På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160710

gladanochfalken

Hej Gladan och Falkens bloggläsare.

Jag sitter just nu i Åhushamn på min vaktpost, utsikten från styrbord är industrimiljö i form av lantmännen eller dylik industri och babord sida är mer tilltalande med växter och mindre asfalt. Resan hit har gått bra för de flesta men vi har haft vissa undantag, jag vill inte nämna några namn för Borgströms skull. Vi har redan avklarat tre dagar ombord och tiden har seglat förbi. Men även om tiden har gått fort har man lärt sig väldigt mycket och det har vi den mycket kunniga personalen ombord att tacka för. Roligast för dagen var när jag navigerade när vi gjorde framfart i vattnet. Det som är roligt med att navigera är att man tilldelas ett så stort ansvar och att personalen litar på det slutresultat man kommer fram till. Jag som skall vidare till 1:a Ubåtsflottiljen får passa på när jag kan och njuta av den vackra utsikten till sjöss. Mitt tips till er läsare som ännu inte provat på att segla: Gör det. Jag vill även passa på att hälsa till min Underbara flickvän, Mamma, Pappa, mina fem syskon Men framförallt till min Mormor och Morfar. Ni är guld värda allihopa!

Med Vänliga Hälsningar Tobias Andersson

 

Även ifall vi nästan hela tiden är i full gång med någonting så kan man inte släppa tankarna på där hemma. Även att vi bara har fem dagar kvar på vår seglats mot Öckerö så känns det som en evighet. Varför jag känner såhär är för att jag har min kärlek där hemma som jag längtar efter att få krama om. När jag sitter här i skymningen kan jag tänka mig de sjömän som tänkte samma sak både förr och nu. Men dessa har och hade betydligt längre seglatser.

Igår eftermiddag kastade vi loss ifrån Oskarshamn som några skrev i det tidigare inlägget. Jag och mitt kvarter hade knoplektion. Ja som det låter så fick vi lära oss att göra en del knopar. Några var t.ex. Dubbelt halvslag, pålstek och skotstek. En del var lite kluriga än andra men det är bara att träna. Sedan gick vi och la oss för att senare gå upp och ha vakt mellan kl 00.00 – 04.00. Jag började mitt pass i utkiken och att klättra upp i masten i mörker och ett fartyg som gungade var inte lite utan ganska så jättemycket obehagligt. Nu gungade det i och för sig inte så mycket, knappt alls men för mig och många andra som inte är vana vi detta kändes det som desto mer. Fick sedan sitta frälsarkranspost som innebär att man sitter uppe på halvdäck och håller koll så att ingen faller över bord. Om det skulle ske måste man vara snabb med livbojen och aldrig släppa blicken från den som fallit över bord. En timme senare fick jag ta över rodret och styra vårt fartyg mot Åhus. Efter det var jag glasvakt som innebär att man finns tillgänglig om något skulle behövas göras, ringa i skeppsklockan varje hel och halvtimme samt gå maskinrundan och kolla så att allt står rätt till i maskinrummet.

Vi blev i morse väckta som vanligt med lite klassisk rock i högtalarna. Det var bara morgon nummer två men känner redan nu att i slutet av seglatsen är det inte omöjligt att den högtalaren åker i sjön. Nej skämt åsido så vaknar jag hellre upp till musik än en vass ringsignal.

Jag vill också hälsa till min mamma, pappa, syster, vänner och som sagt min flickvän hemma i Göteborg.                                                                                                              Hälsningar Martin Hellberg

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *