På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 170925 – tillägnas alla våra nära och kära

HMS Gladan

I skrivande stund är vi inne på vårt åttonde dygn och idag kl 16:00 hade vi seglat över 960 distans minuter sedan vi lämnade Öckerö måndagen den 18 september. 8 dygn på gladan betyder att vi endast sovit ca 30-40 h totalt, uppdelat i 3 timmar åt gången. Vädret har varit blandat men just nu skiner solen på oss här på atlanten medan vi fortsätter att färdas mot Brest. ETA (estimated time of arrival/uppskattad ankomsttid) 26 september kl 1700.

 

”Kärleksknop” Denna knop har olika användningsområden. Till exempel att sjömän förr i tiden som var borta långa perioder gjorde denna kärleksknop som de skickade hem till sin käresta. Om de sedan fick tillbaka den ihopdragen betydde det att den käresta fortfarande var trogen, att då få tillbaka den orörd var inget glatt besked. Det kunde även gå till så att knopen som skickades hem hängdes på dörren med ett besked så att sjömannen som kom hem visste vad som väntade innan de öppnade dörren.

Även fast försvarsmakten ställer höga krav på sina anställda så skulle vi, säga att det ibland ställs högst krav på våra nära och kära. Vi är inte alltid nåbara, vi jobbar den tid på dygnet som krävs samt alla dagar i veckan och ibland i långa perioder, vi kan bli inkallade med kort inställelsetid och vi kan inte alltid berätta vad vi gör eller vart vi är. Ofta har vi högt tempo och har fullt fokus på uppgiften, fast det betyder inte att vi glömmer bort er anhöriga, kanske snarare tvärtom. Tankarna vänder ofta hemåt båda i jobbiga och lugna stunder och det ger oss vilja och energi. Vi uppskattar att ni accepterar vårt yrkesval genom att stötta och ta hand om allt där hemma, det är tack vare er som vi orkar ta oss igenom tuffa perioder.

Vågen av hemlängtan börjar byggas upp. Vi saknar mer och mer känslan av att få vara tillsammans eller åtminstone att få prata med er utan avbrott på grund av tid eller täckning.

All respekt åt er då det är lättare för oss att lämna för en utbildning eller i detta fall ett utmanande och ibland jobbigt äventyr på HMS Gladan, än vad det är för er att bli lämnade hemma där vi försvinner från vår gemensamma vardag.

Jag vill skicka många kramar till min familj och massa kärlek till min underbara sambo Johan Håkansson, jag älskar och saknar er! //Sara Arvidsson

Jag uppskattar detta äventyret mer än vad jag trodde men samtidigt är det oundvikligt att inte försvinna iväg till dig min älskade Moa Zalar. Jag saknar dig, längtar otroligt mycket efter att få komma hem till vårt nya hus och att få se vad som har hänt med magen. //Din Martin ”Patte” Holgersson

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *