På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 2017-05-31

Resebrev 2017-05-31 av 141 Ekbom, 121 Grinde & 101 Fjeldseth.

Vi började dagen 00:00 med hundvakten (00:00-04:00) där Ekbom stod som utkik. Grinde förfångade rodret och Fjeldseth satt frälsarkrans post. Posterna roteras varje timme. Vädret natten bjöd på var blåsigt och kyligt. Efter fyra timmars post fick vi krypa ner i bingen. Ekbom och Fjeldseth sover i fasta bingar medan Grinde har en hängbinge. Fördelen med fasta bingar visade sig ganska snabbt när man såg Grinde ligga i något som kan beskrivas som en slänggunga, den gungade från Styrbord till Babord upp till ca 90 grader (Red. Anm. Ett blogginlägg blir alltid bättre med lite salt och peppar). Nackdelen med fasta bingar kommer när fartyget har en kontinuerlig lutning åt ett håll.

Uppstigning 07:00 och frukost därefter gick vi vaktens fria kvarter vilket innebär att man finns på däck och bistår VO/Skepparen med saker som behövs göras. När det kommer en ledig stund övar man tampar (ALL LEDIG TID ÄR TAMPTID).

Efter Vaktens fria kvarter var det dags för lektion i sjötermer 1 som följdes upp av lektion i mässingsputs för alla utom toppgastarna Ekbom och Palmhagen som fick klättra högst upp i masten och lära sig vad toppgastar gör av Skepparens Karl och Timmermannen.

Efter att mässingen på fartyget hade putsats och toppgastarna (med Nycklarna dvs. Skepparens Karl och Timmerman) blivit klara, var det dags för ”bord och bänkar”, som är förberedelser för middag nere på ”Trossbotten”.

Under allemans kaffe hade kockarna bakat kladdkaka med vispad grädde och hallon som det bjöds på eftersom att 321 Larsson fyllde år idag, sekonden tog därefter ton och skönsången startade.

Nu måste vi sluta skriva för 2.O ska ha nattskaffning och vi måste återgå till arbetet. (red. anm. Författarna hade satt sig på 2.Os matplats). Om 30 minuter blir det bingen för våran del för att vila 3,5 h innan nästa vakt börjar.

Med vänliga hälsningar,

101 Fjeldseth, 121 Grinde & 141 Ekbom.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *