På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170604

HMS Falken

Äntligen tillbaka till sjöss efter ett välbehövligt pausdygn i Karlskrona.  Jag lyckades klämma nästan 12 timmars sömn på luckan vilket fick mig att inse hur trött jag nog egentligen var. När man väl är inne i livet på fartyget rullar timmarna på som ingenting, dagarna flyger förbi. Det är nästan sant. Det finns en plats på båten där tiden står still. Som frälsarkranspost i aktern på båten har du ett jobb, du ska upptäcka om någon faller i vattnet och vara först med att få i frälsakransarna och röksignaler i vattnet om olyckan är framme. Det händer aldrig, och det är precis det vi jobbar mot. Posten innefattar att stå eller sitta på läsidan av båten, fastankrad i relingen, och kolla vattenlinjen längs skrovet. En av de absolut viktigaste uppgifterna ombord, men ack så tråkig.

Sen vi kom till östersjön är det inte längre varma vindar klar himmel som gäller. Sveriges kust bjuder på kalla vindar och regn. Förtjänsten är god och man känner sig lite extra salt. Man kan ju inte ha hur mycket tur som helst! Mitt i vädermörkret jag har kommit till att uppskatta den fantastiska maten som kockarna producerar. Skaldjursrätter är något jag tycker de är extra grymma på. Varje dag är det något nytt och jag förvånas varje gång om hur de överträffar mina förväntningar.

Jag och Diab tog oss an att fixa till ordningen i vår skeppsbåt. Till min glädje fanns det en bok från 50-talet som beskrev in i minsta detalj hur sakerna i båten ska stuvas. Efter att ha följt instruktionerna noggrant började man förstå varför allt ska ligga på sina bestämda platser. Det ser inte bara pedantiskt bra ut, det har faktiskt en funktion. För att nämna ett exempel ska årorna i båten ska ligga åt speciella håll och på sina rätta platser för att man utan funderingar ska kunna börja manövrera.

Just nu (23.45) går vi för motor men hoppas kunna sätta segel vid midnatt om vinden vänt tillräckligt. Då kommer jag dock ligga och sova, inget hundpass för första kvarter denna natt.

 

141 Skogh

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *