På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 170919

HMS Gladan

Det är en mörk, regnig natt i Kiel bukten, klockan har precis passerat midnatt och första kvarter är redo för att förfånga posterna ombord. Det har nu passerat 29 timmar sedan HMS Gladan kastade loss från Öckerö varvet med 24 nervösa SOU kadetter ombord.

Med en oklanderlig solnedgång i bakgrunden inledde vi vår 4 veckor långa seglats mot varmare breddgrader. Resan skall ta oss genom Kattegatt och Stora Bält, ner genom Kiel kanalen för att sedan röra oss genom engelska kanalen mot det omtalade (och stormiga) Biscaya, slutdestination Lissabon, Portugal.

Vi har inom SOU 17 folk med bakgrund från våra sjögående förband men också några riktigt tvättäkta landkrabbor från marinens landbaserade förband.
Tjattret på bussen från Karlskrona, där resan påbörjades, var fyllt av optimism, en liten gnutta oro och stor nervositet. När bussen efter 6 timmar äntligen rullade in på Öckerövarvet och våra ögon mötte fartyget som skulle bli vårt hem, uppstod dock endast en tanke;
” -Herregud vad högt masterna går!”

Inledningsförfarandet för vår ombord mönstring innebar den traditionella ”topp äntringen”,
då varje elev klättrade upp och över en av de två masterna. För vissa var det ingen match, för andra, något av det mest adrenalinpumpande de gjort.
En upplevelse genomförd 21 meter ovanför vattenytan!

På vår färd fram till denna skrivande stund har vi fått uppleva det bästa av vad höstvädret Sverige och dess hav har att erbjuda, med regn, blåst och sjösjuka. Men trots detta är humöret på topp och idag fick vi äntligen en gnutta solsken, som likt ett ljus ledde oss förbi (och med nöd och näppe!) under Stora Bält bron. Det var nästan som jag (Erika) kunde ta på undersidan av bron, men som utkik räds man inget! Har man överkommit klättringen upp för fockmasten så är utkikstjänsten en baggis!

Hitintills ombord på vår färd har vi fått utbildning på diverse tampar, segel och det ärofyllda uppdraget att putsa upp fartygets mässingsdetaljer. Vi har också fått gå igenom fartygets alla poster och rutiner, vilka vi nu även besätter dygnet runt blandat med utbildning.

Vad har varit den tuffaste uppgiften hittills? För de arma själar ombord som fått uppleva den underbara hängkojen så är svaret på denna fråga enkel. Hos andra har sjösjukan tagit sig en törn, och för vissa är det höjden på masten under utkiksposteringen som fått knäna att skallra en aning.

Nu går vi mot varmare vindar, kanske hårdare och garanterat blötare, men det känns ändå väldigt bra! Rutinerna och sjöbenen börjar sätta sig, även hos landkrabborna ombord och humöret är glatt! Detta är vårt första resebrev och det är första av många som skall beskriva våra upplevelser på resan och ge er en möjlighet att få följa med på den, i den mån ni kan.

Nu gungar det på rätt friskt så skribenterna tackar för sig då vi ska gå och hänga över relingen en stund, innan vi fortsätter vårt vidare arbete in i gryningen.

 

Erika Karlsson 323

Linus Johansson 301

Genomgång på kajen

Ombord mönstring

Genomgång av stationer

Frälsarkranstpost

Stora bältbron

Till rors

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Mari & Per Wickström 20 september 2017 22:51

    Blir spännande att följa er seglats med Gladan!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *