På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170504

HMS Falken

En dag som var fylld med händelser. Vi fick idag här på Falken för första gången reva ett segel på förmiddagen och vi började med Gaffelfocken. Det var en ny upplevelse för alla men vi gjorde det snabbt och effektivt vilket gjorde att vi hann med att reva ett segel till och det gick effektivt och snabbt. Vi lutar fortfarande hyffsat mycket och idag slog vi rekord på lutning för denna resa hittills med en lutning på 45 grader åt babord, iden med att reva segel är att förminska segel arean så vi inte ska luta lika mycket då seglet inte har lika stor yta att bli träffad av vind men vi elever känner att det fortfarande lutar lite mycket. Med en konstant lutning blir vi hela tiden påminda om att alltid hålla fast i någonting för att inte ramla och skada sig, något som jag idag upplevde när jag flög från styrbord till babord som en vante i vinden på 2 sekunder men jag hade dock turen att inte skada mig alls men om jag hade haft kroppen vriden 90 grader hade det kunnat gå helt annorlunda. Vi flyttade i natt alla poster till halvdäck för att göra det lättare för vår vakthavande officer att se vart vi är och se vad vi gör. Detta är ett väder vi inte upplevt förut med maxvind på 22 m/s vilket gör att allt man gör blir mycket svårare, allt från att jobba till att gå på toaletten men det är fortfarande kul och lärorikt men man förstår allvaret i det vi gör och tar jobbet med full koncentration.

Natten var också intressant då vi kl 02:00 blev vi väckta av ett alarm som vi inte helt kände igen från början men för de flesta tog det ett par sekunder innan man insåg vad det var, för dom som inte förstod så ropade en elev ut vad det var och då förstod alla vad man skulle göra, det som hade hänt var att fartygets brandalarm gick vilket betyder att alla elever ska klä på sig och sen ställa sig på däck i divisioner för att göra det lätt för vaktens skeppare att se om alla är ute, men mitt under påklädseln får vi meddelandet om att gå och lägga oss igen då skepparna visste vad det var som hade hänt och dom tyckte inte det var nödvändigt att ta upp oss elever på däck i det oväder vi seglar i.

En elev på båten har skapat en rolig grej på vår 13:30 samling vilket är att vi sjunger sjölåtar, först lät det lite skevt men när vi elever lärt sig texten så blir det ganska häftigt när alla står och sjunger på däck. Alla på båten saknar föräldrar och familj och är nog ganska sugna på att komma hem till en toalett som inte lutar och en säng som inte gungar men med 10 dagar kvar på resan så kämpar vi varje dag för att ta oss mot Scilly islands så snabbt som möjligt.

Elev 422 Elliot Joshua

 

Ännu en händelserik dag, som ni förstod sen ovan så väcktes vi av ett larm under nattens gång. Men vad var det som egentligen hände? Enligt vår brass så tror man att vatten hade kommit in bak vägen på grund av de höga vågorna och blockerat generatorns avgas system. Detta resulterade i att avgaserna behövde hitta en ny väg ut vilket blev maskinrummet där en stor del av våra sensorer sitter. Att bli väckt mitt i natten av ett larm man nästan aldrig har stött på förut skapar såklart en förvirring men när man äntligen kopplar till vad som verkligen hände var det ingen tvekan om vad som behövdes göras. Utöver det så lossnade en lanterna samt vatten började stiga under däck vid kölen. Alla dessa händelser kunde vi kontrollera tack vare skeppets breda sortiment av utrustning samt en skicklig besättning. Vi har alltså åter igen fått känna på hur mycket väder och vind sliter samt har för påverkan på ett fartyg vilket kan få en att känna sig väldigt liten ute på det öppna havet.

Elev 426 Alexander Leonhardt

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

3 kommentarer

  • Lena Alfredson 5 maj 2017 06:02

    Vilket äventyr! Vilka prövningar! Vad ni är duktiga! Det är så härligt att läsa era bloggar. Extra härligt nu, när vi förstått att vädrets makter varit tuffa mot er. Då känns det skönt att få regelbundna rapporter. Vi är så imponerade av er och hur ni klarar av alla nya situationer som ni kastas in i. Fortsätt kämpa och var rädda om varandra!

    Kramar till er alla och några tusen extra kramar till Frida A!

  • Erik Esbjörnsson 5 maj 2017 07:48

    Herregud, 22 sekundmeter och 45 graders lutning. Svårt att leva sig in men jag har en stark känsla av att jag skulle hålla krampaktigt i något. Vet att jag trott det var storm vid betydligt färre sekundmetrar.
    Helt naturligt att ni längtar efter egen toa och nära och kära i bland. Frågan är vilka som längtar mest, vi eller ni? :)
    En eloge till den fasta besättningen och en liten extra kram till Nikola och Jannis

  • Mamma Annica 5 maj 2017 13:51

    Är säker på att jag pratar för alla föräldrar genom att säga att - Är så imponerad och stolt över er! Ni är helt galet duktiga och klarar sjösjuka, lutande båtar, brandlarm, regn och hemlängtan med bravur! Alltid positiva och med en "can do" attityd i blogginläggen. Fantastiska bilder och så kul att få följa med er på resan här via bloggen -Tack för det!
    Fortsätt kämpa, ni är snart i hamn! Vi toklängtar efter er här hemma, men ser samtidigt hur glada och harmoniska ni ser ut på alla bilder vilket gör längtan betydligt lättare - ni verkar ha det toppen!
    Snart är ni hemma i vardagslunken igen med ett minne för livet. Ta hand om er sista etappen och många kramar, en speciellt lång kram till 331 Pauli från mamsi.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *