En dag som var fylld med händelser. Vi fick idag här på Falken för första gången reva ett segel på förmiddagen och vi började med Gaffelfocken. Det var en ny upplevelse för alla men vi gjorde det snabbt och effektivt vilket gjorde att vi hann med att reva ett segel till och det gick effektivt och snabbt. Vi lutar fortfarande hyffsat mycket och idag slog vi rekord på lutning för denna resa hittills med en lutning på 45 grader åt babord, iden med att reva segel är att förminska segel arean så vi inte ska luta lika mycket då seglet inte har lika stor yta att bli träffad av vind men vi elever känner att det fortfarande lutar lite mycket. Med en konstant lutning blir vi hela tiden påminda om att alltid hålla fast i någonting för att inte ramla och skada sig, något som jag idag upplevde när jag flög från styrbord till babord som en vante i vinden på 2 sekunder men jag hade dock turen att inte skada mig alls men om jag hade haft kroppen vriden 90 grader hade det kunnat gå helt annorlunda. Vi flyttade i natt alla poster till halvdäck för att göra det lättare för vår vakthavande officer att se vart vi är och se vad vi gör. Detta är ett väder vi inte upplevt förut med maxvind på 22 m/s vilket gör att allt man gör blir mycket svårare, allt från att jobba till att gå på toaletten men det är fortfarande kul och lärorikt men man förstår allvaret i det vi gör och tar jobbet med full koncentration.
Natten var också intressant då vi kl 02:00 blev vi väckta av ett alarm som vi inte helt kände igen från början men för de flesta tog det ett par sekunder innan man insåg vad det var, för dom som inte förstod så ropade en elev ut vad det var och då förstod alla vad man skulle göra, det som hade hänt var att fartygets brandalarm gick vilket betyder att alla elever ska klä på sig och sen ställa sig på däck i divisioner för att göra det lätt för vaktens skeppare att se om alla är ute, men mitt under påklädseln får vi meddelandet om att gå och lägga oss igen då skepparna visste vad det var som hade hänt och dom tyckte inte det var nödvändigt att ta upp oss elever på däck i det oväder vi seglar i.
En elev på båten har skapat en rolig grej på vår 13:30 samling vilket är att vi sjunger sjölåtar, först lät det lite skevt men när vi elever lärt sig texten så blir det ganska häftigt när alla står och sjunger på däck. Alla på båten saknar föräldrar och familj och är nog ganska sugna på att komma hem till en toalett som inte lutar och en säng som inte gungar men med 10 dagar kvar på resan så kämpar vi varje dag för att ta oss mot Scilly islands så snabbt som möjligt.
Elev 422 Elliot Joshua
Ännu en händelserik dag, som ni förstod sen ovan så väcktes vi av ett larm under nattens gång. Men vad var det som egentligen hände? Enligt vår brass så tror man att vatten hade kommit in bak vägen på grund av de höga vågorna och blockerat generatorns avgas system. Detta resulterade i att avgaserna behövde hitta en ny väg ut vilket blev maskinrummet där en stor del av våra sensorer sitter. Att bli väckt mitt i natten av ett larm man nästan aldrig har stött på förut skapar såklart en förvirring men när man äntligen kopplar till vad som verkligen hände var det ingen tvekan om vad som behövdes göras. Utöver det så lossnade en lanterna samt vatten började stiga under däck vid kölen. Alla dessa händelser kunde vi kontrollera tack vare skeppets breda sortiment av utrustning samt en skicklig besättning. Vi har alltså åter igen fått känna på hur mycket väder och vind sliter samt har för påverkan på ett fartyg vilket kan få en att känna sig väldigt liten ute på det öppna havet.
Elev 426 Alexander Leonhardt