Lyxkryssa till medelhavet? All inclusive? Spa och bar? Nej…
Stå i regn och rusk för att hissa och hala segel, vakna var fjärde timme under natten för att ta över vakten och posterna på fartyget samt försöka uträtta sina behov i en ibland lutande och roterande toalett. Detta är vardagen för oss på HMS Gladan som just nu befinner på atlanten utanför Frankrikes nordvästra kust.
Idag den 25 september (löning för er som har möjlighet att spendera pengar) påbörjade vi i babords vakt vårt första pass 00:00 och förfångade posterna utkik, frälsarkranspost, loggast, glaspost och rorgängare. Vi kämpande oss igenom en kall och blöt natt fram till 04:00 då styrbordsvakt löste av oss. Därefter fick vi tre timmars sömn innan vi ännu en gång vaknade till tonerna av ”Deadringer for love” av Meatloaf och Cher, denna audiopsykologiska upplevelse är ett återkommande fenomen på skonerterna för att väcka eleverna. Hur detta påverkar oss har vi inte analyserat ännu men vissa älskar låten men de flesta börjar tröttna på den.
Kort efter att vi väckts av detta klassiska stycke serverades frukosten 07:30 som vi åt snabbt för att hinna diska och anpassa klädseln till nästa vakt som påbörjades 08:00 med en uppställning och överlämning från styrbords vakt. Passet började ungefär som förväntat, regn och kyla, men efter en timme eller två så trängde solen sig igenom de moln som låg längs horisonten och värmde upp både kropp och själ.
Klockan 12:15 lämnade vi åter igen tillbaka vakten till styrbords vakt för en av dagens höjdpunkter; Idag serverade byssan ugnsbakad potatis med skagenröra, det var en kulinarisk upplevelse (kockarna gör ett fantastiskt jobb ombord). Lektion var planerad efter lunchen och idag gick vi igenom riggen och dess komponenter. För er landkrabbor (Malm inkluderas) som tycker att ett segel är ett segel har en hel värld av förvirrande och ibland ologiska sjötermer att ta till sig, men skepparna hävdar ett det är ett ”internationellt språk för sjöfolk”.
Tampar har pluggats mycket då vi måste klara ett tamp-prov för att få permission i Brest. För er landkrabbor som inte vet vad en tamp är, så är det ett rep vars funktion är att justera någonting i riggen t.ex. ett segel eller en bom. Skeppet delas in i två stationer; förstation och storstation, vi i förstationen har mer än 25 stycken att lära oss och det är inga lätta eller logiska namn. Några exempel är ”Förtoppsseglets halsupphalare” och ”Skonertens pikefallssträcketalja”, önska oss lycka till inför förhöret på torsdag.
Detta resebrev kan tolkas som att det bara är misär och elände men det är en del av vardagen till sjöss på ett segelfartyg. Vi har otroligt roligt och en fin gemenskap i denna, för många, nya upplevelse. Vi har fantastiska befäl som hjälper oss med alla frågor vi har och besitter stor kunskap inom segling, sjömanskap och officersyrket. Stämningen ombord är god och trots att bristen på sömn sätter sina spår så är alla alltid nära till ett leende.
Kanske man, kanske mus, i alla fall inte sjösjuk.
402 Wistrand
412 Malm