På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken rapport från byssan

gladanochfalken

God kväll gott folk…

En glimt in i kockens liv på HMS Falken:

Vi är 3 kockar ombord på HMS Falken, vi har jobbat tillsammans i byssan nu i nästan 2år vilket har medfört ett extremt starkt vänskapsband mellan oss.

Dagen startar ca 05.30 då alarmet ringer och man undrar fortfarande varför man är kock och varför man ska gå upp så här tidigt på morgonen. Man går upp fasar in rätt generator så att ugnarna kan köras(det har hänt mer än en gång att man glömt detta, då blir följden att man släcker ner hela fartyget, vilket kan vara lite kul ibland). Därefter dagens viktigaste punkt att starta kaffebryggaren, för vid 06.15 kommer 1sk och vill ha en kopp.
Frukosten kittas och man börjar så smått preparera lunchen.

Kl08.30 Har man diskat undan all disk från frukosten och återställt porslin m.m. nu äntligen kan man själv sätta sig ner och ta en välbehövd frukost. Med lite energi i kroppen så kör man igång i ett ursinnigt tempo för att hinna göra lunchen samtidigt som man vill förbereda så mycket som möjligt till middagen så man kanske hinner med att träna eller bara ta en paus.

Kl11.30 första sittning lunch serveras och man möts av glada miner från eleverna som stått på däck hela dagen och känt matlukten från byssan och vill hellre inget än att slänga i sig maten som en flock glupska gamar. Tacksamt nog så verkar det som eleverna gillar den mat vi gör, annars har folk lyckats luras oss i 2år, för vi får alltid stora tack av dem, vilket medför att man kanske bakar en extra kaka till kaffet ibland(kanske det är därför, men vem vet).

Kl13.00 Lunch slut, disk klar, kockar trötta. Äntligen känner man sig pigg och vaken men lite, för att citera 1:e skepparen, ”matt i lacken”. Man går ner och lägger sig på sin binge och pustar ut lite, men det dröjer inte länge innan man är i farten igen, inte för att man just behöver men det är så roligt och ha en glad besättning, så självklart slänger man ihop en liten kaka till kaffet.

Kl15.00 En glad besättning cirkulerar byssan som de gamar de verkar vara för att kunna vara först i kön till kaffet och få tag på den största bit kaka så man inte kommer sist och får den minsta, men det brukar lösa sig ändå för den som kommer sist brukar få 2 bitar.

Kl16.00 Kockarnas värsta timme(middagen serveras kl17.00) man står i byssan och bara väntar man har förberett allting så man skulle ha lite och göra på eftermiddagen, men nu ifrågasätter man sig själv:
Varför gick jag upp så tidigt, när jag har så mycket tid nu?
Varför gjorde vi allt i förmiddags?
Men det brukar bara dröja 10min innan man kommer på något att göra för att underlätta morgondagen, vilket i sin tur gör att man helt plötsligt har hur mycket som helst att göra när väl middagen skall serveras, självklart löser vi uppgiften men det är alltid kul att höra två killar stå i byssan och säga:
Det hinner vi!!!

Kl19.00 Allt klart, byssan rengjord, nattskaffning gjord, man stänger för dagen och äntligen kan man gå och duscha av mat osen som man samlat på sig under dagen.

Kl20.00 Man byter några ord med de andra kockarna, och man kryper in i sin binge och hoppas man somnar fort. En av kockarna ska upp på natten och göra nattskaffning kl23.30 & kl03.30.

Nu har ni fått en liten inblick vad kocken gör ombord i byssan. Hoppas det inte låter negativt nu för vi är alla tre kockar väldigt glada att få jobba ombord på flottans HMS Falken. Vi har ett skiftande jobb där den ena dagen aldrig är likt den andra, det kan vara allt från lugn morgon till ankars, till den gungiga biten mellan Strömstad och Kristiansand, till en FC representations middag till en mottagning ombord vi skall göra. Vi får vara med i arbetet på däck och dra i alla tampar som jag fortfarande är osäker om vi kan alla. Jag själv har förkovrat mig i astronomisk navigation vilket jag hade äran av att hålla en lektion i för våra befarna elever.

Så vi skickar en glad hälsning från oss i byssan till våra nära och kära, och till er som följer oss på bloggen.

Köksmästare Jacob Fröjd
1:e Kock Robin Ivarsson
2:e  Kock Andreas Lyman

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *