På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan – 170925

HMS Gladan

Lyxkryssa till medelhavet? All inclusive? Spa och bar? Nej…

Stå i regn och rusk för att hissa och hala segel, vakna var fjärde timme under natten för att ta över vakten och posterna på fartyget samt försöka uträtta sina behov i en ibland lutande och roterande toalett. Detta är vardagen för oss på HMS Gladan som just nu befinner på atlanten utanför Frankrikes nordvästra kust.

Idag den 25 september (löning för er som har möjlighet att spendera pengar) påbörjade vi i babords vakt vårt första pass 00:00 och förfångade posterna utkik, frälsarkranspost, loggast, glaspost och rorgängare. Vi kämpande oss igenom en kall och blöt natt fram till 04:00 då styrbordsvakt löste av oss. Därefter fick vi tre timmars sömn innan vi ännu en gång vaknade till tonerna av ”Deadringer for love” av Meatloaf och Cher, denna audiopsykologiska upplevelse är ett återkommande fenomen på skonerterna för att väcka eleverna. Hur detta påverkar oss har vi inte analyserat ännu men vissa älskar låten men de flesta börjar tröttna på den.

Kort efter att vi väckts av detta klassiska stycke serverades frukosten 07:30 som vi åt snabbt för att hinna diska och anpassa klädseln till nästa vakt som påbörjades 08:00 med en uppställning och överlämning från styrbords vakt. Passet började ungefär som förväntat, regn och kyla, men efter en timme eller två så trängde solen sig igenom de moln som låg längs horisonten och värmde upp både kropp och själ.

Klockan 12:15 lämnade vi åter igen tillbaka vakten till styrbords vakt för en av dagens höjdpunkter; Idag serverade byssan ugnsbakad potatis med skagenröra, det var en kulinarisk upplevelse (kockarna gör ett fantastiskt jobb ombord). Lektion var planerad efter lunchen och idag gick vi igenom riggen och dess komponenter. För er landkrabbor (Malm inkluderas) som tycker att ett segel är ett segel har en hel värld av förvirrande och ibland ologiska sjötermer att ta till sig, men skepparna hävdar ett det är ett ”internationellt språk för sjöfolk”.

Tampar har pluggats mycket då vi måste klara ett tamp-prov för att få permission i Brest. För er landkrabbor som inte vet vad en tamp är, så är det ett rep vars funktion är att justera någonting i riggen t.ex. ett segel eller en bom. Skeppet delas in i två stationer; förstation och storstation, vi i förstationen har mer än 25 stycken att lära oss och det är inga lätta eller logiska namn. Några exempel är ”Förtoppsseglets halsupphalare” och ”Skonertens pikefallssträcketalja”, önska oss lycka till inför förhöret på torsdag.

Detta resebrev kan tolkas som att det bara är misär och elände men det är en del av vardagen till sjöss på ett segelfartyg. Vi har otroligt roligt och en fin gemenskap i denna, för många, nya upplevelse. Vi har fantastiska befäl som hjälper oss med alla frågor vi har och besitter stor kunskap inom segling, sjömanskap och officersyrket. Stämningen ombord är god och trots att bristen på sömn sätter sina spår så är alla alltid nära till ett leende.

Kanske man, kanske mus, i alla fall inte sjösjuk.

402 Wistrand

412 Malm

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *