På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160711

gladanochfalken

 

Resebrev 11/7 2016 HMS Gladan

Efter att bara ha gått för motor mellan Oskarshamn och Åhus fick vi under gårdagen äntligen sätta segel. Förutom de första fallen av sjösjuka hos några av eleverna var eftermiddagen relativt lugn när vi kryssade längs Skånes sydöstra kust och vi fick öva på vändningar.

Spännande blev det istället under nattens hundvakt, nästan lite väl spännande. Hundvakten, det vill säga vakten mellan 00 och 04 började lugnt men vi kunde se vad som enligt ordinarie besättning var ovanligt mycket blixtar i den västra horisonten. Runt klockan två kom regnet, vi var påväg rakt in i en kallfrontspassage.

4e skepparen och VO (vakthavande officer) tog beslutet att ta in vår RIB, en slags gummijolle som används för bland annat livräddning och att underlätta vid förtöjning. Normalt sett hänger den utanför relingen men vid hårt väder vill man gärna ta in den över däck. På grund av att en vajer som RIBen är fäst i låg fel fördröjdes arbetet. Just som vajern låg löst kom ett plötsligt vindomslag och skeppet började luta rejält åt styrbord där vi hjälplöst försökte hålla kvar RIBen. Havet sköljde över däck och vattnet nådde långt över midjan på oss som arbetade med RIBen. Vi stod nu med fötterna mot relingen istället för mot däck och vissa trodde nog att skeppet skulle gå under. 4e skepparen skrek klokt nog åt oss att släppa RIBen för att vi inte skulle sköljas över bord eller skadas. RIBen som nu endast var fäst i sin aktra vajer hängde nu lodrätt ner i havet som slet ur mycket av utrustningen ur den, bland annat bränsletanken och motorkåpan.

Det är nu kolmörkt, regnet vräker ner och blixtarna slår frekvent och förstör vårt mörkerseende. Rorgängaren hängde nästan i ratten och frälsarkransvakten trodde han skulle behöva utföra sin uppgift skarpt. Panikartat försöker vi hålla oss kvar på däck och kan endast se på när det kraftfulla vattnet sliter i vår stackars RIB. Nyckelbesättningen är dock iskalla och lyckas dreja bi, det vill säga lägga båten nästan still i vattnet och skepparna kan nu ta ombord RIBen igen och fördela arbeten. Hela besättningen

hjälper till i arbetet. Babords vakt som normalt sett endast skulle ha sovit tre timmar den här natten fick nu ännu mindre sömn men får välförtjänt sova ut under förmiddagen istället

Ovädret passerade lika snabbt som det slog till och morgonens segling upp till Öresund blev en lugn affär. Nattens händelse är dock fortfarande det vi pratar om. Så här i efterhand minns man hela situationen som något taget ur en Hollywoodfilm. När vi tittade på klinometern, en mätare som visar båtens lutning i sidled så visade den 42 grader. Under seglingen i går eftermiddag när vi tyckte det lutade mycket lutade hon endast 5-10 grader så nu har vi ett lite annat perspektiv. Även om det var obehagligt när det hände så är det i efterhand en bra erfarenhet och faktiskt ganska häftigt. Man blir påmind om och ödmjuk inför naturens krafter.

131 Eric Eliasson, 101 Simon Folbert och 141 Dante
Framtida sonaroperatörer på ubåt som är rätt glada att vi kan dyka undan sådant väder.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *