Klockan är nu 0434 och vi har varit vakna cirka en timme. Vakten som bedrivs mellan 0400 till 0800 kallas dagvakten, och vi som besätter posterna är Larsson och Ed som VO och VO2, Ruthberg som utkik, Rehn som rorgängare, Bergman som frälsarkranspost, Hansson som glasvakt och Lundgren som frivakt. VO och VO2 (Vakthavande Officer) ansvarar för fartygets säkra framförande, utkik är VO:s extra ögon som rapporterar in allt av intresse som denne upptäcker, rorgängaren står bakom ratten och håller beordrad kurs, frälsarkransposten är livlinan för den som mot förmodan skulle ramla överbord, glasvakten ansvarar för att ronda maskinrummet samt hur lång tid det gått på vakten och avslutningsvis finns frivakten på däck och är behjälplig där det behövs extra förstärkning. Även om vakten kallas dagvakt känns det mest som natt här i beckmörkret på position N 23°30’ W018° 25’. Men i skrivandets stund har vi dock ett möte med ett annat segelfartyg, vars gångljusljus skänker två små ljusglimtar i tillvaron.
Den gångna dagen har bedrivits som tidigare dagar med en mix av vakttjänst, astronomiska observationer, beräkningar och lektioner. Dagens lektion avhandlade delar av ämnet meterologi, vilket är ett väldigt intressant ämne för tjänsten som bedrivs ombord. Vädrets yttre påverkan på fartyget är en viktig faktor att ta hänsyn till när man befinner sig ute till sjöss, och det är av stor vikt att ha goda kunskaper om hur man kan tolka vädret som råder samt vilka förändringar som kan tänkas ske. För att kunna spå vädret lite längre fram nyttjar vi väderdata som vi får via olika kommunikationsmedel så som mail, Navtex och Sat-C. Än så länge har vi bara skrapat på ytan vad det gäller ämnet meterologi men i kommande utbildning kommer en mer djuplodande kurs i detta ämne.
Vädret som vi haft sedan losskastning i Dakar har inte varit de mest gynnsamma för en bekväm seglats upp mot vår slutdestination. Vi har haft det soligt och varmt men en konstant motsjö gör att fartyget stampar och kränger endel. Ett sort inslag under dagarna är att försöka hålla sig torr då man kryssa sig fram mellan översköljningarna som kommer med jämna mellanrum då man förflyttar sig på däck. Under natten har vinden fortsätta vrida mot öst vilket ger oss en mer behaglig seglats samt att vi kan hålla en bättre kurs mot mål. Något som vi dock måste fundera över och på något sätt hantera under vår vakt och kommande vakter är vår position som just nu är lite för långt västerut i förhållande till vår slutdestination.
En känsla av hemlängtan kan nog beskrivas råda här ombord, många samtal handlar vad man ska göra när man mönstrat av och vad som händer under julledigheten. Jag tar mig friheten att hälsa från oss alla här ombord till alla som vi på något sätt håller av och bryr oss om hemma. Jag och många med mig är supertaggade att komma hem och fira jul, äta god mat och umgås med nära och kära.
Hälsningar, Flkd Ed