På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170501

HMS Falken

Hej igen! Ljungberg, Blom och Esbjörnsson sitter nu klockan 01:30 vid tangenterna och uppdaterar bloggen.  Just nu håller vi en snitt hastighet på 5,8 knop vilket inte är så mycket jämfört med gårdagens otroligt snabba 11,5 knop. Kursen vi ligger på är 070 och vi har cirka 900 distansminuter kvar att avverka.  Just nu blåser det på bra och seglingen går lugnt framåt mot mål som är Scilly Islands. Gårdagens höga hastighet är troligen en av den högsta farten med HMS Falken i år. Vi hade 15 m/s Under natten och uppåt 20 m/s i vindbyarna. Hade vi inte haft så stora dyningar hade hastigheten kunnat bli ännu högre.

Som ni säkert läste i tidigare inlägg så har vi nu bytt ut det gamla kvarters systemet till ett trevaktssystem. Detta innebär att vi från att vara två kvarter uppe på däck, nu är en lite större vakt ensamt istället. Anledningen till detta är för att dessa fyra kvarter blev lite för små och då fick det kämpigt att förfånga alla poster. Med detta nya trevaktssystem jobbar färre uppe på däck men fler som kan förfånga poster. Än så länge verkar alla uppskatta det nya systemets fördelar, vilket är mer sömn. Men pressen blir högre på att lära sig att hantera både för- och storstation.

Just nu har vi Jagaren, Klyvaren, Stagfocken och Gaffelfocken uppe. Tidigare hade vi även Storseglet, Förtoppsseglet och Fisherman uppe. Anledningen till att vi tog ned Storseglet var för att det var för lite vind och seglet då endast stod och slog. Vårt kära Fishermansegel  gick idag, för tredje gången, sönder igen så att vi fick ta ner det. Tråkigt för vår snickare Zois som återigen fick ta loss seglet från masten.

Idag kommer vi in på den så kallade Mobergveckan som brukar vara den tuffaste och psykiskt jobbigaste veckan under seglingen. Detta kan resultera i dålig stämning och konflikter men samtidigt är det nu som vi har chansen att visa att vi kan hålla ihop och vara starka. Efter ett kort möte om ordningen på trossbotten så var stämningen väldigt god och vi kunde ladda upp för den sista långa etappen på denna resa!

Nu är det dags att gå och förfånga poster och avsluta för ikväll. Blom ska upp i masten, Ljungberg ska sitta frälsarkranspost och Esbjörnsson ska navigera fartyget framåt.

Varma hälsningar hem till Sverige, och glöm inte att lämna kommentarer på bloggen!

// 311 Blom, 204 Ljungberg och 232 Esbjörnsson

 

  1. Vissa är oroliga att deras kommentarer inte kommer fram eftersom att de inte syns på bloggen. Men kommentaren ska godkännas innan den läggs upp och privata eller väldigt personliga meddelanden ges då bara direkt i handen till personen i fråga istället för att postas.
Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

3 kommentarer

  • Gitte Leonhardt 1 maj 2017 10:12

    Hej på er,

    Underbart att få läsa ett nytt inlägg på bloggen. Längtar tills ni stiger iland på Scilly Islands efter en utmanande seglats…...endast några dagar kvar ;-) . Med styrka och stolthet tar ni er fram.
    Vilka krigare ni är, som elev 321 Chusri så fint skrev. Väl kämpat under dina 2 veckor Chusri!
    Alexanders lillebror Oscar låter sig hälsa att storebrors tangentbord, hörlurar och spelstol numera finns i lillebrors rum. There is a new gamer in town. Ha ha….man får passa sig när man är borta en längre tid. Soliga hälsningar från Stockholm. //Gitte

  • Sylve Karlsson 1 maj 2017 10:39

    Nu är du en riktig sjöman Frida, precis som farfarsfar.

  • Maria Joshua 1 maj 2017 17:26

    Fortfarande lika roligt & uppskattat att läsa era inlägg, sluta inte för allt i världen! Men jag undrar en sak med tanke på alla segel ni hissar & halar, var sitter slöfocken & när hissas den??
    Idag har vi för första gången på länge haft över +15 i Stockholm vilket har varit absolut undebart. Många kramar från Spånga!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *