.

Vi hissade storseglet, gaffelfocken, stagfocken och klyvaren och kastade loss runt 10:00 tiden för att bege oss ut på våran skärgårdstur. Väderförhållandet idag var mycket bättre än gårdagen och vi fick äntligen pröva på att segla riktigt fort. Vi tog oss ända vägen ut till Vaxholm. (Red. Anm. Nästan... hela vägen ut till Vaxholm)

Till lunch så serverades en Caesarsallad’s buffé som blev mycket uppskattad. Hela besättningen åt i två omgångar om Babord och Styrbord sida då vi fortfarande var ute på sjön och seglade. Som blivande kock så beundrar jag kockarna ombord då det har minimalt med utrymme och levererar hög kvalité på rätterna dem serverar.

Här en idolbild på 1.Kock Håkansson. Han utmanar solen i att stråla mest.

Vi la till vid Nybrokajen runt 15:00 och började återställningen av Gladan. Tanken var från början att vi skulle lägga till ankars någonstans i skärgården ikväll men på grund av tekniska problem med dricksvattengeneratorn så förblev vi vid kaj. Eftersom jag tillhör babordsvakt så blev det vi som fick gå eldrond, natta däck och sköta vakten medans styrbordsvakt fick permission.

HMS Gladan förtöjd vid nybrokajen.

Man märker i efterhand och mot slutet av dagen hur otroligt mycket man har lärt sig på endast två dagar. Det är enormt mycket information att ta in men det blir roligare och roligare för varje dag som går då man kan vara mer aktiv i tjänsten ombord.

204 Karlsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *